۱۳۹۲ اردیبهشت ۱۸, چهارشنبه

دهن کجی به ملت آزربایجان / همزمان با روز دانشجو لاریجی فردا به تبریز می آید


همزمان با نوزدهم اردبیهشت ماه روز دانشجو درآزربایجان جنوبی علی لاریجانی رئیس مجلس فعلی و رئیس سابق صدای سیمای   فردا  برای شرکت در کنگره بین المللی هنرهای اسلامی و صنایع دستی به تبریز می آید. لاریجانی کاندیدای احتمالی یازدهمین دوره ریاست حمهوری از سری سفرهای انتخاباتی خود فردا همزمان با روز دانشجو درآزربایجان جنوبی به پایتخت آزربایجان بزرگ شهر تاریخ ساز تبریز می آید.

در نوزدهم اردیبهشت ماه سال 1374 درزمان ریاست علی لاریجان  انتشار پرسشنامه ای راسیستی تحت عنوان«فاصله اجتماعي در مناطق بيست گانه تهران و قم» كه هويت و غرور ملي آنها(توركها) را هدف قرار داده بود.

انتشار پرسشنامه موهون  صدا و سیما بر علیه ملت ترک آزربایجان منجر به بروز اعتراضهای بسیار گسترده دانشجویی با مرکزیت دانشگاه تبریز گشت که دانشگاههای اورمیه و تهران هم به خصوص در مورد اخیر به اعتراضها پیوستند. اعتراضهای دانشجویان آزربایجانی به پرسشنامه «فاصله اجتماعی» صدا و سیما روز 19 اردیبهشت 1374 شمسی در تبریز آغاز شد و به دانشگاههای دیگر سرایت کرد. کشیده شدن دامنه اعتراضها به داخل شهر در تبریز و اورمیه با درگیریهای خیابانی مابین نیروهای ضد شورش و دانشجویان آزربایجانی و سرکوب شدید معترضین همراه بود.
در داخل این پرسشنامه سوالاتی چون:
1. اگر روزی قصد ازدواج داشته باشید، آیا حاضرید با یک فرد ترک ازدواج کنید؟
2. چنانچه فرزند دختری داشته باشید و روزی بخواهد ازدواج کند، آیا حاضرید او را به یک مرد ترک بدهید؟
3. برای شرکت در بعضی از مراسم خاص مثل عاشورا و تاسوعا آیا حاضرید در مجالس یا دسته جات ترکها شرکت کنید؟
4. اگر بخواهید خانه ای بگیرید و ببینید که همسایه دیوار به دیوار یا آپارتمان مجاور شما ترک هستند، آیا حاضرید در مراسم آنها شرکت کنید؟
5. آیا حاضرید با فردی ترک در اتاق همکار باشید؟
6. آیا حاضرید در محله ای که اکثریت آنها ترک هستند، مسکن بگیرید؟
7. آیا حاضرید با فردی ترک رفت و آمد داشته باشید، او را به خانه خود مهمان کنید و یا به خانه آنها بروید؟
در قالب طرح فاصله اجتماعی شماره 59 مطرح می شود.
 با اینکه در آن زمان رئیس صدا و سیما قول عذز خواهی داده بود اما بعد از  پایان اعتراضات با دهن کجی به ملت آزربایحان نه تنها عذر خواهی نشد بلکه تعداد زیادی از دانشجویان معترض را دستگیر و به کمیته های انظباطی کشاندند
از آن تاریخ به بعد روشنفکران و فعالان دانشجویی آزربایجان جنوبی 19 اردیبهشت را روز "روز دانشجو" نامگذاری کردند

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر