۱۳۹۲ اردیبهشت ۱۳, جمعه

گزارش سایت اؤیرنجی سسی ازطرح مسئله آزربایجان جنوبی در بیست و دومین اجلاس سازمان ملل (تصاویر و ویدئو)


در هفتم ماه مارچ امسال، بیست و دومین اجلاس سازمان ملل در ژنو برگزار گردید. اخبار مربوط به این اجلاس در زمانبرگزاری آن در رسانه های جمعی منتشر گردید اما از نکات قابل توجه این اجلاس حضور آقای نقی محمودی فعال حقوق بشر آزربایجان جنوبی در این اجلاس و دیدارهای وی بود.

اگرچه اخبار مربوط به انعکاس اخبار حقوق بشر آزربایجان جنوبی در بیست و دومین اجلاس سازمان ملل درDSC00015زمان برگزاری در رسانه های حرکت ملی آزربایجان منعکس گردید؛ اما به جهت اهمیت موضوع سایت اؤیرنجی سسی تهیه ی گزارشی که بتواند زوایای گوناگون این نشست ها را پوشش دهد مناسب ارزیابی کرده و از این رو اقدام به تنظیم گزارش ذیل و انتشار فیلم ها و تصاویر مربوط به این سلسله نشست ها می نماید.
در نشست امسال در کنار سخنرانی های که در صحن علنی اجلاس صورت پذیرفت برخی از نشست ها نیز توسط فعالین اجتماعی در زمینه های گوناگون در حاشیه ی این اجلاس صورت پذیرفت. از جمله ی این نشست ها دیدار فعالین حقوق بشر ایران با احمد شهید نماینده سازمان ملل در بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران و دیگر نشست هایی با محوریت حقوق بشر بود.
در روز هشتم مارچ مصادف با روز جهانی زن نشستی با محوریت حقوق زنان برگزار گردید. در این نشست که با حضور فعالین حقوق زن همچون خانم ها  ژاله تبریزی، خدیجه مقدم، مهری جعفری،رضوان مقدم و اعظم بهرامیDSC00024 انجام پذیرفت ریاست جلسه به آقای نقی محمودی واگذار گردید. در پایان این نشست دیداری با احمد شهید محقق گشت که در آن آقای نقی محمودی به انتقاد از آخرین گزارش احمد شهید در باب وضعیت حقوق بشر ایران پرداخت، بدین گونه که وضعیت حقوق بشر آزربایجان جنوبی و زندانیان سیاسی آزربایجان جنوبی به صورتی کم رنگ در این گزارش منعکس شده است؛ حال آنکه بسیاری از فعالین حقوق بشر آزربایجان در شرایط غیر انسانی در زندان های تبریز، اورمیه، خوی و دیگر شهرهای آزربایجان جنوبی به سر می برند. (برای مشاهده ی فیلم مربوط به این انتقاد آقای محمودی اینجا را کلیک کنید.) در این جلسه خانم ژاله تبریزی سخنرانی در باب ستم مضاعف بر زنان آزربایجان جنوبی ایراد نمود؛ که برای مشاهده ی این سخنرانی و سخنرانی دیگر فعالین حقوق زن شرکت کننده در این نشست می توانید اینجا را کلیک کنید. در اینDSC00014 سخنرانی خانم ژاله تبریزی بیان می نماید که زنان آزربایجانی در ایران در کنار ستمی که به سبب زن بودن متحمل می شوند به سبب تعلق به ملیت آزربایجانی از ستمی مضاعف نیز رنج می برند و از این رو می توان بیان داشت که ستم بر زنان آزربایجانی ستمی مضاعف می باشد. از این رو زنان آزربایجان جنوبی جنبشی برابرخواهی را در درون جنبش هویت طلبی آزربایجان جنوبی آغاز نموده اند.
در دوازدهم ماه مارچ قبل از نشستی که با حضور خانم شیرین عبادی حول مقوله ی حقوق بشر در ایران صورت پذیرفت آقای محمودی در دیدار با خانم عبادی به انتقاد از خط مشی موجود در پوشش اخبار مربوط به فعالین حقوق بشر آزربایجانی پرداخت و از نحوه ی برخورد فعالین حقوق بشر ایران با فعالین حقوق اقوام انتقاد نمود.
در سیزدهم ماه مارچ جمعی از فعالین حقوق اقوام ایرانی همچون فعالین ترکمن، عرب و بلوچ اقدام به برگزاریDSC00012میتینگی اعتراضی نمودند که فعالین حقوق بشر آزربایجان جنوبی نیز در آن شرکت یافتند.
در چهاردهم ماه مارچ جلسه ای با محوریت نقض حقوق فعالین عرصه ی حقوق بشر برگزار گردید که در این نشست آقای محمودی به بیان وضعیت آقای جاوید هوتن کیا وکیل دربند آزربایجانی اشاره نمود و در این جلسه که نمایندگانی از سازمان دیده بان حقوق بشر و سازمان عفو بین الملل حضور داشتند وضعیت حقوق بشر فعالین حقوق بشر آزربایجان جنوبی نیز به بحث گذارده شد.
لازم به ذکر است که دکتر شهید، بازرس ویژه ی سازمان ملل در باب وضعیت حقوق بشر در ایران می باشد که گزارشات وی از وضعیت حقوق بشر ایران مورد توجه خاص رسانه های جهانی است. چنان که حتی دولتمردان ایران نیز در مقابل اظهار نظرهای وی واکنش نشان می دهند.
در سال های اخیر و پس از انتساب دکتر شهید بدین مسئولیت از سوی سازمان ملل همواره نگرانی های از نحوهDSC00023 یگزارشات حقوق بشری ایران موجود بوده است که این روند متاسفانه در زمان دکتر شهید نیز پی گیری شد. بدین گونه که آنچنان که باید و شاید حق زندانیان ملی-قومی در این گزارشات رعایت نمی شد. از این رو بود که آقای نقی محمودی به انتقاد از احمد شهید در این باب پرداخت.
 برای مشاهده ی فیلم های مربوط به این اجلاس ها و سخنرانی های آقای نقی محمودی در باب وضعیت حقوق بشر در آزرربایجان جنوبی بر روی فیلم های زیر کلیلک کنید:
در ضمن برای مشاهده ی بیگرافی دکتر احمد شهید می توانید اینجا را کلیک کنید

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر