Pages

۱۳۹۲ تیر ۱۱, سه‌شنبه

خسارت ۱۰ الی ۴۰ درصدی طغیان ملخ به مزارع و باغات خیاو



مدیر جهاد کشاورزی خیاو: حمله ملخ به بخشی از باغات و مزارع شهرستان ۱۰ الی ۴۰ درصد خسارت وارد کرد. هجوم ملخاحمد معصومی مدیر جهاد کشاورزی خیاو در گفتگو با خبرنگاران محلی گفت : حمله ملخ که در چند روز پیش در منطقه مشاهده شده بود با اقدامات به موقع کارشناسان جهاد کشاورزی خیاو کانون یابی و مرکز تراکم جمعیت ملخ کانون کوبی شد و این آفت با سم پاسی و طعمه مهار شد.
وی یکی از عوامل موثر در طغیان ملخ را تغییرات آب و هوایی منطقه عنوان کرد و افزود: با توجه به این که در روزهای اول سال با کمبود بارش مواجه شدیم و این سبب از بین رفتن پوشش گیاهی بیشتر مراتع شده بود .
 وی همچنین خشکسالی و فقر مراتع در منطقه را سبب طغیان و دلیل اصلی هجوم ملخ ها به مزارع عنوان کرد و افزود: کمبود غذا، ملخ های گرسنه را از مراتع فقیر به مزارع و باغات کشانده و کانون آفت ملخ را در برخی نقاط شهرستان ایجاد کرده بود و این به کشت و زرع مردم آسیب وارد کرد که با شناسایی کانون های بحران، کارشناسان جهاد در شهرستان، به کانون های هجوم ملخ اعزام شدند و با سمپاشی مزارع و باغات آلوده جلوی تکثیر آنان گرفته شد .
معصومی اظهار داشت: پاشیدن محلول و طعمه پاشی را، از راه های مبارزه با آفت ملخ عنوان کرد که  با اقدام به موقع در سطح بیش از هزار هکتار از اراضی اجرا شد .
وی اظهار داشت: با توجه به رشد و تکثیر سریع ملخ، در صورت عدم سم پاشی موجب ایجاد خسارت سنگین به کشاورزان و افزایش تعداد جمعیت آن و همچنین با تخم ریزی برای سال های آینده نیز زمینه طغیان دو باره برای ساله ای آینده را فراهم می ساخت که با مهار به موقع میزان خسارت را به حداقل رسید .
وی افزود: با توجه به اینکه مزارع طعمه گذاری شده فصل زاد و ولد گذشته است امکان برگشت ملخ خیلی کم است و در صورت مشاهده و افزایش آن دو باره سم پاشی انجام خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر