Pages

۱۳۹۲ تیر ۱۱, سه‌شنبه

مانقورت سخن می گوید: آذربایجانی ها ترک نیستند



سید جواد طباطبایی در خصوص هویت مردم آذربایجان گفت هر چه در اطراف خودم نگاه می کنم کمتر کسی را می بینم که حس ترک بودن را بر احساس ملیت ایرانی ترجیح دهد. البته ترک را به مسامحه به کار برده ام. آذربایجانی ها ترک نیستند. بلکه ایرانیانی هستند که به یکی از زبان های مشتق از ترکی سخن می گویند.
جواد طباطبایی  در گفتگو با مهرنامه با اشاره به تجربه های تاریخی عنوان داشت "زمینه رشد پان ترکیسم اشکالات مدیریتی در کشور است اما قدرت های منطقه ای نیز در تداوم آن نقش اساسی دارند". وی با اشاره به وجود زبان های محلی در ایران ادامه داد: زبان های محلی ایران از لحاظ فرهنگی فاقد اهمیت اند و بیش از این قابلیت بسط و گسترش ندارند. محمد قوچانی،حامد زارع و محمد هاشمی در گفتگو با جواد طباطبایی اظهار داشت که زاد روزش توام با تسلط ارتش سرخ و فرقه دموکرات پیشه وری بر تبریز بوده است.
ایشان افزودند: من در خانواده آذري‌زبان به دنيا آمده‌ام و طبيعي است كه زبان مادري‌ام آذري باشد. اما به خاطرم مي‌آيد كه وقتي راديو را به گوش‌مان مي‌چسبانديم تا بتوانيم از پس تمام خش‌ها و پارازيت‌ها، برنامه گل‌ها را بشنويم، از نخستين مواوقعي بود كه با زبان و ادبيات فارسي مواجه مي‌شديم. عمويم علاقه‌اي به موسيقي ايراني داشت و شنونده دايمي برنامه‌هاي گل‌ها بود. در حاشيه بگويم كه با او چند بار آواز خواندن اقبال آذر را به طور حضور شنيدم. علاقه‌اي نيز به ظلي داشت كه در همان زمان مرده بود اما آواز او را بسيار تعريف مي‌كرد، باري، طبيعي است كه تا وقتي در دبستان بودم، چندان فارسي نمي‌دانستم، اما وقتي وارد دبيرستان شدم به‌طور كامل مي‌توانستم فارسي بخوانم و تا حدي نيز صحبت كنم.

۱ نظر:

  1. آقای طباطبائی ممکن است بفرمائید که بر چه مبنائی میگوئید که زبان های محلی ایران فاقد اهمیت هستند وقابلیت بسط و گسترش ندارند؟ اگر دلیل علمی برای این جمله دارید بگوئید در غیر اینصورت باید بگویم که چنین اظها رنظری فقط میتواند دال بر ناآگاهی و بی اطلاعی گوینده باشد. آیا فکر میکنید علاقه عموی شما به موسیقی ایرانی کافی است که شما هویت ملی‌آذربایجانی ها را تعیین کنید؟ یک لحظه بیاندیشید. اگر اطلاعی از موضوعی ندارید بهتر است که آظهار نظر نکنید. اگر میخواهید هویت غیر ترک برای خودتان انتخاب کنید حق شماست با صدای بلند بگوئید که ترک نیستید ولی چون شما این چنین فکر میکنید به شما حق نمیدهد که هویت بنده و چندین میلیون ترک ایرانی را از روی بی اطلاعی تعیین کنید.

    پاسخحذف