Pages

۱۳۹۰ بهمن ۲۸, جمعه

تصويب قطعنامه محکومیت نقض حقوق بشر در سوريه در مجمع عمومی

ساوالان پورت : مجمع عمومی سازمان ملل متحد با اکثریت آراء قطعنامه ای را تصويب کرد که در آن دولت سوريه را بدليل «نقض گسترده و سیستماتیک حقوق بشر در سرکوب مرگبار خود عليه قیام ١١ ماهه مخالفان» محکوم می کند.

اين قطعنامه که در روز پنجشنبه توسط ١٣٧ عضو از ١٩٣ کشور عضو مجمع بتصويب رسيد از دولت خودکامه بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، می خواهد «بلافاصله به حملات علیه غیرنظامیان پايان دهد.» همچنین اين قطعنامه طرح اتحادیه عرب برای انتقال دمکراتیک قدرت در سوریه، که در آن طرح آقای اسد بايد قدرت را به معاون خود برای تشکیل یک دولت وحدت ملی و آماده سازی برای انتخابات با نظارت بین المللی واگذار کند، تاييد می کند.

قطعنامه های مجمع عمومی سازمان ملل متحد، غیر الزامی هستند اما افکار عمومی جهان را پيرامون مسائل بزرگ و مهم منعکس می کنند. یازده کشور علیه این قطعنامه به سوريه ملحق شدند. از جمله از اين کشورها، روسیه و چین بودند که یک قطعنامه مشابه را در شورای امنیت سازمان ملل متحد در اوايل ماه جاری وتو کردند. خبرنگار صدای آمريکا در نیویورک گزارش داد: کشورهای دیگر که سفیران آنها عليه قطعنامه در مجمع عمومی سازمان ملل سخن گفتند، ایران، کره شمالی، بولیوی و ونزوئلا بودند.

سوزان رایس، سفیر آمریکا در سازمان ملل، گفت: مجمع یک پیام روشن به مردم سوریه ارسال کرد که «جهان با شما است». و افزود بشار اسد «هرگز از اکنون منزوی تر نبوده است».  او همچنین گفت: حمایت بین المللی «چشمگیری» برای «انتقال سریع قدرت به دموکراسی» در سوریه وجود دارد.

بشار جعفری، سفیر سوریه در سازمان ملل، حاميان عرب قطعنامه را به توطئه چينی با «تروريست ها» برای تضعيف دولت سوريه متهم کرد. او گفت: «از نيت اصلی اعراب پرده برداری شده است».

معاون وزیر امور خارجه روسیه، گنادی گاتیلوف، قطعنامه را «نامتعادل» ناميد و افزود اين قطعنامه به هيچ يک از گروه های مخالف سوريه از جمله شورشيانی که اسلحه بدست گرفته اند اشاره نمی کند. سوريه يکی متحدان اصلی روسيه است.
منبع : voa

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر