Pages

۱۳۹۲ خرداد ۲۰, دوشنبه

عارف در جواب دانشجوی ترک : مساله مهم ما هویت ملی یعنی ایرانی بودن است

محمد رضا عارف در جواب دانشجوی ترک دانشگاه امیر کبیر گفت : مساله مهم ما هویت ملی یعنی ایرانی بودن است و اگر این را بپذیریم هیچ چالشی نداریم. قومیت‌ها در ایران بسیار مفید هستند اما به دلیل مشکلاتی که بخشی از آن تحمیل شده و بخشی از آن نیز خودساخته است، به آنها تهدید گفته می‌شود.

به گزارش اؤیرنجی سسی به نقل از فارس ،وی با بیان اینکه آذری‌ها اقلیت نیستند، اظهارداشت: رسیدن به مطالبات قومیت‌ها را یک حق می دانیم و برخی کج فهمی‌ها و کج سلیقگی‌ها را نباید به حساب نظام بگذاریم.
معاون اول دولت خاتمی در خصوص خرده فرهنگ‌ها در کشور نیز تاکید کرد: اعتقاد دارم باید زمینه را برای رشد خرده فرهنگ‌‌ها فراهم کنیم. امیدواریم کشور به سمتی برود که مطالبات به حق خرده فرهنگ‌ها حاصل شود. من وجود قومیت‌ها را عین امنیت ملی و نه تهدید برای امنیت ملی می‌دانم.
عارف همچنین با اشاره به اصل ۱۵ قانون اساسی، تصریح کرد: من با تدریس زبان ترکی در مدارس کاملا موافق هستم. اما تنگ نظری‌هایی وجود دارد که البته جز سیاست‌های نظام نیست. معتقدم تمام گویش‌های ملی باید در مدارس مورد توجه قرار گیرند و آموزش داده شوند. اینکه باید اصل را بر زبان ملی بگذاریم تردیدی نیست اما باید به لهجه‌ها و زبان‌های محلی بها داد.
وی در حالی از زبان ترکی به عنوان گویش و لهجه نام می برد که زبان ترکی سومین زبان با قاعده دنیاست

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر