۱۳۹۱ اردیبهشت ۱۹, سه‌شنبه

ایجاد کریدور کرد درسواحل آراز شهرستان ماکو ــ آتیللا آغااوغلو

ساوالان پورت : شهرستان ماکو به دلیل موقعیت ژئوپولوتیک و قرار گرفتن در چهار راه قفقاز-بین النهرین و تبریز-اروپا در طول تاریخ همواره محل نزاع و زور آزمایی اقوام مختلف  قرار گرفته و بسته به نتایج کشمکشها هر از گاهی میزبان مدنیتهای بزرگ و تاثیر ساز شده است؛

کتیبه های سومری و اورارتویی از قبیل کتیبه موسوم به بئش گوز،تپه های باستانی واقع در شوط و پلدشت کنده کاریهای صخره ای در قیزیلجا قالای قاراقویون و اثرهای قبل و بعد از اسلام  نشان از قدمت دیرین حضور تاثیر گذارترین ملت جهان  در پروسه تکوین تمدن،یعنی "تورکها" در منطقه ماکو است..




اهمیت موقعیت ماکو در جنگ جهانی اول به دلیل رقابت صحنه گردانهای اصلی و قدرتهای بزرگ از قبیل عثمانی،روس،آلمان وانگلیس جهت تصاحب بر این مناطق بیشتر نمایان شد.



ولی بحث مورد نظر ما خارج از مباحث و رویدادهای تاریخیست و بیشتر به مسئله روز و تغییر ترکیب جمعیتی منطقه خواهیم پرداخت.



همانطور که اشاره شد موقعیت استثنایی ماکو  باعث نگاه ویژه ي قدرتهای خارجی و نوکران داخلی آنان گشته و این نگاه طمع کارانه خارجی و حمایت مغرضانه مسئولین محلی و کشوری باعث تنشها و تغییر ترکیب جمعیتی شده است.در سالهای اخیر تغییراتی در ترکیب اصلی جمعیت به نفع مهاجرین تروریست پرور شده که با بررسی و تحلیل مناطق جغرافیایی تغییرات متوجه هدفدار و سیستماتیک بودن این تغییرات خواهیم شد.



پروژه  تغییر بافت جمیتی در ماکو و همزمان در سایر نواحی استان آذربایجان غربی در زمان انتصاب رضاشاه و همراه با پروژه ي فاشیستی "یکسان سازی ملی "جهت ایجاد کریدور غیر تورک ما بین آذربایجان غربی و تورکیه  و تغییر در بافت جمعیتی استان آذربایجان غربی با ابزار کوچ اجباری عشایر از مناطق کردستان ایران و عراق  صورت گرفته و امروزه هم با حمایت مالی نظامی مسئولین اقلیم دست نشانده و کاسه لیس آمریکایی کردستان عراق  و همه جانبه جمهوری اسلامی ابعاد دیگری به خود گرفته است.



پروسه ي کردیزاسیون منطقه این بار متوجه نواحی ارس در شرق و شمال شرق ما بین پلدشت و نخجوان  با جهت ایجاد  نوار مرزی کرد شده که این روزها با حمایت تام جمهوری اسلامی سرعت بیشتری به خود گرفته است.



در شمال پلدشت یعنی حاشیه غربی آراز دولت با اسکان عشایر در دشت زنگنه و اهداي هزاران هکتار زمین زراعی مجهز به آبیاری مکانیزه گامهای خود را در راستای اهداف تروریستان مورد حمایت آمریکا و نوکر بی چون چرایش "بارزانی" سریعتر برداشته است.این در حالیست که هزاران هکتار از اراضی دشت قره قویون و شوط سالهاست که منتظر طرح زهکشی آب زراعی از آراز است.



 نماینده خائن ماکو"سلیمان جعفرزاده"  با اهدا وام 5 میلیون تومانی به عشایر و اسکان آنان در شهرک تازه احداث شده میلاد در جنوب پلدشت و ساحل سد آراز،جدی و مصمم بودن اربابان تهرانیش در مورد پروژه تغییر ترکیب جمعیتی آذربایجان را ثابت کرد.



به دلیل نزدیکی ماکو از طریق ایغدیر تورکیه به ارمنستان متجاوز و مناسبات خوب تروریستها با ارمنیان و آموزش نظامی توسط داشناکها و رفت آمد آزادی که به لطف سربازان گمنام امام زمان دارند عملیاتهای تروریستی را در منطقه افزایش دادند،بطوریکه در سه سال اخیر دهها تن از جوانان تورک توسط تروریستها کشته شده است.



 کردها که در طول تاریخ بویژه در صد سال آخیر ابزار و مزدور بودن خود را بخوبی اثبات کرده اند همواره با تحریک اربابان  آمریکایی،انگیلیسی، روسی،ارمنی و فاشیستهای عباپوش درجهت تشکیل کردستانی موهوم،بیش از صد سال دستهایشان به دهها هزار از خون ملت تورک آغشته شده است.



نقطه حائز اهمیت در روند تغییر ترکیب جمعیتی غرب آذربایجان بویژه در ماکو حمایت دولت مرکزی از این سیاست است.استفاده از اهرم کرد در مفابل ملت آذربایجان اصلی ترین سلاح رژیم جهت مقابله با حرکت ملی آذربایجان جنوبی و ایجاد اصطکاک در روند بیداری ملی در غرب آذربایجان است.



در این عصر که تجاوزگری،عدم تکریم کرامت انسانی،نقض آشکارای حقوق بشر،جهانی شدن در زیر نقاب شعارهای رنگارنگ و فریبنده از قبیل انواع اقسام کنوانسیونهای حقوق بشری،وحدت کلمه وحق تعیین سرنوشت،مشروعیت و مصونیت جهانی گرفته است در حقیقت اصل قانون جنگل"نزاع برای بقاء برتر"به شیوه ي مدرن و پوشالی شده توسط قوانین مترقی دموکراسی اجرا می شودو این در حالیست که  با تاثیر پذیری از همین قوانین و قبول نگرش انسانی،همزیستی مسالمت آمیز و مهمان خدا خواندن مهاجرین،یعنی قبول امحاء خود.



اعمال  کسانی را که 30 سال پیش در سولودوز نوزاد بی گناه را با تبر دو شقه کرده و صدها نفر را قتل عام کردند با کدام معیارهای انسانیت می توان سنجید؟!همسایه دانستن کسانی که در غائله دموکراتها در سولودوز همسایه  تورک خود را با هفت نفر از فرزندان خردسالش سر برید با کدامین پرنسیبهای حقوق بشری ودموکراسی جور در می آید؟آن هم از طرف دموکراتهایشان!وای به حال غیر دموکرات از نوع جلالی!



دیگر زمان سر زیر برف فرو بردن نیست،خزعبلات گفتگوی تمدنها و همزیستی مسلالمت آمیز بین اقوام نیز خریدارانش کم شده است،به دشمن طوری بايد نگریست که او به تو نگاه می کند.



ملت عزیزمان بویژه مردم ماکو وقایع مربوط به دستگیری جانی مشهورعبداله اوجالان معروف به قاتل اطفال را فراموش نکرده اند آن روز که تعریف جدیدی از انسانیت،زندگی مسالمت آمیز و همسایه بودن توسط مزدوران چند جانبه به میان آمد، با افتادن نقاب رنگین  دوستی و همزیستی ،اهداف و نیت شوم نمایان گشت،چند روز آشوب به پا کرده و با حمایت مامورین وطنی با آرامش کامل گمرک تورکیه را اشغال کردند، آن روز به علت آشکار شدن ماهیت پلیدشان،روز برهم خوردن معادلات دوستی و انسانیت،آغاز شمارش معکوس تصفیه حساب نهایی با قوم همیشه اجیر و به کابوس تبدیل شدن رویای شیرین بارزانی متوهم شد.



مسئله غرب آذربایجان توجه و اهمیت دهی یشتری از طرف ملت بزرگ تورک علي الخصوص فعالین حرکت ملی را می طلبد در حال حاضر تنهاترین سلاح مبارزه با سیاست کردیزه کردن غرب آذربایجان بیداری ملی ملت تورک، حفظ و ارزش دهی به زبان و فرهنگ اصیل تورکی و اشاعه آن در جامعه آذربایجان جنوبی بویژه در غرب آذربایجان است؛فراموش نکنیم هویت تورکی مان اصلیترین ابزار جهت مقابله با افکار ضد تورک و خائنانه است.
برگرفته از تبریز سسی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر