Pages

۱۳۹۱ اردیبهشت ۳۰, شنبه

مجتمع مس سونگون ورزقان نمونه بارز سیاست های استعماری

ساوالان پورت : به گزارش خبرگزاری فارس معدن مس سونگون با ذخیره 720 میلیون تن با عیار 0.65 می باشد که قرار است در سال جاری تولید کنسانتره مس از این معدن افزایش یابد.

مجتمع مس سونگون در محدوده روستای تخریب شده سونگون و با فاصله 30 کیلومتری از شهر ورزقان قرار دارد که بر روی کمربند مس جهانی واقع شده است.

با توجه به ارزش فلز مس لازم به ذکر است که به غیر از فلز مس ، مولیبدن،طلا و نقره نیز از این معدن بزرگ استخراج می شود.

این معدن بزرگ آزربایجان 720 میلیون تن ذخیره دارد که با برداشت سالیانه 14 میلیون تن می توان به مدت51 سال از این معدن ،مس استخراج کرد.

پیش بینی شده است که روزانه 1000 تن کنسانتره از این معدن برداشت خواهد شد.
-720ميليون تن كل ذخيره
-با برداشت 14ميليون تن در سال به مدت51سال مي توانيم برداشت نماييم
-با عيار0.65 كل توليدي خالص معدن در سال معادل 91000 تن مس خالص خواهيم داشت
 با احتساب قيمت جهاني 11 دلار براي هر كيلو بدون هزينه استخراج مبلغ 1001000000 دلار درآمد خواهيم داشت

طبق گفته های مدیر عامل مجتمع مس سونگون با عملیاتی شدن فاز دوم طرح تولیدات کارخانه به بیش از پنج برابر خواهد رسید.

شهرستان ورزقان در ۴۰ کیلومتری غرب اهر و ۷۸ کیلومتری شمال تبریز واقع شده‌است که یکی از پرسانحه ترین و پرتلفات ترین راههای مواصلاتی را داراست و یکی از محروم ترین مناطق استان به حساب می آید.

شهرستان ورزقان از سمت شرق به شهرستان اهر که سابقا یکی از بخش های آن بود و از سمت غرب به شهرستان های مرند و شبستر و از سمت شمال به شهرستان های کلیبر و جلفا و از جنوب نیز با تبریز همسایگی دارد.

در مورد نام و ائتیمولوژی نام ورزقان اختلاف نظرات زیادی وجود دارد. احتمالا ورزقان صورت تکامل یافته وارساقان می باشد که به مرور زمان تغییر یافته است.
وارساق ها یکی از قبایل ترک زبان آزربایجان به حساب می آمده اند و نوعی شعر موسوم به وارساغی را منتسب به این قبیله دانسته اند.

وارساقان یا وار+ساق(سا+اوق/اوخ) (اوخ = تیر)و (سا=کمان) و کلمه وار یا بار در تورکی به معنای حافظ و نگهبان و پسوند تورکی آن نیز به معنای محل بوده است پس ورزقان یا وارساقان را می توان به معنای "سرزمین حافظان تیر و کمان" دانست.
راسیسم فارس ورزقان را به صورت شکل فارسی "ورزگان" که نامی فارسی است و به معنای "محل برزگری" است معنی می کند گویا تاریخ منطقه قاراباغ ایرانی-فارسی بوده است و بدین ترتیب هم از لحاظ اقتصادی و هم از لحاظ هویتی و ملی مردم منطقه ورزقان مورد استعمار و استثمار قرار می گیرد.

ستارخان سردار ملی آزربایجان و مبارز آزادیخواه یکی از مشاهیر این منطقه بوده است و یک میدان با نام و مجسمه ستارخان در شهر ورزقان وجود دارد.

شهرستان ورزقان به شدت محروم بوده و مردم این منطقه از سطح امکانات رفاهی و بهداشتی بسیار پائینی برخوردار هستند. کافی است سری به این شهر کوچک و محروم بزنیم تا با واقعیت استعمار آشناتر شویم.

محیط زیست، ثروت ها و هویت و ملیت آزربایجان، ویران، تالان و غارت و تحریف می شود و چاره ای جز اتحاد و مبارزه ی منسجم در راه بدست آوردن حق تعیین سرنوشت را برای ما باقی نمی گذارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر