۱۳۹۰ بهمن ۵, چهارشنبه

انتقاد از کیفیت غذای بیمارستانی در اردبیل/ توزیع غذا در ظروف سرطانزا


ساوالان پورت : بسیاری از شهروندان اردبیل با انتقاد از کیفیت غذای بیماران در مراکز درمانی و بیمارستانهای این شهرستان عدم نظارت مسئولان علوم پزشکی و به ویژه مدیران بیمارستانها مهمترین دلیل کاهش کیفیت غذاهای بیمارستانی عنوان کردند.

برخی از بیماران بستری در بیمارستانها در گفتگو با خبرنگار مهر با تایید اینکه این غذاها در بیشتر موارد رژیمی هستند، اما غذای سرو شده را غیر قابل استفاده و با کیفیت بسیار پایین توصیف می کنند.

گزارشهای خبرنگار مهر در این خصوص نشان می دهد که دور ریز غذای بیمارستانی به ویژه در برخی مراکز درمانی اردبیل بسیار زیاد بوده و سطلهای زباله به هنگام وعده غذایی مملو از غذاهای بیمارستانی می شود.

عدم تناسب هزینه های درمانی با خدمات ارائه شده

یکی از شهروندان با گلایه از کیفیت غذای بیمارستان، اظهار داشت: کیفیت غذاها به حدی پایین است که بسیاری از بیماران میلی به خوردن آن را ندارند و غذا را دور می ریزند.

اکبر داننده با بیان اینکه هزینه های درمانی تناسبی با خدمات ارائه شده در بیمارستانها ندارد، تصریح کرد: هزینه غذای بیمار در هزینه های درمان محاسبه می شود در حالی که بیمار عملا نمی تواند از غذای بیمارستان استفاده کند.

وی با اشاره به وضعیت بهداشتی و تغذیه در بیمارستانها گفت: مسئولان باید بدانند که قصور در این زمینه سلامت بیماران و همراهان و تمامی پرسنل بیمارستانی را متاثر می کند.

این شهروند با اشاره به نگرانی عمومی از مشکلات مطرح شده اضافه کرد: بسیاری از همراهان بیماران با مشاهده کیفیت غذا مانع استفاده آن توسط بیمار خود شده و به ناچار از غذاهای خانگی و یا رستوران برای بیمار خود استفاده می کنند.

وی با بیان اینکه بیماران به علت شرایط جسمی خود باید تغذیه مناسب و ویژه ای داشته باشند، تصریح کرد: به نظر می رسد به دلیل واگذاری آشپزخانه های بیمارستانها به بخص خصوصی و عدم نظارت کافی، پیمانکاران از ارزانترین و بی کیفیت ترین مواد غذایی برای تهیه غذا استفاده می کنند.

به گفته داننده کیفیت پایین غذاهای سرو شده در بیمارستانها را می توان در گوشت و سبزیجات استفاده شده و نیز در نحوه پختن غذا به سادگی مشاهده کرد.

در همین حال مدیران بیمارستان امام خمینی (ره) اردبیل نیز در گفتگو با خبرنگار مهر مشکلات موردی را تکذیب نکردند اما در عین حال کیفیت غذای این بیمارستان را قابل قبول و مطابق با استاندارد دانستند.

معاون بیمارستان امام خمینی (ره) اردبیل در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در جهت کیفی تر کردن غذاهای سرو شده برنامه های جدیدی را مد نظر داریم، به طرح برون سپاری غذا در بیمارستانهای دولتی اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر مسئولیت آماده سازی و طبخ غذا در این بیمارستان با پیمانکار بخش خصوصی است.

شهریار خسروانی انتقادهای وارده در کیفیت غذای این بیمارستان را رد کرد و گفت: با توجه به حجم کاری این بیمارستان و تعداد بیمارانی که روزانه از تمامی شهرستانهای استان اردبیل پذیرش می شوند برخی مشکلات و گلایه ها به صورت جزئی و موردی بوده و در حال بررسی است.

مشکل در ذائقه بیمار است نه غذای بیمارستان!!

خسروانی، مهمترین دلیل اعتراضات را ذائقه بیماران و نه بحث کیفیت غذا قلمداد کرد و با تاکید به منوهای غذایی رژیمی این بیمارستان هیچ کدام از انتقادات وارد به کیفیت غذاها را قابل قبول ندانست.

وی گفت: با توجه به نوع بیمارانی که در بیمارستان امام خمینی پذیرش می شوند، که اغلب شامل بیماریهای داخلی و قلبی است طبیعی است که در این بیمارستان بیشتر بیماران از رژیمهای غذایی کم نمک و کم چرب استفاده کنند که به مزاج بسیاری خوشایند نیست.

معاون درمانی این بیمارستان با بیان اینکه نزدیک به 70 درصد بیماران دارای تغذیه رژیمی هستند، افزود: باید مشکلات پزشکی بیمار نظیر فشار خون، چربی خون و دیابت و... تحت کنترل کادر پزشکی بیمارستان باشد، بنابراین لزوم رعایت غذاهای مصرفی ضروری است.

کنترل رژیم غذایی بیمار مهمتر از کیفیت غذا

با وجود نارضایتیهای مطرح شده از سوی بیماران بیمارستان امام خمینی و سایر بیمارستانهای اردبیل در این خصوص،  خسروانی تهیه غذا خارج از بیمارستان را زیر پا گذاشتن رژیم غذایی تجویز شده از سوی پزشک و احتمال تشدید بیماری و افزایش طول درمان عنوان کرد.

البته وی به این نکته اشاره نکرد که اگر غذای بیمارستان با کیفیت مطلوبی سرو می شود، چرا غذای بیماران این بیمارستان توسط خانواده هایشان و با رعایت رژیم غذایی سفارش شده تهیه و سرو می شود.

معاون بیمارستان امام خمینی اردبیل با تایید تهیه غذای برخی بیماران توسط همراهانشان از خارج از بیمارستان گفت: تنها حدود 10 درصد از بیماران بیمارستان از بیرون غذا تهیه می کنند و این به علت نادیده گرفتن رژیمهای غذایی است و ارتباطی به کیفیت غذا ندارد.

وی نظارت بیمارستان در رعایت رژیمهای غذایی را مهمترین وظیفه کادر درمانی عنوان کرد و افزود: این وظیفه بیمارستان است که بر رعایت رژیمهای غذایی بیماران نظارت داشته باشد و هرگونه اجحاف در این خصوص به ضرر بیمار است.

خسروانی با اشاره به فعالیت مداوم کارشناسان بهداشت و مهندسان تغذیه در بیمارستان تصریح کرد: به علت تلاشهای مداوم کارشناسان بهداشت محیط  و واحد کنترل عفونت در نظارت بر تهیه مواد غذایی، طبخ غذا و سرو آن در ظروف یکبار مصرف بهداشتی و کیفیت غذای بیمارستان قابل دفاع است.

وی دلیل استفاده از ظروف یکبار مصرف را به صلاحدید کارشناسان بهداشت و در راستای کنترل عفونت دانست و متذکر شد: با وجود اینکه خود این ظروف سرطانزا بوده و به علت مشکلات بازیافت زباله آن صدماتی برای محیط زیست دارد به تشخیص کارشناسان از این ظروف و از جنسهایی که سلامت بیشتری دارند برای سرو غذای بیماران استفاده می شود.

خسروانی از راه اندازی سامانه پیام کوتاه در خصوص ایراد پیشنهادات، انتقادات و سئوالات شهروندان در آینده نزدیک خبر داد و تصریح کرد: با نظرخواهیهای صورت گرفته از شهروندان، منوی غذایی بیمارستان تغییرات اساسی داشته و در نظر داریم با راه اندازی سامانه پیام کوتاه بیش از پیش از نظرات شهروندان اطلاع یابیم.

به گفته معاون بیمارستان امام خمینی اردبیل روزانه حدود 350 پرس غذا در هر وعده غذایی در این بیمارستان برای بیماران و پرسنل تهیه و سرو می شود.

منبع : مهرنیوز

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر