Pages

۱۳۹۲ شهریور ۱۹, سه‌شنبه

مصاحبه با یاشار قیزیل باش عضو هیئت موسسین و کادر رهبری کمیته مردمی دفاع از غرب آذربایجان



اکنون که همه شاهد فعالیت های آشکار و پنهان کمیته مردمی دفاع از غرب آذربایجان  خصوصا در یک سال گذشته بودیم گفتگویی صریح و بی پرده ای داشتیم با جناب یاشار قیزیل باش از اعضا هیئت موسسین و کادر رهبری کمیته مردمی دفاع از غرب آذربایجان که ایشان در این گفتگو به تبیین مواضع و اندیشه های کمیته مردمی دفاع از غرب آذربایجان پرداخته و چشم اندازی از فعالیت های کمیته را برای ما توضیح دادند.کمیته مردمی دفاع از غرب آذربایجان در این سال ها چالش ها و فراز و نشیب های گوناگونی را طی کرده موفقیت ها و ضعف هایش را مشاهده نمودیم، انتقاد هایی نیز برای کمیته وارد شد حال می خواهیم بار دیگر پای صحبت جناب ((یاشار قیزیل باش)) بنشینیم و از منظرهای گوناگون به بررسی گذشته و آینده کمیته مردمی دفاع از غرب آذربایجان بپردازیم و مسئله تروریسم در غرب آذربایجان را مورد کنکاش قرار دهیم.

۱- جناب یاشار قیزیل باش اگر نیم نگاهی به گذشته داشته باشیم ارزیابی شما از کمیته مردمی دفاع از غرب آذربایجان چیست؟
یاشار قیزیلباش:
این مهمترین سوالی است که شما در اولین سوال آنرا مطرح کردید، چراکه ارزیابی مبتنی است بر آسیب شناسی و اهدافی که پیشرو داشته ایم و میزان تحقق انتظارات. البته ارزیابی کادر مرکزی کمیته و اعضای کمیته با ارزیابی دیگر گروهها، جریانها و فعالان متفاوت است، افرادی که در بطن موضوع نیستند گاها نگرشی ایده آلی به موضوع دارند و ما نگرشی مبتنی بر واقعیت و داشته هایمان. با این رویکرد با توجه به اینکه آگاهی بخشی به جامعه و حرکت ملی آذربایجان در خصوص خطرات تروریسم کرد و افشای سیاستهای پلید گروههای افراطی کردی به همراه تشکیل هسته های مقاومت مردمی از جمله اساسی ترین اهداف ما بود که در این چند سال بخش بزرگی از آن محقق شده است، اما در زمینه تشکیل جبهه واحد مبارزه با تروریسم کرد بدلایلی که خارج از توان ماست موفقیتهای اندکی را کسب نموده ایم. اما در کل کمیته توانسته است ضمن نفوذ در بین اقشار مختلف مردم زمینه را برای بسیاری از اقدامات ضروری تسهیل نماید و تاثیرگذاری قابل توجهی را در ادبیات سیاسی حرکت ملی آذربایجان داشته است.
۲- آیا واقعا کمیته مردمی دفاع از غرب آذربایجان را می توان جمعی مردمی قلمداد کرد؟
یاشار قیزیلباش:
البته که بلی. همه فعالان ملی آذربایجان که در حوزه های مختلف برای سعادت ملتمان در تلاش هستند در واقع برگزیدگان و فرزندان پاک همین مردم هستند. اساسا حرکت ملی آذربایجان حرکت و جنبشی است مردمی اما اگر در مقاطعی نتوانسته است در بین اقشار مردم نفوذی بیشتر از وضعیت موجود داشته باشد مساله ایی است که نیاز به بررسی و برنامه ریزی دارد.
۳-در همه جای دنیا مسئولین احزاب و گروه های سیاسی غیر مجوز دار و حتی مجوز دار منابع مالی خود را کمک های مردمی عنوان می کنند،آیا اگر از شما هم این سوال را بپرسیم باز این جواب تکراری را خواهیم شنید؟
یاشار قیزیلباش:
واقعیت این است که بحث منابع مالی یکی از سختی های تمامی گروهها و جریانهای سیاسی آذربایجان است، مردم تنها پایگاه و دلگرمی ما هستند و اگر کمکهای مالی هم انجام ندهند با یاری معنوی خود همواره پشتیبان ما بوده اند. واقعیت این است که منابع مالی ما کمکهای همین اعضای کمیته و برخی فعالان ملی هستند که از نزدیک با کمیته ارتباط دارند.
۴-بعضا ادعا می شد که کمیته ساخته و پرداخته وزارت اطلاعات و یا سپاه پاسداران است و از آنجا تغذیه مالی می شود در خصوص این ادعا چه می گوئید؟
یاشار قیزیلباش:
متاسفانه این مساله یکی از آفت های حرکت ملی شده است، هرکسی که با دیگری خصومت یا مشکلی حتی شخصی دارد فورا به سیاست مارک زنی روی می آورد و با عناوینی نظیر جاسوس و خائن تهمتهای شدیدی را وارد می کند غافل از اینکه این تهمتها دقیقا خواسته دشمنان آذربایجان است که اختلافات و فاصله بین فعالان و گروهها را عمیق تر می کند و مانع بزرگی در برابر وحدت و یکپارچگی حرکت ملی آذربایجان است.  متاسفانه شاهد هستیم که اخلاق سیاسی در خیلی از مواقع قربانی مصلحت اندیشی و یا عقده های شخصی افراد شده است حال اگر افرادی در عقیده و نظر خود ثابت قدم و محکم تر باشند تخریب بیشتری را نیز متحمل خواهند شد. طبیعتا کمیته مردمی دفاع از غرب آذربایجان نیز از این وادی جدا نبوده و از سوی برخی افراد معلوم الحال تهمتهایی را بر تن خود چشیده است. در اینجا باید به قدرت درک و شعور و تحلیل سیاسی خود مراجعه نماییم و سوالاتی را مطرح کنیم که مثلا چرا وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران باید دست به ایجاد گروهی منسجم نمایند که ماهیت و برنامه های خودشان را افشا نماید؟ بسیاری از برنامه های ما بدلیل کمبود شدید منابع مالی اجرا نشده اند اگر وزارت اطلاعات چنین منابعی در اختیار ما میگذاشت که اکنون ما دارای مجلات رنگی، سایت های متعدد، برگزاری همایش ها و کنفرانس های مختلف، انجام سفرها و دیدارهای متعدد خارج و داخل ایران و شعبات مختلف داخل و خارج کشور و  … را داشتیم. بسیار ساده انگاری و ساده لوحی است که به چنین اتهاماتی توجه کنیم.
۵- برخی ها نیز مدعی شدند این کمیته ابزار جمهوری آذربایجان و یا دولت تورکیه است و پول های فراوانی برای کمیته ارسال شده است؟
یاشار قیزیلباش:
با قاطعیت اعلام می کنیم که کمیته مردمی دفاع از غرب آذربایجان هیچگونه ارتباطی با هیچ دولتی اعم از ترکیه و جمهوری آذربایجان و غیره را نداشته و ندارد. دیدگاه ما اینست که حرکت ملی باید استقلال فکری و سیاسی داشته باشد و ابزار دست دولتهای مختلف نگردد. معتقدیم که ملتهای ترکیه و جمهوری آذربایجان برادران و خواهران خونی ما هستند اما تاکنون هیچگونه کمکی اعم از مالی یا غیر مالی از آنها دریافت نکرده ایم و برنامه ایی هم برای دریافت کمکهای مالی از آنها نداریم. ترجیح می دهیم با حداقل امکانات در خدمت ملتمان باشیم تا اینکه هر روز کاسه بدست پول یا حمایت گدایی کنیم. اعتقاد ما بر استقلال حرکت ملی در تمامی ابعاد است البته همواره کوشیده ایم و خواهیم کوشید که ارتباطات دیپلماتیک با گروهها و جریانهایی که همسو با منافع ملت آذربایجان در فعالیت هستند داشته باشیم که در این بین جایگاه ترکیه و جمهوری آذربایجان خاص است.
۶- پس می گویید که واقعا کمیته مردمی یک نهاد مردمی بوده و با اندک کمک های فعالین ملی و دوست داران کمیته به حیات خود ادامه داده حال اگر کسی بخواهد کمکی به این نهاد برساند مکانیسم کمک مالی به کمیته چگونه است؟
یاشار قیزیلباش:
دقیقا اینگونه است که می فرمایید. بدلیل حساسیتی که بحث کمکهای مالی دارد فعلا برنامه ایی برای دریافت اینگونه کمکها نداریم اما در بحث کمکهای غیر مالی در خدمت تمامی عزیزان هستیم. اگر عزیزان قصد همکاری و یا کمک به کمیته را داشته باشند می توانند از طریق اینترنت و ایمیل و نیز وب سایت کمیته و یا اعضای ما با کمیته در تماس باشند.
۷-سوالی بی پرده می پرسیم که امیدواریم شما نیز بی پرده جواب دهید، برخی ها ادعا می کنند که کمیته مردمی  یکی از زیر شاخه های  تشکیلات مقاومت ملی آذربایجان (دیرنیش تشکیلاتی) است شما این ادعا را قبول دارید؟
یاشار قیزیلباش:
ما بدلیل مصالح امنیتی نمی توانیم ساختار تشکیلاتی کمیته را در اینجا تشریح کنیم، به همین قدر بسنده می کنیم که از همان ابتدای تشکیل کمیته سعی نموده ایم از فعالانی که در زمینه دفاع از اراضی ملی مان خصوصا در مساله غرب آذربایجان مطالعاتی داشته اند یا علاقمندی های خود را به اشکال مختلف بروز داده اند بدون در نظر داشتن گرایشات جناحی و وابستگی تشکیلاتی شان در کمیته استفاده کنیم، به همین جهت هم عنوان ((کمیته)) بر آن نهاده ایم که در صورتیکه موفق شویم نظرات موافق گروههای دیگر حرکت ملی را برای تشکیل جبهه واحد جلب نماییم این عنوان به ((جبهه))، ((اتحادیه)) و … تغییر خواهد کرد. دوستان دیرنیش نیز به همراه چند گروه و تشکل دیگر از همان ابتدای تشکیل کمیته همراه و حامی برنامه های ما بوده اند و ما همکاری های خوبی با هم داشته ایم. گاها مشاهده شده است که برخی فعالان که وابستگی تشکیلاتی دارند و با کمیته نیز همکاری می کنند بنوعی در صدد بوده اند که کمیته را منتسب به گروه یا جریان خود بدانند، اما واقعیت اینست که کمیته مردمی دفاع از غرب آذربایجان بعنوان تشکلی مستقل و ائتلافی در حال فعالیت است و این همکاری تنها شامل یک یا دو گروه نمی شود همچنین ما در حال پیگیری و مذاکره هستیم که از اعضای گروهها و جریانهای تاثیرگذار حرکت ملی که تاکنون فرصت همکاری نداشته ایم را جذب کمیته کنیم و جای خوشحالی است که عرض کنم موفقیتهای خوبی در این زمینه داشته ایم. در اینجا ضروری است خواهشی از تمامی گروهها یا جریاناتی که با کمیته همکاری دارند داشته باشیم و آن اینکه اجازه ندهند که کمیته بدلیل وظایف حساس و تعیین کننده ایی که برای مبارزه  تعریف کرده است  درگیر مسائل حاشیه ایی و منیت ها گردد، اجازه دهید کمیته با قدرت و آرامش خاطر به کار خود ادامه دهد و وقتی که مساله ما در غرب آذربایجان حل شد هرکس که بگوید کار را ما انجام دادیم مساله ایی نیست ما بعنوان موسسان و شورای مرکزی سکوت می کنیم، چون هدف ما دفاع از اراضی ملی مان در غرب آذربایجان از چنگال تروریسم کرد می باشد ما بدنبال کسب نام و شهرت و سهم خواهی ونیستیم.
۸-شما این ادعا را رد می کنید ولی می بینیم که تشکیلات دیرنیش یکی از اولین گروه های سیاسی آذربایجان جنوبی است که از بیانیه ها و یا تحلیل ها و مواضع شما اعلام حمایت می کند و یا آن را در سایت های منتسب خود منعکس می کند،چرا؟
یاشار قیزیلباش:
اولا رفتار تشکیلاتی دیرنیش ربطی به کمیته ندارد که ما پاسخگو باشیم، ثانیا این یکی از دست آوردهای خوب ماست که وب سایت دیرنیش در سایه تعامل اخبار و مطالب مارا منعکس می کند، ثالثا بجز وب سایت دیرنیش همواره سایتهای خبری-تحلیلی حرکت ملی اخبار و مطالب ما را منتشر و منعکس نموده اند که در همین جا مراتب سپاسگذاری خود را اعلام می کنیم، رابعا، اگر اندکی صبر کنید خواهید دید که برخی از جریانها یا گروههای حرکت ملی علاوه بر اینکه اخبار و مطالب ما را منتشر می کنند بلکه خود منابع خبری ما نیز هستند یعنی بجز دیرنیش هستند گروههای دیگری که ارتباطات تنگاتنگی با کمیته دارند.
۹-در مورد سمبل و یا پرچم با ماه و ستاره مشکی این شائبه پیش آمد،آیا واقعا در این مورد کمیته مستقل عمل کرد؟
یاشار قیزیلباش:
البته که تصمیم ما مستقل بود، رایزنی هایی از سوی پیشنهاد دهندگان این سمبل با ما صورت گرفت و نهایتا جمع بندی شورای مرکزی کمیته آن موقع این بود که حمایت از این سمبل می تواند زمینه های مناسبی برای همکاری های مختلف با گروههای موجود در حرکت و فعالان مستقل فراهم کند، در آن مقطع جمع بندی ما این بود که بجز دو گروهی که دارای پرچم تشکیلاتی منحصر به خود بودند (گاموح و گایپ)  مابقی گروهها و فعالان مستقل از آن حمایت خواهند کرد و ما هم با همین نظر حمایت نمودیم و اتفاقا حمایتهای خوبی هم از آن بعمل آمد ولی شاید انتظارات برآورده نشد، متاسفانه مساله پرچم و یا هر چیزی مشابه آن در حرکت همواره مشکل ساز بوده است، ما پیشنهاد می کنیم که منبعد اگر اقدامی هم انجام می گیرد بنام ملت آذربایجان که واقعا هیچ نقشی در ظهور پرچمهای موجود ندارند نباشد بلکه بنام گروهها یا جریانهایی که پیشنهاد دهنده و اشاعه دهنده هستند باشد.
۱۰-پس منشا  این همه تخریب و شانتاژ و وابسته کردن کمیته به این جا و آنجا را از کجا می دانید؟
یاشار قیزیلباش:
البته جواب این سوالتان را در سوالات قبلی نیز داده ام، ببینید کمیته اهل باج دادن به هیچ گروه یا جریانی نیست و چون تمامی حرکت ها و اقداماتش مبتنی بر عقلانیت و ملی گرایی است گاها از سوی افراد یا گروههای فکری-ایدولوژیکی مورد تخریب قرار میگیرد. ما حاضریم در فضایی که امنیت تشکیلاتی ما بعنوان جریانی مخفی تامین شود با تمامی منتقدان و مخالفان کمیته که نقد فنی و علمی وارد می کنند به بحث و مباحثه بپردازیم اما هیچ توجهی به گفتار و کردار برخی افراد که از باب بی کاری متوسل به تخریب شده اند نداریم. اعتقاد ما این است که بقول آتا بابالار ((یئریین کیشی نین آیاغینا داش دئییر)).
۱۱-می گویند کمیته تنها تشکلی در بطن حرکت ملی آذربایجان است که توانسته به صورت نسبی نظر مثبت اکثر فعالین ملی را به خود جلب کند و در داخل و خارج از آذربایجان برای خود جایگاهی پیدا کند این موضوع را تایید می کنید؟
یاشار قیزیلباش:
برنامه ریزی و هدف گذاری ما هم همین بوده است، متاسفانه جو سنگین حرکت ملی گاها مانع از تحقق این مساله شده است اما ایمیل ها و ارتباطات رودررو و پیامهایی که دریافت کرده ایم و نیز بازخوردهای اقدامات کمیته اینست که مقبولیت و پذیرش قابل توجهی را در بطن مردم و حرکت ملی داشته است. ما دلیل اینکار را صداقت اعضای کمیته در وظیفه ایی خطیر که بر عهده گرفته اند می دانیم و نیز نمی توان منکر این مساله شد که همواره محبت و حمایتهای فعالان و اکثر گروهها و جریانهای حرکت ملی همراه با ما بوده است.
۱۲- رابطه کمیته با گروه های سیاسی حرکت ملی آذربایجان چگونه است؟
یاشار قیزیلباش:
در کل رابطه خوبی برقرار است اما برای مبارزه با تروریسم کرد و یا گروههای افراطی کردی که سودای اشغال خاک وطنمان را دارند کافی نیست. برای مبارزه با دشمنان منسجم و سازماندهی شده مان دست یاری بسوی تمامی گروهها دراز می کنیم و امیدواریم روز بروز روابط مستحکم تر و ریشه ایی تر گردد.
۱۳-برخی از گروهها مثلا جریان های چپ گرای آذربایجانی معتقدند که ما مشکلی به نام مسئله تروریسم در غرب آذربایجان نداریم و این مسئله ابزاری در دست دولت جمهوری اسلامی و کشورهای منطقه است که از آن به نفع خود استفاده کنند نظر شما در خصوص این دیدگاه چیست؟
یاشار قیزیلباش:
نمی خواهیم پیش داوری یا سوگیری خاصی نسبت به این گروه داشته باشیم، اما با توجه به سوابق گروههای چپی در خصوص فعالیتهای مشترک با کردها و یا هر قومیت دیگری بدیهی است که نگرش آنها به موضوع متفاوت خواهد بود. این دسته از فعالان نمی توانند بپذیرند کردهایی که تا دهه های قبل با آنها متحد و همفکر بودند اکنون اشغال اراضی غربی آذربایجان و تشکیل کشور خیالی را در سر می پرورانند، دلبستگی ها و گاها منافع مشترک بین آنها مانع از پذیرش واقعیت و دفاع از منافع ملی آذربایجان می شود. متاسفانه مشابه همین مساله در جمهوری آذربایجان و در جریان جنگ قره باغ و بعد از آن روی داد و درآنجا نیز نیروهای ایدوئولوژیک و کمونیست بلاهای زیادی را بر مردم آذربایجان تحمیل کردند. بنده از نیروهای چپی موجود در حرکت ملی آذربایجان سوال می کنم که جایگاه خاک و اراضی ملی و جغرافیا در نظر ایشان کجاست؟ آذربایجانی که از آن دم می زنند در کجای این گیتی گسترده شده است؟ اگر مبارزه با دشمنان ارضی آذربایجان لزومی ندارد پس چه چیز لازم است؟ گروههای افراطی و تروریستی کردی دیگر چه کارهایی باید انجام دهند که دشمنی شان را ثابت کنند؟آقایان باید عمیق تر و با نگاهی نوین و جدا از افکار پوسیده لنین و استالین به موضوعات بنگرند.
۱۴-می بینیم که برخی گروههای فدرال گرا در کنفراس های مختلف و یا کنگره ملل تحت ستم ایران و… با برخی گروه های تروریست کورد که عملا در غرب آذربایجان مرتکب جنایت شده اند دیدار های صمیمانه دارند و برنامه ریزی های مختلفی برای آینده دارند نظر شما در این خصوص چیست؟
یاشار قیزیلباش:
چندین مورد پیش آمده که بین فدرال گرایان و گروههای کردی مناسبتهای نزدیکی منعقد شده است. البته چون دوستان فدرال گرا به حکومت فدرالیستی معتقدند و در همین راستا می بایستی با دیگر ملل ساکن ایران تعامل و همکاری داشته باشند و این هم منطقی است و این مساله شاید در ظاهر مشکلی نباشد، اما مشکل موقعی پدیدار می شود که فدرالیستهای آذربایجان تاکنون هیچ واکنش مشخص و قاطعی در خصوص مساله غرب آذربایجان از خود نشان نداده اند، بسیاری از عزیزان فدرالیست خصوصا ساکنین خارج از ایران احزاب افراطی کردی نظیر دموکرات و کومله و … را بر تشکلها و گروههای حرکت ملی که کمیته مردمی دفاع از غرب آذربایجان نیز یکی از آنهاست ترجیح می دهند. ما معتقدیم فدرالیستهای آذربایجان پتانسیل مناسبی در اختیار دارند اما تعامل، نگرش و رفتار سیاسی آنها گاها بجای همسویی باعث واگرایی می شود. معتقدیم تمامی گروهها با هر گرایش فکری که دارند بایستی در درجه اول منافع ملی آذربایجان را که جغرافیای سرزمینی اصل و اهم آنست، در مراودات سیاسی خود لحاظ کنند.
۱۵-حتی برخی از گروه های سیاسی حرکت ملی که واقعا استقلال گرا هستند در برخی تئوری های خود معتقدند که مشکلی به نام پژاک در منطقه غرب آذربایجان نداریم؟
یاشار قیزیلباش:
البته پژاک تنها جزئی از مشکلات در غرب آذربایجان است، معضل اقلیت مهاجر کرد منطقه فراتر از چند صد چته و تروریست است، اما همین چته ها و تروریست ها بازوی اجرایی پان کردها و طراحان اشغال نرم غرب آذربایجان هستند. فکر نمی کنم گروهها یا فعالان استقلال طلب، آذربایجان را بدون مناطق غربی آن خواستار باشند، اگر اینگونه است چرا برای آزادسازی قره باغ این همه تلاش و فعالیت می کنند؟ واقعیت این است که مناطق غربی آذربایجان کانون تحولات آینده منطقه هستند و در جهان سوم عادت بر خشونت و جنگ و خونریزی بوده است، گروهکهای تروریستی نظیر پژاک و پ.ک.ک در این زمینه نقش تقویتی دارند و هیچ عقل سلیمی نمی تواند خطرات آنها را نادیده بگیرد.
۱۶- تحلیل کمیته مردمی از گروههای کردی و خصوصا اتحاد بین حزب دمکرات کردستان ایران و کومله چیست؟
یاشار قیزیلباش:
در مواجهه با گروههای کردی ما قائل به تقسیم بندی هستیم و بقول معروف شمشیر را از رو نبسته ایم و به مسائل صفر و یک یا سیاه و سفید نگاه نمی کنیم، گروهکهای تروریستی پژاک و پ.ک.ک همانطور که از نامشان نیز پیداست اشاعه دهند فساد، قتل و غارت، ناامنی و خشونت در منطقه اند و ما هیچگونه انعطافی در خصوص ایشان نداریم و معتقد به حذف کلی چنین گروههایی و  دیدگاههای آنها هستیم. هرچند که احزاب دموکرات و کومله در جریانات اوایل انقلاب ۵۷ جنایت ها و فجایع عظیمی را در مناطق غربی آذربایجان آفریدند و ریشه های اختلاف و دشمنی بین کردها و ترک ها را عمیق تر نمودند اما وضعیت فعلی آنها اندکی متفاوت از گذشته است و حداقل اسلحه های آنها در خیابانها همراهشان نیست، هرچند که شاید سلاحهایشان آماده و منتظر جرقه باشد. کردها بعنوان یکی از ملل ساکن ایران همانند سایر ملل از بسیاری از حقوق خود محرومند و ما در این بخش دارای منافع مشترک با مردم کرد هستیم اما متاسفانه هیچ تلاشی از سوی گروههای کردی نظیر دموکرات و کومله برای تلطیف فضای سیاسی موجود بین ترکها و کردها  انجام نشده است، ائتلاف این دو حزب که همواره اختلافات ریشه ایی باهم داشته اند می تواند زنگهای خطر را در مناطق غربی آذربایجان بصدا درآورد، چراکه متاسفانه اشغال نرم اراضی غربی آذربایجان و تشکیل دولت مستقل کردی در اراضی ملی و تاریخی آذربایجان برنامه و هدف آنهاست. رهبران این دو حزب در سخنرانی ها و مصاحبه ها و بیاناتشان نقش تقویتی، حمایتی و هدایتی در زمینه اشغال اراضی غربی آذربایجان را داشته اند. در اینجا قابل توجه گروهها و فعالان ملی آذربایجان که دشمنان ارضی ما بعد از سالیان دراز اختلاف و تخریب همدیگر فهمیده اند که برای رسیدن به هدف باید ضمن داشتن ادبیات سیاسی دنیاپسند به وحدت  و ائتلاف روی بیاورند.
۱۷- اگر روزی مجبور باشید پای میز مذاکره با گروه های سیاسی کرد بنشینید این کار را می کنید؟
یاشار قیزیلباش:
مذاکره منطقی ترین و مدرن ترین راه حل برای حل مشکلات است، اما مذاکره بر سر چه موضوعی؟ اگر جواب این سوال رفع اختلافات و رفع تنش میان ترکها و کردها باشد حتما مذاکره می کنیم اما هیچگونه نرمشی در مورد خاک و جغرافیای سرزمینی آذربایجان نداریم.
۱۸- اگر طبق گفته شما بر سر خاک وطن مذاکره ای نیست خط قرمز شما کجاست؟ ویا حقوق اندک اقلیت مهاجر کرد ساکن در غرب آذربایجان را چگونه می بینید؟
یاشار قیزیلباش:
معلوم است، خط قرمز ما حفظ تمامیت ارضی و سرزمینی آذربایجان است و کوتاهی در این مورد را خیانت می دانیم. برای اقلیت مهاجر کرد نیز معتقدیم بایستی حقوق انسانی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آنها در چارچوب آذربایجان تامین شود هرچند که دسته ایی از کردهای منطقه را مهاجرانی تشکیل می دهند که در زمانهای گوناگون و بدلایل مختلفی از کشورهای همجوار و خصوصا شمالشرق عراق به مناطق غربی آذربایجان مهاجرت نموده اند و شاید اکنون زمانی است که باید به خانه هایشان برگردند.
۱۹- یعنی می گوئید که اکثر این مهاجرین که در حوادث مختلف مانند جنگ ایران و عراق و یا جنگ خلیج فارس به غرب آذربایجان مهاجرت کرده اند باید به سرزمین های خود برگردنند؟
یاشار قیزیلباش:
خوب، آنها در مقطعی که با خشم صدام حسین مواجه بودند با رفتارهای انسان دوستانه ملت بزرگ آذربایجان مواجه شدند و بصورت موقتی به منطقه پناه آورده بودند، در شرایط فعلی که صدام حسین و دار و دسته اش نابود شده اند و حتی در شمال عراق حکومت عملا در دست کردهاست دیگر معنایی برای ماندن آنها در اراضی غربی آذربایجان وجود ندارد.
۲۰-تقریبا موضع کمیته مردمی با پ ک ک و پژاک برای همه مشخص است اگر بخواهید پیامی ساده به رهبران این گروه ها بدهید این پیام چه می تواند باشد؟
یاشار قیزیلباش:
بطور خلاصه می گوییم که از قتل و غارت انسانهای بیگناه، تهدید و ارعاب، فساد، قاچاق انسان و قاچاق مواد مخدر و سایره دست بردارید و اجازه دهید ملتهای منطقه با گفتگو و عقلانیت طعم خوش آرامش را بچشند.
۲۱-اگر کمیته روزی مجبور باشد برای دفاع از اراضی غرب آذربایجان حق دفاع مشروع را از تمامیت ارضی آذربایجان بکار بندد این کار را انجام خواهد داد؟
یاشار قیزیلباش:
اگر منظورتان دفاع نظامی است، البته که بلی. مگر می شود ما در برابر متجاوزان به خاک و وطن تنها به قلم و یا گفتگو بسنده کنیم؟ البته اعتقاد ما اینست که مردم آگاه غرب آذربایجان بسیار جلوتر از ما در حرکتند، در همین جنگ یک هفته ایی سولدوز در سال ۱۳۵۸ که نه کمیته ایی وجود داشت و نه حرکت ملی و نه گردان و گروهانی همین دلاور مردان و شجاع دلان سولدوزی بودند که ۲۰هزار نفر از تروریستهای کرد تا بن دندان مسلح را تار و مار نموده و مجبور به فرارشان کردند. ضمنا ما مسلمانیم و در اسلام نیز دفاع نظامی در برابر متجاوز واجب کفایی است.
۲۲-اما اکثرا ما شاهد آنیم که کمیته همواره به مبارزات و روشن گری های غیر خشونت آمیز متوسل می شود در بحران های احتمالی به نظر شما کمیته توان بسیج همگانی و مدیریت بحران را دارد؟
یاشار قیزیلباش:
اساسا ما تشکلی هستیم که برای مبارزه با خشونت به میدان آمده ایم. در طول قرن معاصر منطقه غرب آذربایجان هیچوقت رنگ آرامش بخود ندیده است، شیخ عبیدالله شمزینی، سیمیتقو، مارشیمون و جیلوها، احزاب دموکرات و کومله و … و اکنون پژاک و پ.ک.ک جریانهایی هستند که منشا ناامنی و خشونت در منطقه بوده اند، ما می گوییم تا چه زمانی باید قتل و کشتار باشد؟ چرا به حق خود قانع نیستید؟ مگر می شود مهاجرت کنید یا اشغال کنید و بعدا تاریخ سازی کنید و بگویید این سرزمین ها مال ماست؟ ما اگر اعتقادی به کمک گرفتن از دولتهای خارجی نداریم چون معتقدیم هر دولتی تنها برای کسب منافع بیشتر در منطقه و در راستای منافع ملی خودش از ملتهای منطقه حمایت یا عدم حمایت دارد. متاسفانه گروههای کردی توجهی به مساله ندارند و اگر اکنون وضعیت منطقه بنوعی است که احساس رضایت آنها را برانگیخته است اما قطعا همیشه همینگونه نخواهد بود و مانند پیمان سور و … را در تاریخ زیاد دیده ایم. از آنجائیکه ملت بزرگ و آگاه و متمدن آذربایجان همواره در تاریخ منشا فکر و اندیشه بوده اند تاکید ما بر حل مشکل از طریق گفتگو است و برای همین هم آگاهی بخشی به مردم و تشکیل هسته های مقاومت مردمی را در اولویت کارهایمان قرار داده ایم اما اگر کار به مسائل نظامی بکشد مطمئنا تا آخرین قطره خونمان از سرزمین و خانه و کاشانه مان دفاع خواهیم کرد و هیچ عذر و بهانه ایی در این خصوص از هیچ گروه، شخص یا جریانی پذیرفته نیست.
۲۳- بگذارید راحت سوال کنم،شما نیز می دانید که منطقه خصوصا بعد از بحران سوریه آبستن حوادث مختلفی است اگر روزی دولت ایران اراده کند همچون دولت سوریه دست گروه های تروریستی را در غرب آذربایجان باز کند و همان تروریست های اعزامی از شمال عراق به سوریه وارد غرب آذربایجان شوند عکس العمل کمیته چه خواهد بود؟
یاشار قیزیلباش:
البته وضعیت عراق و سوریه و ایران کاملا باهم متفاوتند و هرکدام دارای مختصات و شرایط خاص خود می باشند خود جمهوری اسلامی نیز به خطرات گروههای تروریستی و نظامی کردی واقف است و فکر می کنم کشور تحت حاکمیت خود را دچار منازعات قومی و نظامی کند، فراموش نکنیم در سوریه اهل سنت باهم درگیرند ولی در ایران کردها اهل سنت هستند و ترکها عمدتا شیعه مذهب، لذا معادلات سیاسی متفاوت از هم هستند. اما بهرحال در مقابل هر نوع تجاوز قطعا و یقینا مبارزه در تمامی سطوح تا آخرین قطره خون را وظیفه ملی و دینی خود می دانیم.
۲۴- فکر می کنید کمیته می تواند در حوادث  بحران را مدیریت کند؟
یاشار قیزیلباش:
ما توان مدیریت در غرب آذربایجان را داریم اما عمق و پیچیدگی کار فراتر از غرب آذربایجان است، اگر می خواهیم آذربایجان حداقل هزینه را متحمل شود باید همه باهم متحد و یکپارچه و در جبهه ایی واحد مبارزه کنیم. چون هدف همه ما مشترک است لذا مشکلی در هدف نداریم تنها مشکل ما برخی مشکلات شخصیتی و منیتها است که لازم است مسئولان گروهها و فعالان مستقل بزرگواری و سعه صدر بیشتری بخرج دهند.
۲۵-برگردیم به منظر دیگری از سوال هایمان،معمولا در ادبیات رسمی کمیته مردمی سربازان و افسرانی که در غرب آذربایجان به دست گروه های تروریستی کرد کشته می شوند را با پیشوند شهید منعکس می کنند این مسئله برخی انتقاد هایی را هم به همراه داشته تحلیل و دیدگاه کمیته در این خصوص چیست؟
یاشار قیزیلباش:
ما در کمیته از این عنوان برای سربازانی که باید به این دوره اعزام شوند و یا نیروهایی که جزو فعالان ملی محسوب می شوند و یا از علاقمندان به مسائل ملی آذربایجان هستند استفاده می کنیم. اولا باید گفت که واژه شهید و شهادت ریشه در اسلام دارد و ربطی به جمهوری اسلامی ندارد، حال اگر جمهوری اسلامی از این واژه استفاده های زیادی را برده است مساله ایی جدا از این قضیه می باشد. ثانیا، چندین نفر از آن عزیزانی که در لباسهای مختلف نیروی انتظامی، ارتش، هنگ مرزی و … جان خود را نثار وطن کرده اند خودشان از فعالان ملی بوده اند که ما در مقاطع مختلف بیوگرافی و زندگی نامه آنها را از طریق وب سایت کمیته و نشریه تورپاق منتشر کرده ایم. حال گناه چه کسی است که همه جوانان اعم از فعالان ملی و مردم عادی باید به خدمت سربازی اعزام شوند و چون اعزام شدند دیگر فعال ملی نیستند؟ گناه کیست که بسیاری از مردم مظلوم آذربایجان بخاطر بیکاری و برای کسب روزی حلال مجبور می شوند به خدمت نیروی انتظامی در بیایند؟ ما در کمیته کدامین سردار یا مسئول سپاه و نیروی انتظامی و … را شهید نامیده ایم؟ اگر از جنبه دیگر هم به موضوع نگاه کنیم می بینیم که استفاده از عنوان شهید، در بین نیروهای نظامی و انتظامی تاثیرات روانی خوبی را نسبت به حرکت ملی داشته است.
۲۶-آیا کمیته مردمی در واقع نیروهای بومی سپاه پاسداران و یا نیروی انتظامی و بسیج را نیروی بالقوه برای دفاع از غرب آذربایجان می داند؟ و امیدوار است در روز بحران آنها وارد عمل شوند؟
یاشار قیزیلباش:
بخش عظیمی از مردم آذربایجان در ادارات، ارگانها و نهادهای دولتی مشغول بکار هستند. اگر نگاهی واقع بینانه به مساله داشته باشیم حتی اگر انقلابی در ایران روی دهد و دگرگونی همانند سال ۵۷ اتفاق بیافتد بازهم نمی توان آندسته از مردمی را که در خدمت نهادهای دولتی بوده اند مجازات نمود، و اینکار اصلا منطقی نیست، بلکه باید بستری را فراهم کرد که همین نیروها خود نیروی محرکه حرکت ملی در ادارات باشند نه اینکه از اکنون با انواع تهدید و ارعاب به آنها بگوییم که در سر فرصت آنها را تادیب خواهیم کرد. به قول معروف سیاست جاذبه ما باید بیشتر از دافعه باشد، البته آندسته از افرادی که دستشان به خون مردم آغشته شده و یا آگاهانه و با اراده قلبی به دشمنی و مخالفت با منافع ملت آذربایجان پرداخته اند شامل این بحث نمی شوند و طبیعتا آنها گرفتار خشم عمومی مردم خواهند شد. حال بطور اخص در مورد نیروهای نظامی و شبه نظامی که در خدمت جمهوری اسلامی هستند وضعیت به ترتیب فوق است، ظلمی که یک سپاهی یا قاضی به یک فعال حرکت ملی می کند بخاطر محسوس بودنش بیشتر به چشم می آید، ولی مثلا ظلمی که یک ممیز مالیاتی یا یک مسئول محیط زیست یا حتی یک مربی پرورشی در مدرسه در حق ملت آذربایجان انجام می دهد از حساسیت کمی برخوردار است چراکه گاها قابل لمس نیست اما شاید تاثیرات آن بسیار شدیدتر از حکم یک قاضی یا باتوم برقی نیروی سرکوبگر یگان ویژه باشد. می خواهم بگویم که وقتی از ملت آذربایجان صحبت می کنیم این ملت شامل تمامی اقشار می شود که عده ایی از آنها خوبند و عده ایی خوب نیستند و عده ایی بد هستند، لذا نباید با سوگیری از افراد یاد کرد، همین نیروهای نظامی و انتظامی در موقعی که بحرانی در میان باشد دو راه بیشتر ندارند یا باید از ملت آذربایجان طلب حلالیت کنند و به آغوش ملت بازگردند و یا باید فرار را بر قرار ترجیح دهند. وظیفه ما اینست که بستر و مسیر را برای جذب حداکثری فراهم کنیم.
۲۷-کلا پیام شما به این نیروها چیست؟
یاشار قیزیلباش:
پیام ما به نیروهای سالم اینست که در هر کجا و در هر مقام و لباسی که هستند مدافع حقوق ملت آذربایجان باشند، ما انتظار نداریم آنها در شرایط حاضر شعار ((بیز اولمه یه حاضیریق بابکین سربازییق)) را سر دهند اما انتظار داریم در محیط کار و در تصمیم گیریها و نظریه پردازی هایشان منافع ملت را در نظر بگیرند و در کنار مردم باشند نه در مقابل مردم.
۲۸-کمیته مردمی مسئله حضور گروه های تروریستی در غرب آذربایجان را در تحولات آینده چگونه می بیند؟
یاشار قیزیلباش:
روند فعلی کاملا بر علیه مردمان ساکن منطقه اعم از تورک و اقلیت مهاجر کرد می باشد. با توجه به جریان سازی برخی دولتهای منطقه و قدرتهای جهانی در خاورمیانه خصوصا با عنایت به پراکندگی جمعیتی کردها در منطقه آینده خوبی قابل ترسیم نیست، طبیعی است در چنین وضعیتی گروههای تروریستی در محوریت توسعه خشونت و ایجاد قتل و کشتار قرار دارند و در واقع اینان سربازان ارزان قیمت و البته تاریخ مصرف دار قدرتهای منطقه ایی و جهانی هستند که هر دولتی فراخور نیازهایش در بین آنها نفوذ کرده و استفاده های لازمه را می برد. می بینید که در گروهکهای تروریستی پژاک و پ.ک.ک اکثرا تشتت آرا و تناقض رفتار وجود دارد و چندین نفر با روشها و دیدگاههای متفاوت از هم، رهبری این گروهها را در اختیار دارند، مثلا برخی از آنها برای دولت ایران، برخی برای ترکیه، برخی برای آمریکا و اسرائل و برخی از جوانانشان نیز با اولویت منافع کردها فعالیت تروریستی، قاچاق و انواع دیگر موارد ضد انسانی را انجام می دهند. با این اوصاف و نظر به منطق ضعیف و انقباضی گروهکهای تروریستی مطمئنا اینها ریشه ها و یا بازوان شر و بدی در منطقه هستند.
۲۹-اکثرا می بینیم که کمیته مردمی به مسئله منطقه اشغالی قاراباغ و مسئله کرکوک نیز بسیار حساس است می خواستیم این موضوع را کمی باز کنید؟
یاشار قیزیلباش:
این مساله از پیچیدگی های زیادی برخوردار است، زمانی دنیای تورک بر جهان حکمرانی می کرد که در جغرافیایی به گستردگی چین تا شرق اروپا همه اراضی تورکها محسوب می شد. بعد از آتاتورک در ترکیه، انقلاب ۵۷ در ایران، فروپاشی شوروی سابق و برهم خوردن نظم دوقطبی جهان با توجه به پتانسیل بالایی که در تورکها برای تبدیل شدن به یکی از قدرتهای بزرگ جهانی بود هم روسیه و تقریبا آمریکا و هم ایران به انواع مختلف تلاش کردند قره باغ به اشغال ارامنه ایی درآید که در زمانهای نه چندان دور دارای جنگها و اختلافات زیادی باهم بوده اند، به این ترتیب نواحی غربی جمهوری آذربایجان به اشغال ارمنستان درآمد و گذرگاهی هم برای ایجاد مرز زمینی با ایران ایجاد شده است که در واقع گلوگاه و منطقه حیاتی ارمنستان است. در ادامه و در جریان سقوط صدام حسین اینبار آمریکا به عدم حمایت از ترکمنهای عراق و خصوصا منطقه نفت خیز کرکوک پرداخت و بسیاری از تورکهای اربیل و موصل مورد حملات تروریستی گروههای افراطی کردی شمال عراق قرار گرفتند. در این شرایط بنظر می رسد دولتهای بزرگ منطقه ایی و جهانی برای کنترل تورکها ((طرح ایجاد دیوار حائل)) در دنیای تورک را دنبال می کنند که ارامنه با اشغال قره باغ و اکراد با تشکیل دولت فدرال در شمالشرق عراق قسمت اعظمی از پازل بازی را حل نموده اند و آخرین قسمت این پازل شامل مناطق غربی آذربایجان جنوبی است که کردها با توسل به دولتهای مختلف منطقه ایی و قدرتهای جهانی با انواع حربه ها نظیر ایجاد گروهکهای تروریستی، مهاجرت و اشغال نرم و لابی گری و دیپلماسی فعال سعی در تحقق آرزوهای خیالی خود را دارند. اما نباید فراموش کرد که ملت شجاع و آگاه آذربایجان همواره آماده خنثی سازی نقشه و سیاستهای پلیدی است که ممکن است منافع ملی اش را به خطر بیاندازد. در کل می توان گفت آذربایجان جنوبی و خصوصا نواحی غربی آن کانون تحولات آینده خاورمیانه می باشد.
۳۰- با این اوصاف کمیته تحولات سوریه و تشکیل حکومتی خودمختار کورد در شمال سوریه و تورکهای بومی آنجا را چگونه ارزیابی می کند؟
یاشار قیزیلباش:
در سوریه فعلا بحث تجزیه مطرح نیست، حتی بحث فدرالیسم هم موضوعیت ندارد، دلیل استفاده از اکراد در بحران سوریه مسلح بودن عشیره های کرد و نقشی که می توانند در جنگ داخلی سوریه ایفا نمایند هست، بنده به همان جواب قبلی برمی گردم و از این نیروهای کرد بعنوان سربازان ارزان قیمت و تاریخ مصرف دار دولتهای منطقه و آمریکا و اسرائیل یاد می کنم. بدلیل تجربه تلخ ۱۱سپتامبر و نیز عدم کنترل گروهکهای تروریستی یا نظامی که برای بوجودآورندگانشان دارند هیچ دولتی در نظر ندارد که گروهک نظامی جدیدی در خاورمیانه ایجاد شود، در این بین پ.ک.ک بدلیل اینکه گرایشات مذهبی و اسلامی ندارد و اکراد پراکندگی در چهار کشور حساس خاورمیانه را دارد از بسیاری جهات مهمتر از گروهکهای نظامی و تروریستی منطقه نظیر القاعده ارزیابی می شود. ترکیه، ایران، اسرائیل و آمریکا و … چون نمی خواهند و شاید نمی توانند مستقیما وارد جنگ با دولت بشار اسد شوند متوسل به چنین گروههای شده اند، همین تنش ها هم حیات بخش گروهکهای تروریستی است. اما در کل اگر خودمختاری در سوریه مانند وضعیت فدرال فعلی در عراق باشد کاملا بر علیه منافع ملی آذربایجان است و بایستی تورکهای سوریه تلاش کنند دچار سرنوشت ترکمنهای عراق نگردند.
۳۱-ما معلومات کافی داریم که منابع مالی گروه های تروریستی کورد تحت پوشش موسسات مالی در جمهوری آذربایجان فعالیت می کنند و در برخی دانشگاه های شهر باکو فعالین گروههای تروریست کرد به راحتی تحصیل و مخفیانه به جذب نیرو می پردازند تحلیل کمیته در این خصوص چیست؟
یاشار قیزیلباش:
متاسفانه اخباری در این زمینه دریافت کرده ایم اما امیدواریم جمهوری آذربایجان با دقت بیشتری موضوع را بررسی و پیگیری کند. در اینجا نقش دستگاه امنیتی جمهوری آذربایجان و گروههای ملی گرای آذربایجان باید بیشتر از هرزمان دیگری بچشم بیاید.
۳۲- اما می بینیم که باران گوزل از سرمایه داران و از هواداران مشهور تروریسم کورد از افراد صاحب نام جمهوری آذربایجان به شمار می آید و در آنجا ساکن است موضع کمیته در این خصوص چیست؟
یاشار قیزیلباش:
با توجه به حرکت تشکیلاتی ملی گرایان کرد آنها در جبهه های مختلف از تروریسم گرفته تا فرهنگ و هنر و اقتصاد فعالیتهای دامنه داری را انجام می دهند. باران گوزل نیز که خود یکی از حامیان مالی اصلی گروهکهای تروریستی است در جمهوری آذربایجان ظاهرا بکار تجارت مشغول است و حتی روابط صمیمانه ایی با شخص الهام علی یف و هیات حاکمه جمهوری آذربایجان دارد. جمهوری آذربایجان که با هدف جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی فعالیتهای گسترده ایی داشته است نباید غافل از نفوذ عوامل گروهکهای تروریستی کردی باشد، البته در اینجا نباید فعالیتهای شبانه روزی لابی روسیه در جمهوری آذربایجان را فراموش کرد و همه می دانیم که کردها دارای روابط خوبی با روسها نیز هستند.
۳۳-پیام کمیته به دولت و ملت جمهوری آذربایجان شمالی چیست؟
یاشار قیزیلباش:
برادران و خواهران ما در شمال آذربایجان فاجعه دردناک قره باغ را به عینه دیده اند و طعم تلخ آوارگی را چشیده اند، اما همه خوب می دانند که برادران و خواهران آنها در جنوب آذربایجان کمتر از آنها دردمند موضوع قره باغ نیستند. اکنون نیز با بروز طمع خواهی گروههای افراطی کردی عده ایی خواهان اتفاق مشترک شمال و جنوب آذربایجان در نواحی غربی آن هستند. برای جلوگیری از تحقق آرزوهای دشمنانمان باید و باید متحد و یکدل و فقط با تکیه بر هویت ملی مان نقشه های شوم آنها را خنثی کنیم.
۳۴-برگردیم به مسائل دیگری از کمیته مردمی با غیبت طولانی مدت کمیته روربرو بودیم آیا دلیل خاصی داشت؟
یاشار قیزیلباش:
کمیته در سال ۸۵ تشکیل شد و عملا فعالیت خود را شروع کرد. بعد از حوادث انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۸۸ وضعیت امنیتی بسیار سختی در کشور ایجاد شد و با توجه به اینکه تمامی اعضای شورای مرکزی و اعضای فعال ما در داخل کشور سکونت دارند و نیز برخی از اعضای اصلی کمیته در جریان انتخابات با هدف تشکیل جبهه واحد در میدان عملی مبارزه حضور داشتند و حتی برای همگرایی فعالان ملی و گروههای مختلف در موضوع ((شورای هماهنگی فعالان ملی آذربایجان)) جزو پیشروان بودند لذا بعد از انتخابات تاکتیک کمیته بر محکم بندی لایه های امنیتی کمیته و کم کردن فعالیتهای محسوس بود، اما این به معنای قطع فعالیتهای کمیته نبود و کمیته در زمینه گردآوری اخبار، تشکیل جلسات آموزشی و … همچنان به فعالیت خود ادامه می داد و تنها وب سایت کمیته و نشریه توپراق بحالت تعطیل بودند که بحمدالله با یاری خداوند و تلاشهای شورای مرکزی و اعضای کمیته، ما کار خود را مجددا با تمامی قوا شروع کرده ایم و بزودی بیانیه های اعلام موجودیت در شهرها و مناطق مختلف آذربایجان نیز به اطلاع افکار عمومی خواهد رسید.
۳۵-چرا کمیته دوباره تصمیم گرفت همچون گذشته دوباره ظاهر شود؟ آیا باز نشریه تورپاق به دست علاقمند خود در سطح جامعه  در شهرهای مختلف خواهد رسید؟
یاشار قیزیلباش:
فکر نمی کنم ضرورت حضور جدی و فعال کمیته در میدان مبارزه برای کسی پوشیده باشد، علاوه بر این نمی توان به تحرکات اقلیت مهاجر کرد و تحولات خاورمیانه بی اعتنا بود، هر چند معتقدیم در تمامی گروههای موجود در حرکت ملی باید به موضوع غرب آذربایجان با عنایت ویژه ایی برخورد شود و یا جبهه ایی متحد برای مبارزه با دشمنان ارضی مان تشکیل گردد اما خود را فدایی خاک و وطنمان می دانیم و از این رو در میدان مبارزه نه فقط در دنیای مجازی بلکه در بین مردم و برای مردم حاضر و آماده ایم. در خصوص نشریه تورپاق نیز باید بگویم که از اولویتهای کار کمیته است و انشالله بصورت مداوم و منظم بدست هواداران کمیته و علاقمندان خواهد رسید.
۳۶- در پایان ضمن تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید. جمع بندی سوال ها و گفته هایتان را به شما می سپاریم/
یاشار قیزیلباش:
ضمن تقدیر و تشکر از زحمات جنابعالی و همرزمانمان در نشریه تورپاق، از کلیه اعضای کمیته در هر جایگاه و جایی که هستند بخاطر زحمات و گذشت و صبرشان تشکر می کنیم و نیز از تمامی فعالان ملی، گروهها و تشکل های موجود حرکت ملی که همگی در راستای دفاع از منافع ملی آذربایجان و در جهت سعادت ملت بزرگ آذربایجان در تلاش و فعالیتند کمال تشکر را دارم و امیدوارم با یکدلی و یکپارچکی آرزوهای پلید دشمنان آذربایجان همواره همانند خیال برای آنها باقی بماند و بدانند که این ملت بزرگ و آگاه و فرزندان فدایی و رشید آنها هیچگاه اجازه نخواهند داد هرازچندگاهی عده ایی از سر بیکاری یا هرچیز دیگری چشم طمع به خاک و سرزمین آنها داشته باشند. ما تا آخرین قطره خون و تا آخرین نفسمان ایستاده ایم و از هیچ کوششی برای دفع فتنه دشمنانمان فروگذاری نخواهیم نمود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر