۱۳۹۱ اردیبهشت ۲, شنبه

اهالی سولدوز ياد و خاطره شهيدان جنگ تحميلي نقده را گرامي داشتند

ساوالان پورت :عده كثيري از مردم شهرهاي نقده ، محمديار و روستاهاي اطراف، عصر پنج شنبه 31 فروردين 1391 با حضور در مزار شهداي نقده ، ياد و خاطره فداكاريهاي شهداي جنگ تحميل شده بر مردم سولدوز را گرامي داشتند.



در اين مراسم خود جوش كه به مناسبت سي و سومين سالگرد تهاجم نظامي بعضی از احزاب تشكيلاتهای مسلح كرد و هواداران آنها به شهرهاي نقده ، محمديار و روستاهاي سولدوز برگزار شد حضار بر سر مزار خانواده شهيد ميرزا علي بدلي و سردار مولود كياني به نمايندگي از 700 شهيد سر فراز اين منطقه حاظر شده و به قرا ئت فاتحه پرداختند.



سپس جمع حاضر با حضور بر سر مزار آيت الله ميرزا ابراهيم محرر و كربلايي عظيم معبودي(رهبران مذهبي و ملي نقده در جريان حمله مسلحانه 20 هزار نفري احزاب مسلح مذکور) ، به روح بلند آنان اداي احترام كردند.



حسن ختام اين مراسم؛ حضور بر سر مزار شهيدان توحيد آذريون ، حسين فتحي پور ، و همت اسم زاده و خواندن فاتحه برای آنان بود كه به همراه شهيد علي قاسمي مدفون در بخش محمديار در پي اعتراض گسترده مردم آذربايجان به اهانت نژاد پرستانه روزنامه دولتي ايران به ملت تورک ، در 4 خرداد 85 جان خود را از دست داده بودند.



لازم به ذكر است كه احزاب مسلح کرد، چند روز پس از انقلاب سال 1357 و با استفاده از فرصت پیش آمده ، پادگان نظامی مهاباد (سویوق بولاق) را به کنترل خود در آورده و با سلاح هاي سبك و نيمه سنگين بدست آمده از آن ، حمله اي گسترده و سه روزه ای را با هدف تصرف شهرستان نقده که جمعیت اکثریت اش تورک می باشد را تدارك مي دیدند كه با مقاومت مردم سولدوز و رهبران آنها مواجه گرديده و شكست ميخورند.



متاسفانه تا به امروز و با گذشت سی و سه سال از آن فجایع و تحمیل جنگ ناخواسته بر اهالی سولدوز، هنوز هيچ گونه مراسم بزرگداشتي از طرف ارگانهاي دولتي مسئول و ذيربط براي آن جانباختگان بی نام كه خون خود را تقديم حفظ وطن كرده و در پاسداري از مرزهاي آذربايجان به خاك و خون افتاده اند برگزار نگرديده است كه اين اهمال خود خواسته، سبب رنجش خانواده هاي شهيدان و نيز جري تر شدن اين احزاب خشونت طلب و توسعه طلب وحاميان و طرفداران افزون طلب آنها شده است كه نشانه هاي آن را ميتوان در تغيير ، تحريف و تخريب و مخدوش كردن تابلو هاي خيابان ها، شركت ها و مغازه هايي كه حاوي اسامي اصيل تاريخي و هويتي اين منطقه (از قبيل سولدوز ، يئددي گوز ، قالا باشي ، گادار چايي و... ) هستند به وضوح مشاهده كرد.



تورکهای ساکن سولدوز همواره به زندگی مسالمت آمیز دو خلق تورک و کرد در خاکهای آذربایجان در کنار هم تاکید کرده اند ولی متاسفانه بعضی از احزاب خشونت طلب و نظامی توسعه طلب کرد با طراحی نقش های توسعه طلبانه و قرار دادن خاکهای آذربایجان در آن نقشه ها سبب بحرانی شدن اوضاع و تهدیدی برای صلح در منطقه می شوند.
 
منبع : تبریز سسی

۱ نظر:

  1. اگر مردید و آزاده این را منتشر کنید چرا دروغ چرا حرف اضافه من خودم در مراسم بودم من از اقوام این مرحومان شهید در زمان جنگ سولدوز هستم عده این افرادی که شما نوشتید و گفتید 11نفر بیشتر نبود و فقط مدتی ایستادند و بعد رفتند و این افراد از افراد معلوم الحال بودند و اصلا نه توان تحلیل و نه توان بحث دارند و از افراد کم سواد گروههای قومیت خواه بودند

    پاسخحذف