Pages

۱۳۹۲ اردیبهشت ۲۹, یکشنبه

آغاز آموزش رایگان زبان کردی توسط نهادهای رسمی در سنندج و ادامه ی ممنوعیت زبان ترکی در آزربایجان جنوبی


یکی از حقوق اولیه بشری حق یادگیری زبان مادری در نهاد رسمی می باشد. سیاست های شوونیستی ایران بیش از هشتاد سال است که با رسمی نمودن زبان فارسی در ایران این حق طبیعی را ازملل ساکن در ایران به خصوص ملت ترک آزربایجان جنوبی درغ نموده است . به گزارش اؤیرنجی سسی در ادامه ی این ممنوعیت استفاده و آموزش زبان ترکی توسط نهادهای رسمی، حوزه ی هنری استان کردستان که زیرمجموعه ی وزارت فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی ایران می باشد خبر از آغاز آموزش رایگان زبان کردی در سنندج داد. بنا به گفته ی امین مرادی در گفتگو با رسانه های کردزبان: در جهت ترویج، توسعه و ارتقاء زبان و ادبیات کُردی و در راستای تاکیدات و فرمایشات مقام رهبری که کردستان را استانی فرهنگی و زبان کُردی را سرمایه ملی عنوان کردند کلاسهای آموزش زبان کردی در حوزه هنری کردستان به صورت رایگان برگزار خواهد شد.

مرادی گفت: به مناسبت چهارمین سالگرد سفر رهبری به کردستان و همچنین پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان و بهره گیری مفید از اوقات آنان آموزش زبان کُردی در تابستان سال جاری به صورت ویژه مورد توجه بوده و از علاقمندان جهت استفاده از این فرصت و ثبت نام در کلاسها دعوت بعمل می آید.
وی با بیان اینکه در کلاسهای سالهای گذشته همشهریان و علاقمندان جهت ثبتنام و شرکت در این کلاسها به خوبی استقبال کرده اند و هیچ محدودیتی سنی برای خواهران و نیز برای برادران وجود ندارد اظهار داشت: آموزش اکثر رشتههای فرهنگی و هنری مانند: کلاس داستاننویسی، شعر، طراحی،مرادی اظهار داشت: آموزش این دوره بر عهده مدرس جوان زبان کُردی «مهوش شاه نظریان» است و بعد از اتمام کلاسها به شرکت کنندگان گواهینامه پایان دوره اعطاء می شود .رئیس حوزه هنری کردستان در پایان تصریح کرد: در راستای توجه به توسعه فرهنگ و هنر کردستان و ارائه خدمات رسانی به مردم و با توجه به استقبال ادبا و نویسندگان کردستانی در سال گذشته از برگزاری نشست های کانون ادبی حوزه هنری نشست های هفتگی این کارگاه ادبی هر هفته روزهای چهارشنبه از ساعت ۱۶ الی ۱۹ در سالن شماره ۳ سینما بهمن سنندج برگزار می شود.
بنا به گزارش اؤیرنجی سسی این خبر در حالی منتشر می گردد که هم اکنون بسیاری از فعالین هویت طلب آزربایجان جنوبی جهت تشکیل کلاس های زبان ترکی در منازل در زندان به سر می برند؛ چه رسد بدان که نهادی رسمی خود پیشگام آموزش این زبان در آزربایجان جنوبی گردد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر