Pages

۱۳۹۱ اردیبهشت ۲۰, چهارشنبه

گزارشی از پشت پرده هزینه ها و اقدامات محرمانه انتقال آب خزر به سمنان

ساوالان پورت : سایت خبری اینانیوز که نزدیک به سپاه پاسداران و بسیج مقاومت اورمیه می باشد مطلبی را با عنوان "صدای امواج دریاچه اورمیه دلنشین تر است یا امواج حامیان مردمی؟" منتشر کرده که هزینه های محرمانه انتقال آب خزر به سمنان را توضیح می دهد و دست های خیانت برخی آزربایجانی های مزدور مانند استاندار آزربایجان غربی در این خصوص را افشا می کند.

 
مقاله مذکور ذیلاً منعکس می شود:




اگر استاندار موفق به جذب اعتبارات لازم شده و یا بشود، همه، حتی مخالفین و منتقدین او موظف به همسویی و حمایتند

چندی پیش در حالی پروژه انتقال آب دریای خزر به کویر سمنان( زادگاه رئیس جمهور) کلید خورد که نمایندگان استانهای آذربایجان در مجلس اندکی اعتراض کردند و مجموعه تذکرات و نطق های آنها در چند خبرگزاری و بولتن داخلی منتشر و قضیه ختم به خیر(!) شد.

به گزارش آینانیوز در حالی که نمایندگان مجلس قاعدتا بعنوان وکلای مردم در خانه ملت باید آگاه تر از دیگران نسبت به مسائل کلان مملکتی باشند، چند روز بعد از انتشار خبر این انتقال در مجلس به ایراد سخنرانی پرداختند. بنابرشنیده ها،زمانی رئیس جمهور با حضور در ساری خبر از آغاز پروژه انتقال آب خزر به سمنان را داد که پیمانکار این پروژه بیست درصد راه را طی کرده بود و سال 93 را به عنوان سال اتمام آن در نظر گرفته اند.



با وجودیکه تلاش می شود جزئیات مربوط به این پروژه استراتژیک و فاخر محرمانه نگاه داشته شود، اما بنابر اخبار موثق انتقال آب خزر به سمنان چند هزار میلیارد تومان هزینه دربر خواهد داشت که اختصاص هم یافته است!



شگفت آنکه با توجه به اینکه آب دریای خزر شور بوده و مناسب کشاورزی نیست، حجم عظیمی از بودجه اختصاص یافته این انتقال، صرف ساخت پالایشگاه آب شیرین کن پروژه می شود که قرار است آب قابل شرب و استفاده در کشاورزی را برای سیراب کردن کویر به هم میهنان سمنانی عرضه دارد.



در قرنی که «آب» مهمترین چالش فراروی بشر است،طبیعی است موضوعاتی مربوط به آب و تامین و انتقال و تصفیه آن به دغدغه اصلی حاکمان تبدیل شود و از همین روی انتقال هایی چون کارون به کویر مرکزی، احیاء زاینده رود، خزر به سمنان وانتقال آب به قم و یزد و ... تحرکات معمولی در این زمینه باشند که در دستور کار حکومت ایران نیز قرار دارند.



اما موضوع مورد اهمیت امروز برای مردم آذربایجان بویژه آذربایجان غربی با شنیدن اخباری از این دست، آگاهی از آخرین وضعیت دریاچه اورمیه و نتایج فعالیتهای دولت برای احیاء آن است.



استاندار آذربایجان غربی چهارم اردیبهشت ماه گفتگویی با شبکه استانی سیما انجام داده و با ایراد یکسری جمله کلی خبر از اجرای بخشی از پروژه انتقال آب به دریاچه روبه موت اورمیه داد، بدون اینکه از برنامه زمان بندی شده و جزئیات اجرای آن و میزان اعتبارات تصویب شده یا جذب شده اش بگوید.



طبیعتا جلال زاده بعد از دیدار با محرابیان به عنوان بازرس ویژه رئیس جمهور و صحبتهایی که با او کرده به این نتایج رسیده که خبرهایی در مورد انتقال آب به دریاچه اورمیه برای مردم بگوید ولی اینکه مردم مدام بشنوند دریاچه ارومیه احیاء می شود و دولت در فکر آن است؛ بویژه در چنین روزهایی که همه جا خبر از عملیاتی شدن پروژه های فاخری چون انتقال خزر به سمنان را می شنوند به هیچ عنوان قانع کننده نخواهد بود.



اگر گفتگوی استاندار محترم با شبکه استانی سیما را پاتک سیاسی به جلسه نمایندگان استان در مجلس برای بررسی وضعیت دریاچه فرض کنیم و جلال زاده را محق برای چنین رویارویی هایی، در سوی دیگر حقایقی هم هستند که شفاف سازی فضا و عرضه آنها به مردمی که ولی نعمتان و صاحبان واقعی این انقلاب و نظامند می تواند بر محبوبیت و اعتبار دولت بیفزاید.



آنچه بر طبق اخبار و گزارشات ارائه شده از سوی دولت و مسئولین برمی آید انتقال آب از رودخانه های ارس و زاب از برنامه های احیاء دریاچه اورمیه است که استاندار محترم در گفتگویشان به صورت کلی به بخشی از آن پرداختند؛ اما این پروژه ها در چه بازه زمانی انجام خواهد گرفت و چه اعتباراتی برای آن تصویب شده است را هنوز مردم به درستی نمی دانند.



بنابر اقتضائاتی که دولتمردان برای مناطقی چون آذربایجان غربی تعریف می کنند و بر مبنای آن از ارائه جزئیات فنی و ریالی اینچنین پروژه هایی طفره می روند؛ آینانیوز نیز علی رغم داشتن اطلاعاتی در مورد اعتبارات تخصیص یافته برای این پروژه ها و زمان بندی اجرای آنها، برای حفظ امنیت روانی جامعه و ایجاد آرامش جهت تمرکز مجریان طرح، از انتشار خبرهای دقیق تر خودداری می کند؛ اما آیا آقای جلال زاده و همکارانشان در جذب اعتبارات لازم طبق جدول زمان بندی شده توفیق یافته اند که با اطمینان از قطعیت یافتن احیاء دریاچه خبر می دهند؟ اگر پاسخ این سوال مثبت است و استاندار محترم آذربایجان غربی بواقع دست و بالشان برای مدیریت و اجرای این پروژه از لحاظ ریالی و امکانات سخت افزاری و فنی باز است،نه تنها آینانیوز و کلیه رسانه های منتقد نیز در چنین شرایطی موظف به همسویی و حمایت از ایشان و رفع موانع روانی آن هستند، بلکه بر جامعه رسانه ای فرض است ذهنیت افکار عمومی را برای خدماتی که دولت در استان انجام می دهد آماده و آگاه سازند.



اما روی دیگر مسئله این است که بر فرض مثال دولت یا مجموعه «مهرماندگار» و بازرسی ویژه و هرعنوان دیگری که این روزها دیدارها و برنامه هایی با آنها انجام گرفته، بخواهند برای کنترل احساسات مردم آذربایجان چند ده میلیارد تومانی با عنوان مثلا احیاء دریاچه «هبه» کنند و زمان بگیرند، آن وقت شایسته است استاندار محترم ضمن برخورد منطقی و صادقانه با موضوع، خود، شخصا پیشقراول اخذ حقوق حقه مردم استان بوده و تا دریافت آخرین ریال از اعتبارات مورد نیاز برای اجرای قدرتمند پروژه های انتقال آب و احیاء دریاچه اورمیه از پای ننشینند. مطمئنا دولتمردان صادق و مردمی همواره زیر چتر حمایتی قاطبه مردم خواهند بود و اگر آقای جلال زاده به عنوان یک اورمیه ای دلسوز شهر و استان و زادگاه خود باشند( که مطمئنا هستند) و نگاهشان به دریاچه اورمیه همانند نگاه آقای رئیس جمهور به موطن و زادگاهشان باشد، این صدای دلنواز موج های حمایت های مردمی است که زیباتر از امواج دریاچه اورمیه برای پشتیبانی از استاندارشان به گوش خواهد رسید.



در این روزهای سرنوشت ساز وحید جلال زاده می تواند نه روی سایتها و رسانه های هوادار ، که در قلب و ذهن مردم به یک قهرمان تبدیل شود، اگر با شهروندان و هم استانی هایش صادقانه و جسورانه برخورد کند.



http://www.ainanews.com/Default.aspx?tabid=1298&articleType=ArticleView&articleId=1451316

منبع : آراز نیوز

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر