۱۳۹۰ بهمن ۱, شنبه

گزارش ماهانه ی اویرنجی از نقض حقوق بشر در آذربایجان - دی ماه 1390


 گزارش زیر از نقض حقوق بشر در جامعه ایران بر علیه فعالان ملی آزربایجانی  توسط رژیم حاکم می باشد که توسط وبسایت اؤیرنجی تهیه شده است . وبسایت ساوالان پورت ضمن تشکر از فعالان در وبسایت اؤیرنجی این گزارش را برای خوانندگان محترم در وبسایتمان قرار می دهیم.

1دی : جلیل علمدارمیلانی ، قادرنوروزی و علی سیرناک با پایان یافتن مدت محکومیت شان اززندان تبریز آزاد شدند.این فعالین مدنی آذربایجان 2 شهریور ماه در جریان مراسم موسوم به مراسم افطاری در تبریز دستگیر شده  و به 4 ماه حبس تعزیری و 20 ماه حبس تعزیری محکوم شده بودند.



3 دی : مهرداد کرمی فعال دانشجویی اهل زنجان  در دانشگاه تبریز دستگیر شد. وی دانشجوی برق دانشگاه تبریز است.قاضی با تقاضای او برای شرکت در امتحانات پایان ترم نیز موافقت نکرده است. او دبیر سابق کانون آذربایجان شناسی بود و بارها به دلیل فعالیت هایش دستگیر شده است.



3 دی : یوسف اسلام دوست از کوره سنی آذربایجانی  به همراه  6 نفر دیگر  به جرم قاچاق مواد مخدر در زندان اورمیه اعدام شدند .



4 دی : عباس اسکندری به قید وثیقه ی 30 میلیونی از زندان آزاد شد. این فعال مدنی 30آذر ماه در قوشاچای (میاندوآب) دستگیر شده و در حین بازجویی ها مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود.



4 دی : یونس سلیمانی جهت گذراندن مدت باقیمانده از حکم محکومیش به زندان اردبیل منتقل شد. این فعال سیاسی سال گذشته دستگیر و بیش از 5 ماه در بازداشت موقت به سر برده بود که با قرار وثیقه ی 220میلیونی آزاد شد. دادگاه انقلاب تبریز وی را به 6 ماه حبس تعزیری محکوم کرده است. وی دانشجوی اخراجی دانشگاه همدان است.



8 دی : سومین جلسه ی رسیدگی به اتهامات سعید نعیمی درشعبه ی اول  دادگاه انقلاب تبریزبه ریاست قاضی حملبر برگزار شد. در این جلسه قاضی با تبدیل قرار بازداشت او به قرار وثیقه موافقت کرد.



10 دی : سعید نعیمی پس از نزدیک به 9 ماه بازداشت موقت  به قید وثیقه ی 70 میلیونی از زندان مرکزی تبریز آزاد شد. این فعال اسبق داشجویی و عضو شورای سیاستگزاری سازمان ادوار تحکیم وحدت اردیبهشت ماه در کرج دستگیر و سپس به اداره ی اطلاعات تبریز منتقل شده بود.





11 دی : علی سلطانی فعال فرهنگی در قوشاچای دستگیر شد. وی پس از چند روز بازجویی در ادراه اطلاعات به زندان این شهر منتقل شد. این فعال فرهنگی 25 دی ماه به طور موقت از زندان آزاد شد.



11 دی : رامین جبرائلی در تبریز دستگیر شد. وی 18 دی ماه به قید وثیقه ی 20 میلیونی اززندان تبریز آزاد شد.



12 دی : میثم آزادی به 91 روز حبس تعلیقی محکوم شد. دادگاه نظامی اورمیه وی را به اتهام تخریب اموال عمومی ، جاسوسی ، تشکیل گروه و دستجات که از عوامل اغتشاشات د راومیه بوده به 91 روز حبس که به مدت 3سال به تعلیق در امده ، محکوم کرد. این فعال مدنی که دوران خدمت سربازی را می گذراند شهریور ماه در تهران دستگیر و پس از چند روز بازجویی به اداره ی اطلاعات اورمیه منتقل شد. وی 10 مهر ماه به قید وثیقه ی 180 میلیونی آزاد شد.



12 دی : دومین جلسه ی دادگاه ابراهیم رشیدی ، منصور سیفی ، ایلقار موذن زاده ، آیدین ذاکری ، جعفر آقا محمدی ، فردین نوبخت فعالین مدنی اردبیلی  در مشکین شهر برگزار شد.



14 دی : دادگاه رسیدگی به اتهامات بیت الله محمدی ( سعید موغانلی ) شاعر و نویسنده ی نامی آذربایجان درشعبه 105 دادگاه جزایی تبریز برگزار شد . این نویسنده متهم به تحصیل مال نامشروع  از طریق شرکت در کلاس های روزنامه نگاری قفقاز است.  وی پیش از این نیز در شعبه ی اول دادگاه انقلاب تبریز به اتهام تبلیغ علیه نظام به 6 ماه حبس تعزیری محکوم شده بود. این فعال مدنی خرداد ماه دستگیر و مهر ماه به قید وثیقه ی 50 میلیونی آزاد شده بود.



17 دی : بهروز فریدی ، لیلا بهروز و سیاوش محمدی هریک به قید وثیقه ی 40 میلیونی از زندان تبریز آزاد شدند. این فعالین مدنی آبان ماه امسال در تبریز دستگیر شده و با اتهاماتی همچون تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی علیه نظام مواجه شدند.



20 دی : محرم کامرانی و صالح ملاعباسی هر کدام به 6 ماه حبس تعزیری محکوم شدند. شعبه ی اول دادگاه انقلاب شهرستان اهر این دو فعال سیاسی را به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام و شرکت در دسته بندی ها دارای قصد براندازی نظام محکوم به حبس کرده است. این دو فعال آذربایجانی در طی سالهای گذشته بارها بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفته اند.



22 دی : حمیده (پینار ) فرج زاده فعال سیاسی برای گذراندن 1 ماه باقی مانده از حکم زندان 6 ماهه اش به زندان مرکزی تبریز رفت. این فعال سیاسی سال گذشته دستگیر و 5 ماه در بازداشت موقت به سر برده بود.شعبه دوم دادگاه انقلاب تبریز وی را به اتهام عضویت در حزب گاموح ؛ فعالیت تبلیغی علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی به 6 ماه حبس محکوم کرده بود.



25 دی : شاهرخ زمانی از فعالین سندیکاهای کارگری تبریزجهت اجرای حکم محکومینش،  در محل کار خویش بازداشت شد. وی مراد ماه امسال در دادگاه انقلاب تبریز محاکمه و به 11سال زندان محکوم شده بود که دادگاه تجدید نظر نیز آن را عینا تائید کرده است.از جمله  اتهامات این فعال چپ کارگری تشکیل گروه غیرقانونی مخالف نظام، مشارکت در فعالیت تبلیغی علیه نظام و توهین به رهبری است.



26 دی : تعدادی از هوادارن تیم شهرداری تبریز پس از بازی این تیم با پرسپولیس تهران بازداشت شدند.در بین دستگیر شده گان حسین صدوقی نیز بود که یک روز بعد به قید وثیقه ی10میلیونی به طور موقت آزاد شد.



27 دی : محمد جراحی از فعالین کارگری برای سپری کردن محکومیت اش دستگیر و به زندان مرکزی تبریز منتقل شد. وی محکوم به 5 سال و 6 ماه زندان شده است و به قید وثیقه آزاد بود که ماموران با مراجعه به منزلش وی را دستگیر وجهت اجرای حکم به زندان انتقال دادند. نیما پور یعقوب و ساسان واهبی وش نیز برای اجرای حکم احضار شده اند.



26 دی : علیرضا حسین زاده فعال فرهنگی آذربایجان پس از 138 روز از زندان مرکزی تبریز آزاد شد. وی که مدیر گروه رقص آذربایجانی قایا است مهر ماه امسال در منزل مسکونی اش دستگیر و به ادراه ی اطلاعات منتقل شده بود. اتهام وی تبانی علیه امنیت ملی عنوان شده است.



27 دی : پیمان پاک مهر روزنامه نگار و مدیر سایت تبریز نیوز دستگیر شد. وی پس از دستگیری به زندان اوین تهران منتقل شده است. او همزمان با آغاز موج جدید دستگیری روزنامه نگاران بازداشت شده ، این  در حالی صورت می گیرد که وی مدتهاست از عرصه ی خبرنگاری به دور بوده است .

گله جک بیزیمدیر

منبع : اویرنجی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر