Pages

۱۳۹۲ تیر ۱۴, جمعه

شونیزم فارس می تازد: تدریس ترکی برای ترکها ممنوع، برای غیر ترکها آزاد



یکی از شونیستها به نام نصرالله پورجوادی در دفاع از اظهارات نژاد پرستانه ی مانقورد جواد طباطبایی چنین گفته است: مصاحبۀ مجلۀ مهر نامه را با سید جواد طباطبائی خواندم. بسیار لذت بردم، به خصوص از اوائل آن که در بارۀ دوران کودکی خود در تبریز و فارسی آموختنش سخن گفته بود. طباطبائی کسی است که زبان مادریش ترکی است و هم اکنون یکی از متفکران تاریخ و فلسفۀ علم سیاست و از نویسندگان خوش قلم زبان فارسی است ولی از زبان فارسی و آموزش همگانی آن در مدارس دفاع می کند.
بیست و شش سال پیش که من مقالۀ ایران مظلوم را نوشتم و در انتقاد از کتاب دکتر هیئت گفتم که ما در ایران باید زبان فارسی را به عنوان زبان رسمی و همگانی خود حفظ کنیم. بعضی ها به من انتقاد کردند و در طول این سالها من گاهی به استدلالهای دیگران گو ش کردم و حتی زمانی خیال کردم تدریس به زبانهای محلی در دوره های نخستین سواد آموزی شاید مفید باشد. ولی دوست من طباطبائی چیز دیگری می گوید. طباطبائی کسی است که تا ده سالگی نمی توانسته است به فارسی حرف بزند. برای عمویش روزنامه های فارسی می خوانده و خودش درست مطلب را نمی فهمیده است، و وقتی مصاحیه گر از او می پرسد که آیا باید برای بچه ها سواد آموزی را به زبانهای محلی آغاز کرد یا نه، می گوید نه، باید فارسی به آنها یاد داد.

طباطبائی متفکری است شجاع و ایران دوست که وقتی از او در بارۀ هویتش سؤال می کنند می گوید که من در درجۀ اول ایرانی ام و بعد آذربایجانی و ترک زبان. او حتی در درجۀ اول خودش را ایرانی ای می داند متعلق به فرهنگ فارسی . او به حال من و امثال من که هیچ یک از زبانهای محلی از جمله ترکی را نمی دانیم افسوس می خورد. و حق هم دارد.

من سالهاست که افسوس می خورم چرا وقتی در کشوری زندگی می کردم که یکی از زبانهای مردم آن ترکی است و من در مدرسه و دانشگاه با ترک زبانان بسیاری دوست بودم و استادان و دانشجویان ترک زبان داشتم ترکی نیاموختم. من گمان می کنم که زبانهای محلی، به خصوص ترکی را، بد نیست که در دانشگاهها به صورت درس اختیاری بگذاریم، نه برای متکلمان به آن زبانها، از قبیل ترک زبانها و کرد ها ، بلکه برای کسانی که این زبانها را نمی دانند، مثل فارسها، و مایلند آن را بیاموزند. ما باید از آن ترسی که فرقۀ دموکرات ایجاد کرد بیرون بیائیم و بعضی ها هم بهتر است خواب تجزیه کشور را به بهانۀ دفاع از زبان محلی نبینند.

امروز بزرگترین دشمنان زبان ترکی در ایران پان ترکیستها هستند. طباطبائی در این مصاحبه در بارۀ فرقۀ دموکرات هم سعی کرده است منصفانه سخن گوید و به بعضی از خدمات فرهنگی آنان اشاره کند. به نظرم مجلۀ مهرنامه با این مصاحبه نشان داده است که راه صحیح برای روبرو شدن با مسئلۀ زبانهای محلی چگونه باید باشد. مسئلۀ زبانهای محلی مسئله ایست فرهنگی و آموزشی و باید با آن به عنوان مسئلۀ فرهنگی و آموزشی برخورد کرد نه به عنوان مسئلۀ سیاسی و امنیتی، البته اگر برخی از همسایگان و ایادی آنها در کشور بگذارند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر