۱۳۹۰ بهمن ۱۷, دوشنبه

ذخیره 100 تنی طلای خالص در معادن آذربایجان غربی

ساوالان پورت : مهدی داداشی زین الدین یکشنبه شب بعد از بازدید خبرنگاران استان از طرح های صنعتی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه آذربایجان غربی هم اکنون قطب مهم طلای کشور به شمار می رود افزود: استان با دارا بودن سه معدن طلا بیشترین طلای ذخیره کشور را دارد که بیش از 100 تن طلای خالص در این معادن وجود دارد به طوری که چرخه کامل تولید طلا در استان وجود دارد.

وی در ادامه از وجود 376 معدن در حال تولید در آذربایجان غربی خبر داد و گفت: ظرفیت استخراج این معادن 12 میلیون تن بوده و ذخیره قطعی آنها یک هزار و 240 میلیون تن است.

داداشی زین الدین با اشاره به اینکه با بهره برداری از این معادن برای پنج هزار نفر در استان فرصت اشتغال فراهم شده است اظهارداشت: هم اکنون 242 طرح اکتشافی در استان در حال اجرا است که با تکمیل عملیات اجرایی، منجر به عملیات کشف می‌شوند.

رئیس سازمان صنایع و معادن آذربایجان غربی با اعلام اینکه در 10 ماه امسال 59 فقره پروانه بهره‌برداری معدن در استان صادر شده است گفت: بیشترین معادن استان در شهرستان‌های ارومیه، مهاباد، خوی و تکاب به ترتیب با تعداد معادن 58 معدن، 50 معدن، 47 و 42 معدن است.

داداشی زین الدین در ادامه از اجرای 103 طرح صنعتی در استان با پیشرفت فیزیکی بالای 80 درصد خبرداد و اعلام کرد: این طرحها با سرمایه گذاری 525 میلیارد ریال در حوزه های مختلف صنایع غذایی، صنایع فلزی و غیر فلزی در حال اجرا هستند که با بهره برداری از آنها برای 5000 نفر شغل ایجاد می شود.

وی با اشاره به اینکه برای 3000 طرح صنعتی در استان مجوز صادر شده است اظهار داشت: این طرحها با سرمایه گذاری بیش از 84 هزار میلیارد ریال در استان در حال اجراست که با بهره برداری از آنها زمینه اشتغال بیش از 76 هزار نفر فراهم می شود.

رئیس سازمان صنایع ومعادن استان رشد سرمایه گذاری نیمه اول امسال استان را 60 درصد بیش از مدت مشابه سال قبل اعلام کرد و گفت: در نه ماهه اول امسال نیز سه هزار و 50 میلیارد ریال سرمایه گذاری در حوزه صنعت اتفاق افتاده که یک هزار و 130 میلیارد ریال بیشتر از مدت مشابه سال قبل بوده است.

وی افزود: از مجموع واحد های در دست احداث استان 228 طرح 60 درصد و 490 طرح نیز 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

داداشی زین الدین یادآورشد: در ابتدای دولت نهم در آذربایجان غربی 1350 با سرمایه گذاری 4000 میلیارد ریال وجود داشته که هم اکنون از لحاظ تعداد واحدهای صنعتی و اشتغال 2 برابر و از لحاظ میزان سرمایه گذاری 7 برابر شده است.

رئیس سازمان صنایع و معادن استان با اشاره به اینکه تمرکز زدایی واحدهای صنعتی از مرکز استان به شهرستان های دیگر و ایجاد توازن صنعتی در نقاط محروم استان از جمله سیاستهای سازمان صنایع و معادن استان است گفت: در اوایل انقلاب 98 درصد صنایع در مرکزاستان بود که هم اکنون این تراکم صنعتی به 50 درصد کاهش یافته است.

وی در ادامه با اعلام اینکه در حال حاضر 95 درصد صنعت و معدن استان در دست بخش خصوص است اضافه کرد: سهم دولت از صنعت آذربایجان غربی بسیار ناچیز است.

وی با اشاره به تصویب ایجاد 13 ناحیه و شهرک صنعتی در استان، گفت: با این حساب در سی و سومین سال پیروزی انقلاب اسلامی شاهد وجود 33 شهرک و ناحیه صنعتی در استان خواهیم بود.

رئیس سازمان صنایع و معادن آذربایجان غربی با بیان اینکه از دهه 60 به بعد شرکت شهرک‌های صنعتی در آذربایجان غربی تاسیس شده است، اعلام کرد: مساحت کل نواحی و شهرک‌های صنعتی استان آذربایجان غربی یک هزار و 944 هکتار است.

هم اکنون در آذربایجان غربی دو هزار و 700 واحد صنعتی با اعتبار بیش از 2800 میلیارد ریال فعال است و بیش از 59 هزار نفر در آنها مشغول به کار هستند.

در حال حاضر 20 شهرک و ناحیه صنعتی در آذربایجان غربی فعال هستند که 17 مورد از آنها شامل شهرک صنعتی و 3 مورد از آنها را ناحیه صنعتی تشکیل می دهد.

منبع : خبرگزاری مهر

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر