۱۳۹۰ بهمن ۱۷, دوشنبه

شعر « قارانلیغیمدان توران دیللنیر » از زبان زیبا کرباسی ــ ویدئو

ساوالان پورت : زيبا کرباسي سال 1353 در تبريز در استان آذربایجان شرقی به دنیا آمد. او تمرین با وزن و قافیه را از همان کودکی نزد غزلسرای شهیر، محمد حسین شهریار آغاز کرد. در سیزده سالگی به همراه خانواده از ایران خارج شد.
در همان سال­های اول اقامت خود در شهر نیوکاسل انگلستان با محمد علی مهمید و دکتر صبری تبریزی آشنا شد و به همراه چند تن دیگر گروه فرهنگی­ی «سپنتا» را بنیان گذاشتند.
 
 اولین شعرخوانی­اش در شانزده سالگی به همراه سیاوش کسرایی در شهر «دارهام» برگزار شد. در همان زمان با نشریاتی چون «دوست مردم» و «اُدلار اُلکه­سی» که به سردبیری­ی محمد علی مهمید منتشر می­شد، همکاری می­کرد
 
زیبا کرباسی دفترهای شعر خود را با نام­های «کژدم در بالش» (با مقدمه­ی اسماعیل خویی)، و «با ستاره­ای شکسته بر دلم»، که حاصل هشت سال سرودن وی بود، به دست نشر سپرد. انتشار همین دو دفتر، با توجه­ مخاطبان شعری، به ویژه منتقدان ادبی، روبه­رو شد، و پس از آن زیبا کرباسی به عنوان شاعری حرفه­ای، دفترهای بعدی­ی شعر خود را با نام­های «دریا غرق می­شود»، «جیز» و «کُلاژ» منتشر کرد.
 
ترجمه­ی شعرهای زیبا کرباسی در نشریات و آنتولوژی­های سایر زبان­ها، مانند مادیر تانگ، کراسینگ دِ بُردر، آرتری، ایندکس، مُدرن پوئتری، تاسگاتوری، سِی بَل، آیریش تایمز به چاپ رسیده است.
 
آثار این شاعر تاکنون به زبان های انگلیسی، آلمانی، ترکي، لهستانی، هلندی، سوئدی، عربی، فرانسوی، اسپانیایی ترجمه شده است.
 
در کنفرانس شعر و انقلاب (ماه می 2012 در لندن)، نام «زیبا کرباسی» به عنوان تنها شاعر از ایران، در میان «شاعران انقلابی برجسته جهان» از جمله مایوکفسکی، برخس، ویکتور هوگو و رامبو قرار گرفت.
منبع : تک توران

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر