۱۳۹۰ دی ۱۶, جمعه

مقایسه سرعت اینترنت بین سه کشور ایران،ترکیه،آذربایجان

ساوالان پورت : به طور کلی سرعت اینترنت در قاره های مختلف،متفاوت است و شاید بهتر باشد ابتدا به مقایسه ی سرعت اینترنت در قاره ها بپردازیم.
سایت speedtest.net یکی از معتبرترین مراکز سنجش سرعت می باشد که ما نیز در این نوشته از این سایت بهره گرفتیم.
در میان قاره ها به ترتیب: اروپا ، آمریکای شمالی استرالیا ، آسیا ، آمریکای جنوبی و آفریقا از سرعت اینترنت بهره می برند.
اینترنت در ایران از سرعت نسبتا پائینی در جهان برخوردار می باشد. اگر به صورت دقیق تر بخواهیم شرح دهیم ایران با سرعت 0.49 Mb/s در دریافت اطلاعات رتبه ی 178 و سرعت 0.19 Mb/s در ارسال رتبه ی 176 را در بین کشورهای جهان کسب می نماید.
و اما طبق آخرین آمار مرکز آمار  ضریب نفوذ اینترنت در ایران 7/14 درصد می باشد . این آمار در سال 1389 و توسط مرکز آمار ایران منتشر شده است.

اما سری به آمار کشور آذربایجان بزنیم.!

در آذربایجان سرعت اینترنت 2.70 Mbps در دریافت اطلاعات و با سرعت 1.10 Mbps در ارسال می باشد.  طبق آماری که خبرگذاری فارس به نقل از آذرآنلاین و آذتلکام ارائه می دهد ، کشور آذربایجان برای اولین بار در سال 1995 و از طریق آکادمی علوم این کشور به اینترنت پر سرعت متصل می شود. بعد از آن تاریخ تعداد کاربران اینترنت در سال 2000 به 12 هزار نفر و در سال 2005 به حدود 679 هزار و در سال 2007 به بیش از 800 هزار می رسد که با کمی دقت در این آمار شاهد پیشرفت بسیار سریع این کشور می باشیم.
آمار سال 2007 نشان می دهد ضریب نفوذ اینترنت پرسرعت در میان کاربران اینترنت تنها 6.5 در صد بوده است.
برترین ISP این کشور Az.StarNet LLCنام دارد که دارای سرعتی معادل 12،17 Mbps در ارسال و 16.81 Mbps در دریافت می‌باشد.
سیاست دولت در آذربایجان شمالی ارزان کردن اینترنت و حمایت از ISP هاست ، به طوریکه در راستای این سیاست دولت به ارائه ی سرویس خانگی با سرعت 6 مگابایت پرداخته و تعرفه های اینترنت را برای مراکز آموزشی و تحقیقاتی کاهش داده است.

و اما اینترنت در ترکیه!
به استناد  خبر تی آر تی فارسی ترکیه در مقام دوم اروپا از نظر استفاده از اینترنت قرار گرفته است، این در حالیست که سرعت اینترنت در این کشور در قیاس با ایران از جایگاه بالاتری برخوردار است.
برترین ISP کشور ترکیه، VITAL TEKNoLOJI می‌باشد که دارای متوسط سرعت 13.76 Mbps در ارسال و 30.01 Mbps در دریافت می باشد .
کافی است کمی در ارقام ذکر شده دقت به عمل آوریم و نتیجه گیری سر انگشتی بدست آوریم . ترکیه از لحاظ سرعت و تعداد کاربر با ایران فاصله ی بسیاری دارد  آذربایجان - این کشور کوچک و مصمم برای آینده ای بهتر- نیز با پیشرفت فوق العاده ی خود بعید نیست تا چند سال آینده فاصله ی خود با ایران را بیش از پیش سازد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر