Pages

۱۳۹۰ دی ۱۶, جمعه

خبر تحلیلی در خصوص روابط ایران ، ترکیه و اروپا

ساوالان پورت : با تنگ تر شدن دایره ی فشار آمریکا و غرب بر ایران و عمیق تر شدن تحولات منطقه ایران خواهان نگه داشتن روابط خود با ترکیه است بدین طریق ترکیه و ایران این دو همسایه به ناچار باید روابط خوبی را با یکدیگر داشته باشند. البته در این میان نبایستی روابط اقتصادی بین دو کشور را نادیده انگاشت. حجم کنونی روابط اقتصادی دو کشور بالغ بر 10 میلیارد دلار است و بنا به گفته ی مسئولان دولتی و کارشناسان دو کشور افزایش این رقم تا پنج سال آتی به رقم 30 میلیارد دلار دور از دسترس نیست. شایان ذکر است که صادرات ایران به ترکیه اغلب ، مواد خام بوده که گاز از عمده ترین آنها محسوب می شود. در نتیجه روابط هر دوکشور در سطح عادی در راستای منافع ملی هر دو کشور می باشد.
از سوی دیگر ترکیه همیشه برای ایران به مانند پل ارتباطی برای غرب حائز اهمیت بوده و نقش کلیدی را ایفا نموده است. در دور قبلی مذاکرات ایران با گروه 5+1 بر سر مسائل هسته ای ایران نیز ترکیه نقش میانجی را ایفا نموده و محل مذاکرات نیز در استانبول ترکیه برگزار گردید.
جمهوری اسلامی از یک سیاست خارجه ی ضعیف برخوردار است و ترکیه این خلا را برای ایران پر می کند. باز شدن موضوع مذاکرات با گروه 5+1 باعث عقب نشینی غرب بر سر اعمال فشار برای جلوگیری از برنامه های خودسرانه ی رژیم ایران می گردد که همین امر می توانست با پیش قدمی زود هنگام ایران انجام پذیرد و از تحریم های بانک مرکزی و خرید نفت خام ایران گرفته شود . با این حال ایران در دقایق آخر باب موضوع مذاکرات بر سر برنامه ی هسته ای با گروه 5+1 یک را می گشاید تا بلکه از قطعی شدن این تحریم ها توسط اتحادیه ی اروپا گرفته شود.
به همین منظور ایران ناچار از لحن کنایه ای علیه ترکیه در قبال سوریه عقب نشینی می کند تا شاید راه نجاتی برای خود بدست آورد . ایران به ناچار برای فرار از تحریم های غرب بایستی باب مذاکره را بگشاید و ترکیه تنها پلی است که ایران می تواند با نزدیک شدن به آن به این مهم دست یابد.
سفر داوود اوغلو و دیدارهای رسمی وی با همتای ایرانی خود و همچنین با رئیس مجلس و احمدی نژاد از اهمیت بیش از پیش برخوردار می باشد.
خبرها حاکی از آن است که لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ایران نیز قرار است 21 دی ماه در پاسخ به دعوت رئیس مجلس ترکیه سفری دو روزه به ترکیه خواهد داشت که در این سفر ، لاریجانی با رئیس مجلس، نخست وزیر، رئیس جمهور و وزیر خارجه این کشور دیدار و گفتگو خواهد کرد.
باید منتظر بود و دید شرایط سوریه به چه منوال پیش خواهد رفت، و آیا مذاکرات با 5+1 به نتیجه ای خواهد انجامید یا نه !

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر