۱۳۹۱ اردیبهشت ۲۵, دوشنبه

صنعت دامداری در حال نابودی است/ تعطیلی 18 واحد دامداری صنعتی در زنجان

ساوالان پورت : در طول یک سال اخیر 18 دامداری صنعتی به علت مشکلات متعدد در زنجان از گردونه تولید خارج شده‌اند.

عدم تطابق نهاده‌های دامی در زنجان با فرآورده‌های تولیدی، صنعت دامداری استان را به اضمحلال می‌کشاند.

مطالب فوق، بخشی از اظهارات عنایت‌ا... منظوری عضو هیئت مدیره دامداران صنعتی استان زنجان می‌باشد که در گفت‌وگو با مردم‌نو عنوان داشت.
وی، با تاکید بر لزوم حمایت از دامداران اظهار داشت: متاسفانه افزایش قیمت نهاده‌های دامی، قیمت بالای حامل‌های انرژی، هزینه نیروی انسانی و عدم تطابق این هزینه‌ها با قیمت فرآورده‌های تولیدی در طول یک سال اخیر، تعداد واحدهای دامداری صنعتی زنجان را از 30 واحد به 12 واحد کاهش داده است.

منظوری، با بیان اینکه ادامه وضعیت موجود صنعت دام استان را به اضمحلال می‌کشاند، افزود: فعالیت در این شرایط برای دامدار توجیه اقتصادی نداشته و از طرفی می‌تواند به از دست رفتن سایر اموال و حتی ورشکستگی دامداران منتهی شود؛ چراکه هیچ نوع حمایتی از سوی هیچ ارگانی صورت نگرفته و از طرفی دولت نیز یارانه‌ای به دامداران پرداخت نکرده است.

منظوری، با اشاره به اجرای سیاست‌های تشویقی درخصوص دامداری‌های کشور، گفت: در تمامی کشورهای توسعه یافته دنیا فرمول استانداردی برای تعیین قیمت شیر وجود دارد، به گونه‌ای که قیمت هر کیلو شیر ازضریب قیمت سه کیلو جو به دست می‌آید. چنانچه اگر قیمت جو 200 تومان باشد، قیمت هر کیلو شیر 600 تومان تعیین می‌گردد تا دامدار بتواند به فعالیت خود به صورت منطقی ادامه دهد. فرمولی که در کشور و زنجان دست‌خوش تغییر شده به گونه‌ای که قیمت هر کیلو شیر تا حدودی با قیمت یک کیلو جو برابری می‌کند و این یعنی تعطیلی واحدهای دامداری شیرده و در نهایت جایگزینی شیر خشک اروپایی با محصول داخلی در کارخانجات لبنی و بیکاری بیشتر فعالان این صنف.

عضو هیئت مدیره دامداران صنعتی استان، به وضعیت واحد دامداری خود پرداخت و گفت: عدم تعادل بین قیمت شیر با هزینه نهاده‌ها در سه سال اخیر موجب شد تا یکی از بزرگ‌ترین واحدهای صنعتی دامداری تولید شیر در استان به مرز تعطیلی کشیده شود. چنان که تعداد 300 رأس گاو در دو سال گذشته به 20 رأس گاو در حال حاضر کاهش یافته. این در شرایطی است که یکی از تولیدکنندگان بزرگ یونجه در سطح استان محسوب می‌شدیم.

وی، با بیان اینکه قیمت یونجه در مقطعی از سال به کیلویی 700 تومان افزایش یافت، افزود: قیمت تمامی نهاده‌های دامی افزایش یافته است. چنان که هر کیلو سبوس 150 تومانی به 500 تومان، جو 250 تومانی به 550 تومان و کنجاله سویا 700 تومان افزایش یافته است، البته اگر بتوانیم در بازار این نهاده‌ها را به راحتی پیدا کنیم.


وی، افزایش هزینه سوخت را یکی از عوامل افزایش فشار بر دامداران عنوان نمود و گفت: دولت باید تکلیف خود را با دامداران مشخص نماید؛ چراکه با این شرایط ادامه فعالیت امکان‌پذیر نبوده و این روند موجب از بین رفتن نژادهای برتر گاو شیرده همچون هلشتاین در زنجان خواهد شد، گاوهای اصیلی که هر روز تعداد زیادی از آن‌ها راهی کشتارگاه‌های زنجان می‌گردد.

منظوری، در ادامه از عدم حمایت سازمان جهاد کشاورزی و دامپزشکی استان انتقاد کرد و تصریح نمود: متاسفانه در عمل سازمان جهاد کشاورزی توانایی حمایت از دامداران را ندارد. این در حالی است که دامپزشکی استان با وجود اینکه سال به سال بر تعداد کارکنانش افزوده می‌گردد، اما در عمل کوچکترین خدماتی به دامداران ارائه نمی‌دهد؛ چراکه تمامی مسئولیت‌ها را به بخش خصوصی واگذار کرده و بخش خصوصی نیز برای ارائه کوچکترین خدماتی هزینه‌های گزافی از دامدار اخذ می‌کند، هزینه‌هایی که از هزینه‌های درمانی انسان‌ها بیشتر بوده و دامدار از پرداخت آن عاجز می‌باشد.

وی، یکی‌دیگر از مشکلات دامداری‌های صنعتی استان را عدم همکاری کارخانجات‌ لبنی با آن‌ها عنوان کرد و افزود: متاسفانه شرکت‌های لبنی در پرداخت به موقع بهای شیر خریداری شده قصور کرده و با این عمل خود بر میزان فشارهای وارده بر دامداران می‌افزایند.

منبع : زنجان نیوز

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر