Pages

۱۳۹۲ اردیبهشت ۲۳, دوشنبه

2 هزار اثر تاریخی شناسایی شده در اردبیل


یحیی نقی‌زاده ظهر امروز در آستانه روز میراث فرهنگی و موزه در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه در اردبیل اظهار داشت: از این 2 هزار اثر تاریخی شناسایی شده 800 اثر از این استان به ثبت ملی رسیده است و یک اثر نیز شامل بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی در فهرست آثار جهانی قرار گرفته است.

وی با یادآوری اینکه امسال تلاش می‌کنیم تا تعداد زیادی از آثار ملموس و ناملموس را در فهرست ملی به ثبت برسانیم، عنوان کرد: انجام عملیات پژوهشی و کاوش و باستان‌شناسی و کشف و معرفی سایت‌های تاریخی، باستان‌شناسی در ابعاد ملی و بین‌المللی بیش از هر زمان دیگر مورد توجه قرار گرفته است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل از جمله این سایت‌های تاریخی و باستان‌شناسی معروف را پیر‌آزمیان، لیکوان و قلعه اولتان اعلام کرد و افزود: در حال حاضر در شهرهای اردبیل، نیر، نمین و مشگین‌شهر به صورت گسترده این کاوش‌ها و بررسی‌های تاریخی در حال انجام است که این خود حکایت از توجه ویژه به حوزه پژوهشی و علمی دارد.
نقی‌زاده با مهم ارزیابی کردن بحث حفاظت از میراث فرهنگی اعم از حفاظت کالبدی،‌ فرهنگی، طبیعی و انسانی ادامه داد:‌ در این زمینه با تشکیل یگان حفاظت میراث فرهنگی و انجام مرمت‌های گسترده،‌ احیا و بازسازی آثار تاریخی در دستور کار قرار گرفته و در این زمینه فعالیت‌های متنوع نیز انجام شده است.
بازدید رایگان از 10 موزه استان اردبیل
 این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: همزمان با 28 اردیبهشت ماه روز جهانی موزه و همچنین 27 اردیبهشت بازدید از 10 موزه استان اردبیل به صورت رایگان خواهد بود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل بیان داشت: ما علاوه بر این فعالیت‌های تخصصی مختلفی را در حوزه میراث معنوی، توسعه موزه‌ها، رشته‌های مختلف علمی – پژوهشی در بخش باستان‌شناسی و هنرهای سنتی و صنایع دستی انجام دادیم که قابل توجه می‌باشد.
نقی‌زاده یادآور شد: بعد از ادغام سازمان میراث فرهنگی با سازمان ایرانگردی و جهانگردی و تغییر ساختار کارشناسی انجام شده، همه معاونت‌ها در ساختمان متمرکز انجام وظیفه می‌کنند که امیدواریم اهداف مورد نظر در این زمینه قابل دسترسی باشد.
وی با گرامیداشت هفته میراث فرهنگی از 25 تا تا 31 اردیبهشت ماه گفت: در این هفته شاهد افتتاح نمایشگاه صنایع دستی به صورت تولید زنده در گالری خطایی اردبیل خواهیم بود که صبح جمعه شاهد افتتاح این نمایشگاه به همراه کارگاه زنده تولید در محل یاد شده خواهیم بود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل تجلیل از فعالان میراث فرهنگی و همچنین رونمایی از برخی آثار مرمتی میراث فرهنگی را از جمله برنامه‌های این هفته اعلام کرد و یادآور شد: ما ویژه برنامه پاسداشت روز میراث فرهنگی را همزمان با همایش بین‌المللی گردشگری در مشگین‌شهر برگزار خواهیم کرد.
 نقی‌زاده در پایان سخنان خود با نام بردن از عناوین روزهای هفته گرامیداشت میراث فرهنگی تاکید کرد: امسال این هفته بیشتر با محوریت جلب مشارکت‌های مردمی، توسعه شهری و گرامیداشت فعالان این عرصه برگزار خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر