Pages

۱۳۹۰ بهمن ۲۶, چهارشنبه

تلاشهای گسترده آذربایجانی های مقیم کانادا برای محکومیت قتل عام خوجالی

ساوالان پورت : آذربایجانی های مقیم کانادا، برای قتل عام خوجالی که توسط ارامنه و با کمک ارتش سرخ روسیه انجام گرفت، فعالیتهای گسترده ای را آغاز نمودند. اعضای فدراسیون انجمن های آذربایجانیان کانادا، از دولت های مکزیک، پاکستان و اندونزی که قتل عام خوجالی را به رسمیت شناخته اند، سپاسگزاری کردند. اکبر مجید اوف رئیس فدراسیون انجمن های آذربایجانیان کانادا به ضرورت شاخته شدن قتل عام خوجالی به عنوان نسل کشی در کشور های بیشتری ازجهان تاکید کرد.
 وی با تاکید بر اینکه نسل کشی ها به اندازه اهمیتی که از لحاظ زمانی، مکانی و قومیتی دارند، بعنوان جرایم ضد بشری نیز حوادث مهمی هستند، گفت: “نسل کشی در خوجالی بزرگترین جرم بشری قرن بیستم بحساب می آید”.
 اکبر مجید اوف با ذکر اینکه عاملین اصلی این جرم، در برابر بشریت نیز مسئول هستند، گفت: “از پارلمان های کشور دوست مکزیک و کشور برادر پاکستان بسیار متشکریم. آنان نه تنها از آذربایجان و مردم ترک این کشور، بلکه از ارزش های بشری حمایت کردند.”
 در اجلاسی که به این بمناسبت ترتیب یافت، نامه هایی با طلب شناسائی قتل عام خوجالی بعنوان نسل کشی برای ارسال به “استفان هارپر” نخست وزیر و دیگر نمایندگان مجلس فدرال کانادا تهیه گردید.
 از تلاشهای قبول قتل عام خوجالی بعنوان نسل کشی که بوسیله فدراسیون انجمن های آذربایجانیان کانادا آغاز شده است، سایر انجمن ها و گروه های ترک در این کشور نیز حمایت می کنند.
 در نسل کشی بیست و ششم فوریه سال ۱۹۹۲ در خوجالی که بوسیله ارامنه و با پشتیبانی ارتش سرخ روسیه انجام گرفت، جمعا ٦۱۳ تن منجمله ۸۳ کودک و ۱۰٦ زن خونخورانه به قتل رسیدند.
 از ۱٥۰ تن دیگری که در خلال این قتل عام مفقود شدند نیز هنوز خبری دریافت نمی شود.

منبع :اویره نجی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر