۱۳۹۲ شهریور ۸, جمعه

پیروزی عقابها و گرگهای آزربایجان در هفته هفتم لیگ برتر



از سرى مسابقات لیگ برتر جام دریاچه اورمیه در هفته هفتم نمایندگان شایسته آزربایجان  تراختور سازى و گسترش فولاد موفق به شکست رقیبان خود شدند. به گزارش خبرنگار ورزشى آرازنیوز امروز راس ساعت ١٩:٣٠ تیم تراختور آزربایجان در ورزشگاه سهندتبریز با یک گل بر سایپاى کرج فایق آمد در تهران دیگر نماینده آزربایجان تیم جوان گسترش فولاد تبریز با نتیجه دو بر یک موفق به شکست تیم سورینت راه آهن این شهر شد.

افاضات رهبر ایران در باره ی زبان فارسی: فارسی بنویسید، فارسی را گسترش دهید



آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران که بعضی ها ادعای ترک بودن ایشان را دارند، عاشق زبان فارسی و پانفارسیست می باشند. ایشان در باره ی زبان فارسی اظهار می دارند: از پيشرفت علمى در كشور براى گسترش و نفوذ زبان فارسى استفاده شود. زبان خيلى مهم است برادران و خواهران عزيز! اهميت زبان ملى يك كشور براى خيلىها هنوز دانسته و شناخته نيست. زبان فارسى بايد گسترش پيدا كند. بايد نفوذ فرهنگىِ زبان فارسى در سطح جهان روزبهروز بيشتر شود. فارسى بنويسيد، فارسى واژهسازى كنيد و اصطلاح ايجاد كنيد. كارى كنيم كه در آينده، آن كسانى كه از پيشرفتهاى علمى كشور ما استفاده ميكنند، ناچار شوند بروند زبان فارسى را ياد بگيرند. اين افتخارى نيست كه ما بگوئيم حتماً زبان علمى كشور ما فلان زبان خارجى است. زبان فارسى اينقدر ظرفيت و گنجايش دارد كه دقيقترين و ظريفترين علوم و دانشها ميتوانند با اين زبان بيان شوند. ما زبان پرظرفيتى داريم.

۱۳۹۲ شهریور ۷, پنجشنبه

مفهوم آزادی و چشم انداز آن در ایران - یونس شاملی



اخیرا پرسشی از سوی آقای احمد مرادی مدیر مسئول سایت "ترکمن صحرا مدیا" با این مضمون که: به اعتقاد شما، وجود و یا عدم وجود آزادی در یک جامعه به مفهوم کلی آن با چه معیارهایی مورد سنجش قرار میگیرد و از این منظر ، جامعه امروز ما را چگونه ارزیابی میکنید؟" برایم ارسال شده است. من در زیر به اختصار به آن پرداخته ام."آزادی" موضوع همیشگی جستجوی انسان در فراسوی زمان بوده است. آزادی، نیاز گذرای بشر نبوده است، بلکه این مفهوم مطالبهء همواره انسان و جامعه در برخورد به همدیگر و در تقابل با طبیعت بوده، هست و خواهد بود. آزادی شرط لازم پیشرفت در عرصه فردی و اجتماعی و در تقابل آن با طبعیت است.

عکس تاریخی – مجازات شلاق در ملا عام در زمان پهلوی ها سخنی با دروغ پردازان ایرانی به ویژه جاعلان تاریخ و شاه پرستان شبکه من و تو



کانال تلویزیونی من و تو که با آشپزی و رقص و موسیقی طرفدار جمع کرده بود نهایت شایعات را به واقعیت تبدیل کرد. این کانال چهره واقعی خود را زمانی نشان داد که برای رضاخان مستندی ساخته و در آن رضاخان پهلوی را همانند قهرمان و ناجی ایران نشان داد. در این مستند تصاویری گزینشی استفاده شدند تا قاجارها را عقب مانده و پهلوی ها را مدرن و ناجی به تصویر کشیده اند. این عکس از دوره پهلوی را شئر می کنیم تا شاه چی های شبکه من و تو در مستند بعدی شان منظور فرمایند.

گزارش رادیو زمانه از وعده تاسیس فرهنگستان زبان و ادب ترکی روحانى



مسئله حقوق اقلیت‌ها در ایران از مسائلی بود که برای نامزدهای ریاست جمهوری در آستانه برگزاری انتخابات اهمیت داشت. بیشتر نامزد‌ها به‌ویژه در سال‌های گذشته غیر از تأکید بر اجرای ماده‌های قانون اساسی که به حقوق اقلیت‌ها ناظر است، وعده‌هایی هم به مردم مناطق اقلیتی داده‌اند. حسن روحانی، رئیس جمهور ایران تقریباً بیش از سایر نامزدهای دوره یازدهم ریاست جمهوری از حقوق اقلیت‌ها سخن گفته است. او حتی پس از برگزاری انتخابات در مراسم تودیع و معارفه وزرای کشور بار دیگر بر حقوق اقلیت‌ها تأکید کرد. یکی از وعده‌های او تأسیس «فرهنگستان زبان و ادب آ‌ذری» است. روحانی پیش از برگزاری انتخابات در میان مردم تبریز گفت: «برای آذربایجان در دولت تدبیر و امید شاهد تأسیس فرهنگستان زبان و ادب آذری در شهر تبریز خواهیم بود.»

تحولات سوریه؛ ترک ها و کردهای سوریه- تحلیل سیاسی آرازنیوز



در روزهای اخیر مسئله ی سوریه مورد توجه جدی دولت های تاثیرگذار جهان و منطقه ی خاورمیانه قرار گرفته است. استفاده ی دولت سوریه از سلاح های شیمیایی بر علیه مخالفان خود سبب گشته است که احتمال حمله ی نظامی بدین کشور حالتی جدی به خود بگیرد. به گونه ای که فضای دیپلماسی بسیاری از کشورهای جهان در چند روز اخیر بر این نکته متمرکز گشته است.

محکومیت ۶ فعال سیاسی به جزای نقدی



دادگاه تجدیدنظر استان اردبیل با تخفیف یک درجه ای محکومیت ۹ فعال سیاسی آزربایجانی را به جزای نقدی تبدیل نمود .بنابه معلومات مخابره شده به تبریز سسی، منصور سیفی، ایلقارموذن زاده، آیدین ذاکری، جعفرآقامحمدی، فردین نوبخت و ابراهیم عطارزاده سال ۸۸ در اعتراض به توهین رئیس جمهور سابق ایران به ترک ها بازداشت بودند در دادگاه شعبه اول اردبیل به ۹ حبس محکوم گردیده بودند .

در سالروز قیام شهریور اورمو و تبریز: انتقال آب ارس به دریاچه اورمیه غیر قانونی اعلام شد!



رئیس مجلس در4 نامه جداگانه به رئیس‌جمهور بخشهایی از۴ مصوبه دولت احمدی‌نژاد را مغایربا قانون اعلام کرد. به گزارش نصر نیوز به نقل از تسنیم ، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه‌هایی جداگانه به حسن روحانی بخش‌هایی از ۴مصوبه دولت احمدی نژاد را مغایر قانون اعلام کرد. متن کامل نامه‌های رئیس‌مجلس به شرح ذیل است:

۱۳۹۲ شهریور ۶, چهارشنبه

داوود توران: «ایران آذربایجانین گوج‌لو اولماسین‌دان قورخور»



آذربایجان میللی دیرنیش تشکیلاتینین سؤزچوسو، گونئی آذربایجان سوسیال-مده‌نی آراش‌دیرمالاری سایتینین (آبش) رهبری داوود تورانین «خالق جبهه‌سی»نه موصاحیبه‌سی
- داوود بی، روحانینین حاکمیتی دؤنه‌مین‌ده ایران‌دا هان‌سی دییشیک‌لیکلری گؤزله‌مک اولار؟

۱۳۹۲ شهریور ۵, سه‌شنبه

" زلزله زدگان آزربایجان در آستانه دومین زمستان هنوز بی پناهند"



آقای آخوندی وزارت محترم راه و شهرسازی لطفا در آستانه دومین فصل سرما زلزله زدگان آزربایجان را در اولویت کاری خود قرار دهید. ما مردم آزربایجان شکایتمان از بدقولی های آقای نیکزاد همکار قبلی شما را پیشتان آورده ایم . ایشان پارسال گفته بودند تا رسیدن فصل زمستان مناطق زلزله زده بازسازی خواهد شد . اولین زمستان گذشت و این تصویر مناطق زلزله زده هست . مردم قره داغ آذربایجان یک زمستان طاقت فرسا را پشت سر گذاشتند . حالا در آستانه دومین زمستان هستیم و مردم قره داغ به شدت نگران روزهای سرد این فصل هستند .

اقدامات صورت گرفته در رابطه با دریاچه اورمیه نتیجه بخش نبوده است



معاون عمرانی استاندار آزربایجان غربی گفت: تا کنون اقدامات صورت گرفته در رابطه با دریاچه اورمیه نتیجه بخش نبوده است. به گزارش اؤیرنجی سسی به نقل از رسانه های محلی ، مهندس محمودی طی نشست مطبوعاتی، افزود: برخی پروژه های مطرح شده در رابطه با آبرسانی به دریاچه اورمیه ما را در سردرگمی فرو می برد، دریاچه اورمیه با طرح های غیر کارشناسانه رفته رفته از بین می رود.

از ۲۵مین طرح مجلس برای نجات دریاچه اورمیه تا هشدار درباره تنش های سیاسی



در حالی امروز ۵ شهرویور سال روز شروع اعتراضات خیابانی در آزربایجان در اعتراض به وضعیت دریاچه اورمیه می باشد ،بیست و پنجمین طرح نجات دریاچه اورمیه در مجلس ایران آماده شده است که یک نماینده مجلس گفته در صورت عدم احیای دریاچه اورمیه موضع زیست محیطی به سیاسی تبدیل خواهد شد به گزارش اؤیرنجی سسی ،در زمانی نگین آزربایجان با بیماری سخت دست وپنجه نرم می کند ، خبرگزاری مهر روز شنبه ۲ شهریور از قول مسئولان وزارت نیرو نوشته است ” در صورت ادامه روند فعلی، تا ۴ سال آینده از این دریاچه تنها یک باتلاق باقی خواهد ماند”، هر روز نسخه ای جدید برای این عروس آزربایجان توسط مسئولان ایران پیچیده می شود .

۱۳۹۲ شهریور ۴, دوشنبه

نادر قاضی پور: بحران دریاچه اورمیه سیاسی می شود



با افزایش احتمال خشکاندن کامل دریاچه اورمیه، احتمال افزایش بحران سیاسی در این ارتباط نیز افزایش یافته است. پخش گسترده فراخوان برای اعتراضات عمومی در باره مرگ دریاچه اورمیه نیز باعث نگرانی برخی از مقامات شده است. نادر قاضی پور، نماینده مردم اورمیه در مجلس که همواره انتقادات تندی از نحوه عمل مسئولین درباره نجات دریاچه اورمیه داشته است، درباره سیاسی شدن بحران دریاچه اورمیه به خبرنگاران می گوید: " همه ظرفیت‌های موجود باید در راستای احیای این دریاچه به کار گرفته شود، چنانچه برای رفع این معضل زیست محیطی گام برنداریم، این مسئله به تدریج یک مشکل اجتماعی سپس سیاسی می‌شود. تغییر ماهیت مسئله مشکلات مختلفی را برای جامعه به بار می‌آورد، بنابراین باید راه‌کارهای اندیشیده شده را در این زمینه به کار ببندیم."

داوود توران: “آزربایجان دونیادا قوندارما ائرمنی افسانه سینی داغیتماقدا‌دیر”



گون.آز-این آبش-دا یاشایان گونئی آزربایجان سوسیال و مدنیت آراشدیرما‌لار مرکزی‌نین و آذربایجان میللی دیرنیش حرکاتی‌نین صدری، پولیتولوق داوود تورانلا موصاحیبه‌سی:-  داوود بی، سون ایللر آبش شتات‌لاری طرفین‌دن خوجا‌لی سویقیریمی‌نین تانینماسی پروسئسی گئدیر. بو مسئله ایله باغلی فیکیرلرینیزی بیلمک ماراق‌لی اولاردی...

۱۳۹۲ شهریور ۳, یکشنبه

بی بی سی فارسجا و خلج تورکلری – بلال حاتمی



بی بی سی فارسجادا خلج تورک‌لرینه ائدیلن توهین و سایقیسیزلیغا هر کس اوزولدو. اصلینده ایراندا تورک‌لره قارشی بئله سایقی‌سیزلیق‌لار و حاق‌سیزلیق‌لار عادت اولوب‌دور. اما بو دفعه بو تورک‌لره ائدیلن سایقی‌سیزلیق ائله بیری‌لری طرفین‌دن اولدو کی، اؤزلرینی دئموکرات، آیدین و تنقیدچی اولا‌راق گؤستریرلر. بو سایقی‌سیزلیق بیزه بونو تثبیت ائله‌دی کی، فارس میللیت‌چی و شووینیست‌لری هر نه قدر ده اؤزلرینی بی بی سی کانا‌لی کیمی یئرلرده آچیخ فیکیرلی، آیدین و دئموکرات گؤسترسه‌لر ده، یئنه بیلینچ آلت‌لاریندا ایرق‌چی‌لیق یاتیب‌دیر. بو سایقی‌سیزلیق منه خلج کندلرینده گؤردویوم بوتون آجی گرچک‌لری خاتیرلاتدی و بو کیچیک یازییا سبب اولدو.

تولید بیش از پنج میلیون قطعه بچه ماهی قزل‌آلا در خیاو



مدیرکل شیلات استان اردبیل گفت: در این شهرستان سالانه بیش از پنج میلیون قطعه بچه ماهی قزل‌آلا تولید و روانه‌ی بازار مصرف در دیگر استان‌های کشور می‌شود.  «میرآرمان واعظی» مدیرکل شیلات استان اردبیل در آیین معارفه‌ی نخستین رییس اداره‌ی شیلات خیاو گفت: مشگین‌شهر با حدود ۱۴۰مزرعه و استخر تولید ماهیان گرمابی و سردابی و تولید بیش از 1250 تن انواع ماهی رتبه‌ی نخست استان را دارد.

پارس آباد با کمبود جایگاه سوخت سی ان جی روبرو است



مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی استان اردبیل گفت: شهرستان پارس آباد به عنوان دومین شهر پرجمعیت استان هم اکنون به لحاظ جایگاه های سوخت بویژه جایگاه CNG با کمبود و مشکلاتی روبروست که باید رفع شود. محمودآقامحمدیان روز یکشنبه در بازدید از جایگاه های سوخت پارس آباد افزود: پارس آباد تنها شهر در بین شهرهای پرجمعیت استان است كه با مشكل جایگاه سی ان جی مواجه است .

گروه سخت برای شهرداری اردبیل / شهرداری در جام حذفی به مصاف بندر گز می‌رود



سرپرست تیم شهرداری اردبیل گفت: تیم فوتبال شهرداری اردبیل در گروه سخت لیگ دسته دو کشور با تیم‌های قدر قرار گرفته است. حافظعلی آقاجانی در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: مسابقات لیگ دسته دو کشور در دو گروه 14 تیمی قرعه‌کشی شده و تیم فوتبال شهرداری اردبیل در گروه سختی قرار گرفته است   .

جنوب دریاچه اورمیه در آستانه خشک شدن کامل (+عکس)



به گزارش نصرنیوز از منطقه بحرانی دریاچه اورمیه، با افزایش گرمای هوا و تبخیر شدید دومین دریاچه آب شور جهان در آستانه نابودی کامل قرار دارد. بحران دریاچه اورمیه دیگر از سال ها، ماه ها و روزها گذر کرده و هر دقیقه بحران زیست محیطی نگین آذربایجان عمیق تر می شود. هم اکنون جاده میانگذر شهید کلانتری، دریاچه را به دو قسمت کاملاً جدای شمالی و جنوبی تقسیم کرده است و مشاهدات ناظران نزدیک از دریاچه اورمیه حاکیت از بحرانی تر شدن اوضاع قسمت جنوبی آن دارد.

۱۳۹۲ شهریور ۲, شنبه

مانقورت سخن می گوید: کودکانی که به زبان ترکی سخن می گویند، تهدید ملی هستند



پیمان عارف که عنوان فعال حقوق بشر را یدک می کشد در صفحه شخصی فیسبوک خود می نویسد: ""چند روزی سفر آذربایجان بودم. داشتم میندیشیدم که ای کاش وزیر اطلاعات جدید متوجه این نکته باشد که دموکراسی خواهی طبقه متوسط تهدید امنیت ملی محسوب نمیشود؛ تهدید امنیت ملی آن است که یک کودک زیر سن مدرسه تبریزی ترکی استانبولی را بهتر از فارسی یا حتی ترکی آذری سخن تواند گفتن!""

مصاحبه با رضا همراز در مورد مرکز غیبی؛ ستارخان و نامه های او - نیلوفر هاجری



1- از ستارخان بگوئید .
واللا از ستارخان چه بگوئیم که بیشتر گفته اند و نوشته اند . اما هنوز هم می گویند و می نویسند . ستارخان از مردان تاریخ ساز و بزرگ خطه آذربایجان بود که همیشه به وجودش افتخار گردیده است . همین بس که در تحقیقات ناقص بنده به این نتیجه رسیده ام که اگر قبول کنیم ایشان یک قهرمان ملی می باشند که هستند در حدود بیست کتاب مستقل در منقبت ایشان چاپ و نشر گردیده . با وجود این کتابها هزاران مقاله به چندین زبان زنده دنیا نیز در شان و مقام وی به رشته تحریر در آمده است.

کتابشناسی آثار زنده یاد دکتر غلامحسین ساعدی- رضا همراز



شش سال قبل نویسنده این سطور در ضمن مقاله ای آرزو کرده بود که : " در حق این نویسنده [ مرحوم دکتر غلامحسین ساعدی – گوهر مراد ] مجهول القدر تا به امروز چیزی به عنوان یادنامه ؛ ویژه نامه و ... که معمول و رسم بزرگان است و گاهی به یاد هنرمندان نشر می یابد انجام نیافته وشایسته و مستحق کار است که امید می رود خلاء موجودی که در این میان مشاهده می شود به همت یارانش از قوه به فعل آید " طولی نکشید که آرزوی صاحب این قلم برآورده شد و خلاء موجود به همت یکی از دوستان و نزدیکان مرحوم ساعدی از قوه به فعل آمد .

ایرانشهر مشروع و تورانشهر نامشروع (نقدی بر گفتگوی مهرنامه با سید جواد طباطبائی) - سید حیدر بیات

دکتر طباطبائی متولد آذر 1324 در شهر تبریز است. چیزی شبیه متولد آوریل 1944 در آلمان یا متولد اوت همان سال در ژاپن. یعنی دقیقا یکسال بعد از تولد این پیر فرزانه بود که آذربایجان چیزی شبیه آلمان یا چیزی شبیه ژاپن بعد از جنگ جهانی دوم را البته با مختصات تاریخی و اقلیمی خود تجربه کرد. دکتر طباطبائی به اهمیت این تاریخ آگاه است و در مصاحبه‌اش بدان تاکید می‌کند.

از توقف تراختور در شیراز تا برگشت تونی از پرتغال



تیم تراختور آزربایجان هفته ششم لیگ برتر فوتبال ایران را با توقف مقابل تیم فجرسپاسی شیراز پشت سر گذاشت . به گزارش اؤیرنجی سسی ، بازی بی برنامه تیم آزربایجانی که در پایان با نتیجه صفر –صفر مقابل تیم چهاردهم لیگ ایران به پایان رسید باعث اعصبانیت بسیاری از هواداران این تیم گردیده است.

۱۳۹۲ شهریور ۱, جمعه

بازداشت و آزادی فعالین آزربایجانی در مسیر ساوالان



در طی روز گذشته تعدادی از فعالین ملی آزربایجان توسط نیرو های امنیتی ایران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده اند. اخبار رسیده حاکی از بازداشت محمد خاکپور-سجاد جولانی-میثم جولانی- احمد محمدپور و مرتضی قدرتی در اردبیل دارد. همچنین آقای اکبر ابولزاده نیز در اهر توسط نیرو های امنیتی بازداشت شده اند. تا زمان تحریر این خبر از محل نگه داری این فعالین خبری در دست نمی باشد.

نظامی گنجوی و نژادپرستان خودخواه ! -حسن راشدی



امروزها  در رسانه های دیجیتالی ، مطبوعات و رسانه های گروهی فارسی زبان و فارسگرا و از طرف آنهایی که ایران را فقط در دایره تنگ زبان فارسی و فارسها تعریف می کنند و زبان ملل و اقوام دیگر ایران را غیر ایرانی به حساب می آورند ، غوغایی بپا شده مبنی بر اینکه ، چرا در جمهوری آذربایجان چند کاشی کهنه و فرسوده که در آن یکی – دو بیت شعر فارسی از نظامی گنجوی نوشته شده بود ، از سردر آرامگاه نظامی که در حال تعمیر است برداشته شده است !

ديدبان حقوق بشر خواهان آزادی فعالین آزربايجانی در ايران شد



سازمان ديدبان حقوق بشر طی اعلاميه ای از دولت ايران خواسته است که بدون قيد و شرط پنج فعال سياسی آذربايجانی را فورا آزاد کند. اين گزارش که چهارشنبه ۳۰ مرداد منتشر شد، می گويد که اين کنشگران صرفا بخاطر عضويت در يک حزب و فعاليتهای مسالمت آميز برای دفاع از حقوق آذربايجانيهای ايران به تحمل حبسهای سنگين محکوم شده اند.

۱۳۹۲ مرداد ۳۱, پنجشنبه

مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب ها:۶۰ درصد دریاچه اورمیه خشک شد



مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران گفت: شرایط دریاچه اورمیه مناسب نیست واکنون ۶۰ درصد این دریاچه از بین رفته و خشک شده است.به گزارش اؤیرنجی سسی به نقل از رسانه های حکومتی ایران، محسن سلیمانی روزبهانی گفت: نجات دریاچه اورمیه نیازمند یک عزم ملی از سوی تمام دستگاه های متولی است در غیر این صورت به زودی شاهد از بین رفتن و خشک شدن تمام آن خواهیم بود.

سرخ جامگان قاراداغ در هفته اول مقابل مس رفسنجان صف آرایى مى کند



سرخ جامگان تیم مس سونگون قاراداغ اولین تیم غیرتبریزی آذربایجان‌شرقی در هفته نخست به مصاف تیم همنام رفسنجانی خود می‌رود. با برگزارى قرعه‌کشی رقابت‌های لیگ دسته اول تیم‌های حاضر در دو گروه مشخص شدند.این بازی‌ها از ۳۱ شهریور با حضور ۲۶ تیم در دو گروه ۱۳ تیمی آغاز خواهد شد و براساس برنامه زمان‌بندی اواخر اردیبهشت ۹۳ به پایان خواهد رسید.

چوب حراج به ایران خودرو تبریز/خودروسازی آزربایجان در مزایده



مدیران شرکت ایران‌خودرو در روزهای آغازین دولت یازدهم سهام ۳۰ شرکت خودروساز، قطعه‌ساز و بازرگانی زیرمجموعه این گروه بزرگ صنعتی را جهت فروش به مزایده گذاشته‌اند. طبق اطلاعیه ایران‌خودرو، سهام شرکت‌هایی چون ایران‌خودرو دیزل، ایران‌خودروی سمنان، مازندران، خراسان، فارس و تبریز و همینطور از مجموعه‌های قطعه‌سازی سهام شرکت‌هایی چون صنعتی نیرومحرکه، پاپکو، مهرکام پارس، فنرسازی خاور و … و از مجموعه‌های تجاری سهام شرکت‌های تام ایران‌خودرو، توسعه صنایع خودرو و … به مزایده گذاشته شده است.

۱۳۹۲ مرداد ۳۰, چهارشنبه

قاضی پور:دریاچه اورمیه سیاست ما نیست، حیات و ممات ماست



نماینده مردم اورمیه در مجلس شورای اسلامی گفت: تشکیل کارگروه نجات دریاچه اورمیه در اولین جلسه هیئت دولت نوید حرکت خوب در این زمینه را می دهد. به گزارش اؤیرنجی سسی نادر قاضی پور در گفت و گو با رسانه های محلی آزربایجان غربی گفت: هرکسی برای نجات دریاچه اورمیه قدمی بردارد و یا حتی در این راه صحبتی بکند دستش را می بوسیم.

۱۳۹۲ مرداد ۲۹, سه‌شنبه

ناصر عطاپور کنسرتهای موسیقی برگزار می کند



گروه موسیقی موغام در شهرهای آزربایجان جنوبی کنسرت برگزار می کند. آقای ناصر عطاپور خواننده ی پر آوازه ی موغام با صدای دلنیشن خود در شهرهای تهران، تبریز، اورمیه، زنگان، مراغه، خوی، اردبیل و جلفا به دیدار هموطنان خود می آید.

معاون سازمان محیط زیست: وزارت نیرو، دریاچه ارومیه را خشکاند



عبدالرضا کرباسی در سومین کنگره ملی صنایع دریایی با انتقاد از وزارت نیرو در سدسازی روی دریاچه ارومیه گفت: وزارت نیرو دریاچه ارومیه را با سدسازی خشک کرد و هرجا ما اعتراض داشتیم گفتند شما محیط ایست هستید! اکنون افتخار کنند که دریاچه ارومیه را خشک کرده‌اند!

۱۳۹۲ مرداد ۲۸, دوشنبه

احضار چند تن از فعالین ملی مدنی آزربایجانی به اداره اطلاعات اردبیل

روز گذشته ۲۷ مرداد  چند تن از فعالین ملی مدنی آزربایجانی در اردبیل از طریق تلفن و همچنین حضور در منزل فعالین ملی مدنی از ایشان خواستند که در اداره اطلاعات این شهر حضور یابند. ماموران امنیتی  اداره اطلاعات اردبیل ضمن احضار و تهدید فعالین آذربایجانی از طریق تلفن و حضور در منزل این فعالین از جمله عسگر اکبرزاده ، رحیم غلامی ، حمید قوتی، مسعود مهرداد، علی واثقی ، حمید واثقی، طاها هاشمی، ، موسی سودی، فرهاد اصلانی، حسن کریم زاده ،مرتضی پروین، جعفر رستمی راد ، بهرام نوین، حسنعلی بدلی ، حامد حیدری باریس، ، مهدی اژدری ، داریوش پروانه، ، نصرالله ولیزاده، محمد خاکپور ،صابر بدری و  آیت خیرجو خواسته شده است که در روزهای آتی از حضور در مراسم گردهمایی 31 مرداد مثل قلعه بابک، ساوالان و غیره سر باز زنند.

واکنش و هشدار “دیره نیش”در خصوص نامه فعالین کرد به رئیس جمهوری ایران در خصوص غرب آزربایجان



اخیرا ۶۰ نفر از فعالین سیاسی کرد ساکن در منطقه غرب آزربایجان با انتشار نامه ای از آقای روحانی رئیس جمهوری دولت ایران خواستار اجرای سیاست تعدیل اقتصادی و سیاسی به نفع اقلیت کرد در غرب آزربایجان شده اند. بدون تردید در همان نگاه اول می توان فهمید که این حرکت به ظاهر مدنی و دمکراتیک در راستای سیاست خزنده تغییر ترکیب جمعیتی غرب آزربایجان صورت گرفته است و ظاهراً این آقایان تحت تاثیر تحولات منطقه شمال سوریه، روند صلح دولت ترکیه با گروه تروریستی PKK و افکار ملی گرایانه مسعود بارزانی جرأت و جسارت هرچه بیشتری یافته اند.

۱۳۹۲ مرداد ۲۷, یکشنبه

عکسهایی از دویست سال پیش تبریز


وزیر فرهنگ و زبان فارسی- محمد شمس



ایران کشوری است که در آن زبانهای مختلف متداول بوده و کشور از لحاظ فرهنگی موزاییک هست. در کشور ما ترک، فارس، عرب، کرد، بلوچ ... به زبانی غیر از فارسی صحبت می کنند. با اینکه زبان رسمی کشور فارسی می باشد، اما همانطور که در اصل پانزدهم قانون اساسی آمده است: زبانهای محلی هم می توانند در کنار زبان فارسی در مدارس تدریس کرده و به زبان خود رسانه داشته باشند. با آمارهایی که سازمان یونسکو در سالهای اخیر منتشر کرده است، از خطر انقراض برخی زبانهای در دنیا اظهار ناراحتی نموده است. زبان مسئله ای است که اگر روی آن سرمایه گذاری نشود و تدریس آن ممنوع گردد، به مرور زمان با خطر انقراض مواجه می شود. سرمایه گذاری در زبانها هم در هر کشوری متوجه وزارت مربوطه می شود که در کشور ما این وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئول رسیدگی به این مسئله است.

۱۳۹۲ مرداد ۲۶, شنبه

بیشترین آسیب در اثر خشک شدن دریاچه اورمیه متوجه تبریز می شود



به گزارش مجله خبری اورینیان ، غلامحسین لفظی "در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه آذربایجان غربی افزود: بیشتر بادهایی که در آذربایجان غربی و شرقی می وزد باد هایی است که از غرب به شرق می وزند و در اثر این بادها ذرات نمک که از خشک شدن دریاچه اورمیه باقی مانده اند در هوا معلق می شوند و این نمک ها در مزارع کشاورزی پخش میشوند و به تبع آن باعث نابودی محصولات کشاورزی می شود و بیشتر این بادها به سمت آذربایجان شرقی هدایت می شوند که بیشترین آُسیب را مزارع آذربایجان تبریز میبیند.

از مهاجرت مردم آزربایجان تا انتقال آب برای زمین های کشاورزی سوخته



در حالی که حکومت ایران طرح انتقال آب آراز را برای احیای دریاچه اورمیه کلید زده است اما در روز های اخیر مصاحبه هایی منتشر گردیده که نشان می دهد این طرح قربانی مافیا شده و این آب جهت احیای اراضی کشاورزی خاص انتقال داده می شود . این در حالی است که در صورت خشک شدن دریاچه اورمیه و با شروع طوفان های نمک دیگر اراضی منطقه حاصل خیزی خود را از دست داده و به نمک زار تبدیل خواهند شد. به گزارش اؤیرنجی سسی ،پنجم مرداد ماه سال جاری بود که محمدرضا رحیمی معاون رئیس جمهور محمود احمدی نژاد طرح انتقال آب آراز را به دریاچه اورمیه کلنگ زنی نمود .

وزیر خارجه ایران به طور ضمنی فارس ها را متهم به تجزیه ایران نمود



محمد جواد ظزیف وزیر خارجه ایران در جواب توهین ها به لهجه تورکی نادر قاضی به طور ضمنی فارس زبان ها را متهم به تلاش برای تجزیه ایران نمود . به گزارش اؤیرنجی سسی ،وزیر خارجه ایران با انتشار عکسی در صفحه فیس بوکی خود که نادر قاضی پور نماینده مردم اورمیه را پشت تربیون مجلس در حال مخالفت با وزارت ایشان نشان می داد،که بیش از ۷۰درصد کاربران پیچ وی به تمسخر لهجه این نماینده مجلس پرداخته بودند.

۱۳۹۲ مرداد ۲۵, جمعه

وزير جدید فرهنگ و ارشاد: ایران، سرزمین پارسه است و زبانش فارسی است؛ برنامه ی من هم گردهم آوردن فارس زبانهاست!!+ ویدیو



وزیر پیشنهادی حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، جهت تصدی وزارت ارشاد اسلامی در نطق خود در مجلس اعلام داشت یکی از مهمترین برنامه هایش، "گردهم آوردن فارسی زبانان جهان و راه اندازی اتحادیه ی فارسی زبانان است!!". وی به به عنوان مرجع عالی "فرهنگ" در ایران در نطقی رسمی و آشکار، ایران را تنها سرزمین پارسها و فارسی زبانان قلمداد کرد.

۱۳۹۲ مرداد ۲۴, پنجشنبه

دعوا بر سر تصاحب زمین باقی مانده از خشک شدن دریاچه ی اورمیه



بر اثر تملک زمین های حاصل از خشک شدن دریاچه اورمیه دعوایی بین مسئولان و نهادی های ایران به وجود آمده است . به گزارش اؤیرنجی سسی به نقل از رسانه های آزربایجان شرقی ، استاندار آزربایجان شرقی، صرف آبیاری زمین‌های کشاورزی افراد خاص و ذی‌نفوذ منطقه شده است. از سوی دیگر دعوا میان دستگاه‌های دولتی بر سر تصاحب زمین‌های خشک شده اورمیه، مدت‌هاست که شروع شده است.

آیا دلایل “فروپاشی شوروی” همان علت های “فروپاشی ایران” نیز خواهند بود؟- بهزاد خوشحالی



برآوردی تطبیقی میان آنچه در ابتدای دهه ی نود میلادی سده ی بیستم، یکی از بزرگترین امپراتوری های تاریخ-پهناورترین کشور جهان-را به ورطه ی فروپاشی افکند با آنچه از ابتدای پیروزی انقلاب ایران و روی کار آمدن جمهوری اسلامی تا به امروز، می توان مشاهده کرد به روشنی نشان می دهند که پروسه ی فروپاشی کشورها نیز چونان روند شکل گیری آنها می تواند از مجموعه ای از سازوکارهای مشترک پیروی نماید. مکانیسم هایی که تنها با جابجایی برخی واژگان-آن هم تنها به دلیل خاستگاه و اقتضائات-حتی قابلیت آن را نیز خواهد داشت که به صورت یک مقایسه ی تطبیقی نیز، قابل بررسی و البته دفاع باشد.

تجمع دوباره مردم زنجان در اعتراض به ادامه فعالیت کارخانه سرب



امروز مقارن ۷ عصر مردم طنجان بار دیگر در اعتراض به ادامه فعالیت کارخانه سرب این شهر دست به تجمع اعتراضی زدند. به گزارش گزارشگران اؤیرنجی سسی، حدود ۵ هزار نفر از شهروندان زنجانی با در دست داشتن پارچه نوشته هایی مبنی بر اعتراض به فعالیت صنایع مضر این شهر و درخواست هوای پاک، اقدام به برپایی تجمع در سبزه میدان این شهر زدند. در این تجمع که حضور نیرو های امنیتی بسیار محسوس بود، معترضین زنجانی با رعایت اصول تجمع مسالمت آمیز سعی در دوری از درگیری با نیرو های امنیتی داشتند.  ولی نیرو های انتظامی به صورت بسیار طننده با معترضین برخورد نموه و خواستار پایان تجمع شدند.

اولین ملاقات خانواده ها با کادر مرکزی یئنی گاموح بعد از اعتصاب غذا



روز چهارشنبه 23 مرداد نود و دو/ 14 اگوست خانواده های زندانیان سیاسی آذربایجانی در زندان رجایی شهر با آنها ملاقات کردند. این ملاقات که به صورت کابینی بود، اولین ملاقات خانواده ها بعد از پایان اعتصاب غذا این فعالین به شمار می رود. به گفته خانواده ها این زندانیان اگرچه نسبت به روزهای اعتصاب وضع مساعدی داشتند، اما همچنان از ناراحتی های چسمی که در طول دوران بازداشت به آن دچار شده اند در عذاب بوده و علیرغم درخواست ویزیت پزشک متخصص به آنها جوابی داده نشده است.

۱۳۹۲ مرداد ۲۳, چهارشنبه

تراختور سازی ۳۱۷ در جهان و ۲۳ در آسیا



استقلال، سپاهان، تراختورسازی، فولاد،‌ پرسپولیس در تازه‌ترین رده‌بندی بهترین‌های باشگاه‌های فوتبال جهان به ترتیب در رده‌های ۱۰۱، ۱۳۸، ۳۱۷، ۴۲۷ و ۴۴۱ جای گرفتند. در تازه‌ترین رده‌بندی سایت اطلاعات باشگاه‌های جهان تا تاریخ ۱۹ مرداد ۹۲ تیم فوتبال تراختورسازی  با ۱۴۷۴٫۳۵ امتیاز صاحب رده ۳۱۷ شد.اما فولاد خوزستان با کسب ۱۴۳۵٫۷۱ امتیاز در پله ۴۲۷ حضور یافت و پرسپولیس با ۱۴۳۲٫۰۶ امتیاز صاحب رده ۴۴۱ شد.

تراختورسازی آزربایجان – مس کرمان؛ ارتش سرخ آزربایجان مقابل تیم سرهنگ!



تراختورسازی بعد از شش امتیازی که از دو تیم سپاهان و ذوب آهن در دو هفته متوالی گرفت این هفته می‌خواهد مقابل تماشاگرانش به سومین پیروزی متوالی برسد و در کورس قهرمانی قرار بگیرد. مس کرمان اما هنوز بردی به دست نیاورده و بعید است که یاوری شاگردانش را در تبریز برای برد به میدان بفرستد او می‌داند اگر مقابل تماشاگران پرشمار و پرشور آزربایجانی  یک امتیاز بگیرد نوعی برد برای تیمش محسوب می‌شود.