۱۳۹۰ دی ۱۵, پنجشنبه

سفر احمد داوود اوغلو در آستانه ی تحریم های جدی علیه ایران

ساوالان پورت : در حالیکه روابط بین اتحادیه ی اروپا و ایران رو به وخامت می گذارد وزیر امور خارجه ی ترکیه به ایران سفر می کند.
بعد از تحریم نفت خام ایران توسط آمریکا اینبار اتحادیه اروپا نیز به آمریکا می پیوندد.
یونان و اسپانیا و ایتالیا از خریداران عمده ی نفت ایران می باشند که در آخرین روزهای ماه دسامبر این کشورها نیز برای تحریم نفت خام ایران راضی شده اند.
آمریکا از این تصمیم اتحادیه اروپا استقبال به عمل آورده است و معتقد است با این تحریم می توان تاثیر زیادی بر درآمد نفت ایران گذاشت اما از سوی دیگر ایران نیز تهدید کرده است در صورت تحریم نفت خام ایران توسط اتحادیه ی اروپا ایران تنگه ی هرمز را خواهد بست و به عبور ناوهای ایالات متحده آمریکا از این تنگه اجازه داده نخواهد شد.
در صورت عملی شدن این تحریم ایران باید به دنبال خریداران دیگری باشد.بسياری از سرمايه داران پيش بينی می کنند، ايران با پيشنهاد تخفيفهای اساسی، خريداران جديدی، عمدتاً در سطح آسيا پيدا کند، اما اين کار به بهای قطع يارانه های مواد غذايی و کالاهای اساسی مردم ايران، تمام خواهد شد.
با این حال وزیر امور خارجه ی ترکیه احمد داوود اوغلو دیروز وارد تهران شده و در ابتدا با همتای ایرانی خود اکبر صالحی دیدار و به گفتگو پرداخته است.
این دیدار تا ساعات شب به طول انجامیده است. به احتمال قوی ایران بحث سوریه ، عراق و سپر موشکی ناتو را در مرکز گفتگوها قرار داده است.
احمد داوود اوغلو امروز نیز با دبیر شورای عالی امنیت ملی و مسئول مرتبط با مسائل هسته ای ایران سعید جلیلی دیدار خواهد داشت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر