۱۳۹۲ خرداد ۱۱, شنبه

شونیزم فارس در اردبیل: نباید بگذاریم به زبان فارسی آسیبی وارد شود

ساوالان پورت: محمدرضا رحیمی صبح امروز در حاشیه افتتاح سیستم کنترل آب شرب اردبیل و در سخنانی حاشیه‌ای اظهار داشت: ما نباید با زبان بیگانه اعتبار و ارزش خود را به رخ بکشیم چرا که این شایسته نیست با قدر نشناختن زبان فارسی لغات و کلمات غربی را بر آن ترجیح دهیم.

وی گفت: بهتر است به جای استفاده از عنوان‌های بیگانه و کلمات غربی نظیر «سیستم»، بکوشیم از عنوان اداره به معنای مدیریت استفاده کنیم چرا که می‌بینیم در بخشی از سخنان و محاوره‌های خود از کلمات بیگانه استفاده می‌کنیم.
معاون اول رئیس جمهور یادآور شد: اگر رسانه‌ها بزرگنمایی کنند باید بگویند، نه اردبیلی‌ها فارسی‌زبان هستند و نه من، ولی زبان فارسی زبان ملی ماست و نباید بگذاریم آسیبی به آن وارد شود.
رحیمی تصریح کرد: اگر از بنده خرده نگیرند باید اعلام کنم که کلمات غربی و گاه غیر‌فارسی آنچنان در محاوره‌های ما دیده می‌شود که اصلاً شایسته و درست به نظر نمی‌رسد.
این مسئول ادامه داد:‌ مهندسان ما که امروز سر‌آمد علوم و فنون هستند باید به جای زبان‌های بیگانه از اصالت زبان فارسی دفاع کنند.
عضو کابینه دولت احمدی‌نژاد افزود: ما به اندازه کافی در ارتباط با تلویزیون، تلفن همراه، سایت‌ها و ارتباطات روزانه از کلمات و اصطلاحات غربی استفاده می‌کنیم و دیگر لزومی ندارد در نظام اداری نیز از این کلمات قلمبه سلمبه استفاده شود.
رحیمی خاطرنشان کرد: هیچ زبان؛ زبان دیگر را تهدید نمی‌کند و قطعاً‌ زبان و فرهنگ جامعه ما نیز پایدار است و بهتر است با پاسداری از زبان فارسی از فرهنگ و ادبیات این سرزمین صیانت کنیم.
وی اذعان داشت: نباید فرهنگ غنی و زبان فارسی ما آسیبی ببیند و یا بخواهیم کارها را بی‌سرانجام و بی‌هدف دنبال کنیم.

کسی نیست به این آقا بگوید که چرا در شهر اردبیل که قلعه ی ترکهای آزربابایجان هست، چنین سخن می گوید...

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر