۱۳۹۰ دی ۲۶, دوشنبه

جامعه شناس: دختران روستایی در سنین بالا با اضطراب زندگی می كنند

جامعه شناس: دختران روستایی در سنین بالا با اضطراب زندگی می كنند
تبریز- جامعه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه تبریز گفت: دختران روستایی در سنین بالا همواره با نوعی اضطراب زندگی و امنیت اجتماعی خود را در خطر می بینند.

فاطمه گلابی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این دختران اگر پدر و مادر خود را از دست دهند، با فاجعه ای بزرگتر مواجه و معمولا احساس عدم استقلال و سربار بودن می كنند.

وی خاطرنشان كرد: ورود به دانشگاه و ادامه تحصیل یكی از دلایل دیررسی ازدواج در دختران روستایی است، چرا كه این دختران به دنبال هویت و تجربه جدید وارد شهرمی شوند و برخی از آنها بعد از گذشت چند سال تا حدودی از ارزش ها و هویت روستایی خود فاصله گرفته و برخی نیز در شهرها شغلی یافته و آنجا ماندگار می شوند.

وی اظهاركرد: در این حالت فرصت های ازدواج كه معمولا در درون خانواده ها و در تماس با آشنایان ایجاد می شود، از دست می رود.

گلابی ادامه داد: این دختران به سختی می توانند فرد متناسب و مورد علاقه خود را پیدا كنند، چون از طرفی تحصیل كرده و دارای جایگاه اجتماعی خاص هستند و از طرفی به طبقه ای دیگر از جامعه تعلق دارند.

وی گفت: در روستاها در میان دختران تحصیل نكرده نیز همین مشكل به شكلی دیگر وجود دارد، اغلب پسران برای تحصیل یا كسب و كار به شهرها مهاجرت می كنند و معمولا ترجیح می دهند با دختری در شهر ازدواج كنند، چرا كه تمایل دارند در همین محیط شهری به زندگی خود ادامه دهند.

این استاد دانشگاه ادامه داد:‌ برخی باورهای فرهنگی ازجمله لزوم ازدواج فرزند بزرگتر نیز موجب از دست رفتن موقعیت ازدواج فرزندان كوچكتر می شود.

وی افزود: این باور كه حتما باید پسران از دختران خواستگاری كنند نیز در دیررس شدن ازدواج دختران موثر است.

وی تاكید كرد: بیكاری آسیب های دختران روستایی در سنین بالا را تشدید می كند، نگاه جامعه به آنها متفاوت است و نگاه های ترحم آمیز بیشتر عذابشان می دهد.

گلابی اظهاركرد: مشكلات دختران شهری به دلیل قرار گرفتن آنها در معرض دید مسوولان معمولا مود توجه قرار می گیرد، ولی دختران روستایی تقریبا فراموش شده اند و نیازمند حمایت مسوولان هستند.

وی تاكید كرد: اشتغالزایی برای این دختران باید دردستوركار مسوولان قرار گیرد تا آنها از وابستگی به دیگران رهایی یابند.


irna

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر