Pages

۱۳۹۰ دی ۴, یکشنبه

ایران در عهدنامه ی ترکمن چای بازنگری می کند (برگرفته از سایت بولتن نیوز)

در حالی که جمهوری‌آذربایجان در تلاش است تا مناسبات خود با تهران را براساس سیاست‌های غرب تنظیم کند، نمایندگان مجلس آشکارا به دولت این کشور هشدار دادند در عهدنامه تركمانچاي‌ بازنگری خواهند کرد. سیاست‌های جمهوری‌آذربایجان در سال‌های اخیر بر 2 اصل اسلام‌ستیزی و ایران‌ستیزی استوار بوده است. این تلاش‌ها در یک سال اخیر که موج بیداری اسلامی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را دربر گرفته است، روند رو به رشدی گرفته است تا جایی که اکنون جمهوری‌آذربایجان در بسیاری از اقدامات خود، مواضع بسیار تندتری در مقايسه با دشمنان جمهوری‌اسلامی ایران، اتخاذ کرده است. بر همین اساس است که نمایندگان آذربایجان ایران (استان‌های اردبیل، آذربایجان‌شرقی و غربی) به دنبال ارائه طرحی به مجلس شورای اسلامی هستند که در این طرح با توجه به حقوق ایران، قرارداد تركمانچاي‌ مورد بازنگری قرار خواهد گرفت.
خبر بررسی این طرح در مجلس را نماینده مردم ارومیه در مجلس به فارس داد. نادر قاضی‌پور با اشاره به تکاپوی ضدایرانی باكو و تلاش مسؤولان آن برای پناه دادن به گروه‌های منافقین و ضدانقلاب اظهار داشت: نمایندگان آذربایجان اعم از اردبیل، تبریز و ارومیه طرحی را آماده کردند که به موجب آن در صورتی که مسؤولان آذربایجان به منافقین و ضدانقلاب پناه بدهند مجلس شورای اسلامی بازنگری در قرارداد تركمانچاي‌ را کلید می‌زند. وی با بیان اینکه آذربایجان ایران در مقابل هر اقدام ضدانقلابی و ضدایرانی مقاومت می‌کند، افزود: کشور آذربایجان چند سال است که مستقل شده و اگر در قوانین بازنگری کنیم خاک آذربایجان متعلق به ایران اسلامی است اما اینکه سکوت کرده‌ایم به خاطر مردم مسلمان آذربایجان بوده است. عهدنامه تركمانچاي‌ قراردادی است که در اول اسفند ۱۲۰۶ هجری پس از پایان جنگ ایران و روسیه در قفقازجنوبی و آذربایجان، بین روسیه و ایران امضا شد. طی این قرارداد قلمروهای باقیمانده ایران از معاهده گلستان در قفقاز شامل خانات، ایروان و نخجوان به روسیه واگذار شد. ایران حق کشتیرانی در دریای مازندران را از دست داد و ملزم به پرداخت ۱۰ کرور تومان به روسیه شد. بر اساس همین قرارداد بود که روسیه قول داد از پادشاهی ولیعهد وقت عباس‌میرزا حمایت کند.

براساس این گزارش اسناد تاریخی نشان از این دارد که در تاریخ 23 ذیحجه 1310‌هجری‌قمری (3 سال قبل از ترور ناصرالدین‌شاه) پادشاه ایران و تزار الکساندر سوم با یکدیگر به مذاکره پرداختند که در نهایت با معاهده‌ای جدید بسیاری از مفاد قرارداد تركمانچاي‌ لغو شد. این معاهده چندبرگی که دارای هیچ عنوانی نیست و در تاریخ کمتر از آن یاد شده است قرار است بزودی در کاخ موزه گلستان رونمایی شود. نماینده ارومیه در مجلس در ادامه گفت: اگر مسؤولان آذربایجان در پازل صهیونیست‌ها بازی کنند و علیه ملت ایران توطئه‌چینی کنند قطعا نمایندگان آذری‌ زبان مجلس شورای اسلامی به نمایندگی از همه ملت ایران طرح بازنگری در قرارداد تركمانچاي‌ را در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار خواهند داد. قاضی‌پور با بیان اینکه آذربایجان و آذری‌ زبانان یک ذره از خاک ایران اسلامی را با تمام دنیا عوض نمی‌کنند، گفت: پاسخی که آذری‌ زبانان ایران اسلامی به توطئه‌های مسؤولان آذربایجان خواهند داد قابل پیش‌بینی نخواهد بود لذا توصیه می‌کنیم مسؤولان آذربایجان حرمت خود را نگه دارند و بیش از این در توطئه‌های ضدایرانی و ضداسلامی نقش‌آفرینی نکنند

آذربایجان در انتخاب یار دقت کند

در همین راستا «سیدسلمان ذاکر» در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» به جزئیات بیشتری از این طرح نمایندگان مجلس پرداخت. وی با بیان اینکه این طرح فعلا عملیاتی‌ نشده است، تاکید کرد: در صورتی که جمهوری آذربایجان به مرکزیت باکو در سیاست‌ها و مشی خود تجدیدنظر نکند، نمایندگان آذربایجان ایران این موضوع را در مجلس بررسی خواهند کرد. نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی درباره چرایی اقدامات باکو علیه تهران گفت: آمریکا و رژیم صهیونیستی با توجه به یکپارچگی ملت آذربایجان و شیعه بودن مردم آن کشور، از افزایش روابط باکو- تهران واهمه شدیدی دارند و بر همین اساس از نفوذی که در حاکمیت این کشور دارند برای ایجاد شانتاژهای سیاسی علیه ایران استفاده می‌کنند و نمی‌گذارند آذربایجان از پتانسیل اسلامی خود در راستای اهداف مسلمانان و امت اسلامی‌ استفاده کند. وی افزود: آمریکا و رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند حکومت آذربایجان که تحت تاثیر تفکرات غرب قرار گرفته، حتی‌الامکان روابطی با ایران نداشته باشد و پل دوستی بین 2 کشور از بین برود. ذاکر به دولتمردان باکو توصیه کرد در سیاست‌های خود هوشمندانه عمل کنند و در انتخاب یار دقت کنند، چرا که‌ دولت‌هايي که تا پیش از این در کنار آمریکا و اسرائیل بودند، همچون مصر، لیبی و تونس، اکنون از هم پاشیده‌اند.

وی افزود: الان آمریکا نمی‌تواند موقعیت خودش در منطقه را تشخیص دهد، چه رسد به اینکه در نوع روابط 2 کشور همسایه تداخل ایجاد کند، بنابراین آذربایجانی‌ها باید اقتدار و جایگاه ایران و دیپلماسی قوی ایران را بدانند و متوجه باشند دنیا اکنون تسلیم ایران و تفکر صلح‌دوستانه ایران است. نماینده مجلس ادامه داد: با توجه به بیداری اسلامی در کشورهای خاورمیانه،‌ آمریکا از این خوف دارد که مبادا آذربایجان هم طرفداری خودش از ایران را به صورت بیداری اسلامی بیان کند، بنابراین سعی می‌کند رابطه ایران و آذربایجان را بر هم بزند.

ذاکر در پاسخ به این سوال که آیا از منظر حقوقی می‌توان قرارداد تركمانچاي‌ را مورد بازنگری قرار داد، نیز گفت: ما نمی‌خواهیم به گذشته بازگردیم و بگوییم که ایران چه حقوقی دارد ولی قراردادهایی در گذشته توسط طاغوتیان حاکم بر ایران تحمیل شده است که در این قراردادها بسیاری از حق و حقوق ملت ایران مفت و مجانی به دیگر کشورها بخشیده شده است. وی تاکید کرد: اگر جمهوری‌آذربایجان مدعی سرزمین‌های ایران باشد باید این را نیز بداند که جمهوری‌اسلامی ایران براساس حقوق قانونی خود بسیار بیشتر از آنها مدعی است و وکلای ملت می‌توانند کارهایی را بکنند که آنها پشت سر ملت ایران بدوند تا به اشتباهات خودشان پی ببرند. این نماینده مجلس درباره چرایی تلاش نمایندگان برای ارائه چنین طرحی به مجلس نیز گفت: دولت باکو اشتباهات بزرگی را در چند‌ماه گذشته مرتکب شده است. وی افزود: یکی از این اشتباهات اخراج خبرنگار صدا و سیما از خاک جمهوری‌آذربایجان است که چند هفته پیش صورت گرفت.

ذاکر دیگر اشتباه دولت باکو را محدودیت‌های صورت گرفته از سوی دولت این کشور در برگزاری مجالس عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) دانست و افزود: علاوه بر این تلاش‌ها، دولت آذربایجان در تکاپوي اسکان منافقین در مرزهای کشورش است تا از این طریق عناد خود را در برابر جمهوری‌اسلامی ایران نمایان سازد. وی دیگر اشتباه دولت باکو را ایجاد محدودیت برای سفر اتباع ایرانی به آذربایجان دانست و افزود: این حرکت‌ها قبلا نبوده است و اکنون آذربایجان در راستای سیاست‌های غرب اینگونه در برابر ایران موضع می‌گیرد. این عضو کمیسیون قضایی مجلس درباره میزان بازدارندگی این طرح گفت: این طرح در حال مطالعه است و فعلا اقدامی صورت نگرفته است ولی اگر حکومت آذربایجان کوتاهی کند و تجدیدنظر در نوع روابطش نکند، وکلای مجلس سعی می‌کنند این موضوع را پیگیری کنند و به نتیجه برسانند. وی در پایان تاکید کرد: اینکه تا کنون ایران به دنبال اقدامی در این زمینه نبوده است، به این دلیل است که جمهوری‌اسلامی ایران در روابط بین‌الملل و بویژه نوع روابط با همسایگان، بنا را بر دوستی و صلح و‌ سازش گذاشته است. اکنون ایران به دنبال این نیست که چه اتفاقی در گذشته روی داده است اما یک نکته‌ای در این بین است و آن اینکه اگر طرف آذربایجانی به دنبال ادعاهای واهی باشد، ما نیز جواب درخور توجهی براي آنها داریم.

منبع : بولتن نیوز

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر