Pages

۱۳۹۰ دی ۲۲, پنجشنبه

بیانیه دانشجويان و فعالان حركت ملي آذربايجان شهرستان ميانه در خصوص دستگیری مهرداد کرمی

دانشجويان و فعالان حركت ملي آذربايجان شهرستان ميانه: «ما ميانه‌اي ها خواستار آزادي مهرداد كرمي هستيمدمكراسي و عدالت بشري مي دانيم

وقتي دشمنان دمكراسي هم از شعارهاي دمكراتيك بهره مي‌گيرند و آداب ظاهري آن را به جا مي‌آورند و حكومتهاي ديكتاتور با هزينه هاي گزاف، انتخابات هر چند فرمايشي برگزار مي كنند و آن را منبع مشروعيت خود مي دانند به راحتي مي فهميم كه دمكراسي پيروز شده است و اين گفتمان غالب در سده بيستم بوده است و در هزاره سوم نيز خواهد بود.

اگردر 1900 حتي يك كشور دمكراتيك نداشتيم امروزه حداقل در 120 كشور جهان انتخابات برگزار مي شود و روند صعودي دمكراتيزاسيون جهاني همچنان ادامه دار است. و در اين گذر هستند كشورهايي كه به صورت ناقص و يا بعضا مريض وارد بازي دمكراتيزاسيون مي شوند و يا آن را به نفع خويش مصادره مي كنند و حلقه فعالان و روشنفكران پيشرو در اين زمينه را با فشارهاي گوناگون و بعضا با خشونت محدود مي كنند. فارغ از اينكه هيچ ارداه‌اي در برابر نور شفيق دمكراسي ياراي مقاومت را نخواهد داشت و تغيير براي موازنه قدرت دمكراتيك همچنان صورت خواهد گرفت.
 
صرف نظر از علل اين تغييرات، تاثير شگرف موج دمكراتيزاسيون را اغلب قشري پيشرو و البته باسواد و نيز آينده نگر رهبري مي كنند. اگر چه در فرايند فوق، جامعه به سويي مي رود كه هر فرد در آينده يك رهبر دمكراتيك باشد اما براي رسيدن به اين ايده ال زمان لازم خواهد بود و براي رسيدن به آن نقطه همان افراد پيشرو به عنوان يكي از علل، هزينه هايي را متحمل خواهند شد و چه سخت است جزو همان افراد بودن.

مشخصه عصر ما كشمكش ميان نيروهايي كه روند دمكراتيزاسيون را پيش مي برند از يك سو و دولت از سوي ديگر خواهد بود. مهرداد كرمي نيز يكي از همين نيروهاست. برخورد با وي به عنوان نماينده يك حركت اصلاحي و حق طلب، برخورد با دمكراسي و عدالت بشري است. آيا جز اين است كه مهرداد كرمي و همياران وي براي برابري و عدالت به معناي واقعي تلاش مي كنند؟ پرسشهايي اين چنين زيادند. اما پاسخ، شايد هم پاسخ دهندگان واقعي كم باشند چرا كه هنوز عدالت طلبي و دمكراسي در جامعه ما نهادينه نشده است و فرهنگ حاكم بر نهادهاي رسمي حاكميت نيز شديدا مخالف روشنفكري در اين زمينه مي باشد. چه اگر غير از اين بود امروز سعيد متين پور، مهرداد كرمي، خداكرمي و... در زنگان و دوستان ديگرمان در اقصي نقاط آذربايجان نه در زندان بلكه در پشت ميز تحليل جامعه، دانشگاه و ديگر نهادهاي آگاه ساز، آنجا كه حق ايشان است، مي بودند. اگر چه روند جهاني نشانگر غلبه نهايي تفكر مهرداد كرمي و دوستان دربندش مي باشد، و در اين شكي نيست.

نخبگان آذربايجاني امروز با دو جبهه حاكميت و خود مردم ناآگاه از وضعيت آذربايجان مواجه هستند و اين وظيفه بسيار سنگيني بردوش تك تك دوستان است تا در دو جبهه مبارزه كنند. دفاع سخت نخواهد بود اگر ما زمان را به خوبي درك كنيم. اگر امروز در برابر ظلم به ناحق در حق مهرداد كرمي و دوستان دربندش سكوت كنيم؛ مرگبار خواهد بود آينده عدالت طلبي و حق خواهي آذربايجانمان.

ما دانشجويان و فعالان حركت ملي آذربايجان شهرستان ميانه و ميانه اي هاي مقيم ديگر نقاط ايران از حاكميت ميخواهيم كه دغدغه هاي جامعه آذربايجان را درك كرده و با آزادي آزادمردان ديارمان از جمله دوستان زنجانيمان مهرداد كرمي، سعيد متين پور و... راه را براي باز شدن ديگر گره هاي به ناحق بسته شده بر پاي وطنمان هموار كنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر