Pages

۱۳۹۲ تیر ۱۱, سه‌شنبه

اردبیل: بانک ها از اعطای تسهیلات به صنایع خودداری می کنند



علی رغم وضع وخیم صنایع در اردبیل، بانک ها بنا به دلایل نامعلوم از اعطای هرگونه تسهیلات مورد نیاز به این بخش خودداری می کنند؛ این در حالی است که صاحبان صنایع به راحتی از امکانات مالی گسترده در مناطق مرکزی ایران بهره می برند. در حالی که معدود صنایع اردبیل در آستانه ورشکستگی کامل قرار دارند و احتمال اخراج و بیکاری هزاران تن از شاغلین در این بخش بسیار بالاست، سیستم بانکی وابسته به مرکز اردبیل از اعطای هرگونه تسهیلات مالی به تولیدکنندگان اردبیل خودداری می کند.
حسین پیرموذن،رئیس اتاق بازرگانی اردبیل با ابراز نگرانی از وضع موجود اظهار داشت: "ماه‌هاست که بخش صنعت و تولید در استان اردبیل با رکود و برخی ناهماهنگی‌ها در پرداخت تسهیلات روبه‌رو شده به طوریکه از جذب 560 میلیارد تومان مانده تسهیلات بنگاه‌های زودبازده به بدنه اشتغال و کارآفرینی استان هیچ خبری نیست. معلوم نیست به چه دلیل بانک‌ها به رغم تاکید استاندار اردبیل از پرداخت تسهیلات طفره می‌روند در حالی که عدم تعادل منابع و مصارف را دستاویزی برای خود قرار دادند تا تسهیلاتی پرداخت نکنند.
پیرمؤذن وضعیت صنعت و تولید را در استان نامطلوب و حتی نگران‌کننده از نظر رونق توصیف کرد و افزود: بسیاری از صاحبان صنعت و تولید منتظر دریافت تسهیلات سرمایه در گردش هستند در حالی که بانک‌ها از پرداخت این تسهیلات خودداری می‌کنند."
این برای نخستین بار است که چنین اعتراف صریحی از سوی یکی از مقامات رسمی صورت می گیرد. این بی عدالتی در دهه های اخیر همواره بر علیه بخش صنعت آذربایجان جنوبی از سوی دولت مرکزی ایران وجود داشته است اما در سال های اخیر به تبعیت از بحران اقتصادی کنونی، بر میزان آن افزوده شده است.
گفتنی است چنین نابرابری هایی باعث گردیده تا صنعتگران و سرمایه گذاران آذربایجانی مجبور به انتقال سرمایه خود به مناطق مرکزی ایران شوند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر