۱۳۹۱ خرداد ۱۱, پنجشنبه

جمهوری آذربایجان می گوید طرح تروریستی علیه یوروویژن را کشف و خنثی کرده است

ساوالان پورت : به گزارش منابع خبری، نمایندگی ایران درسازمان ملل طی واکنشی ادعای روزنامه واشنگتن پُست مبنی برطراحی ایران علیه دیپلمات های آمریکائی درجمهوری آذربایجان را رد کرد.

دربیانیه ی دفترنمایندگی ایران درسازمان ملل ازجمله آمده است: "ایران همواره هرگونه اقدام تروریستی را محکوم نموده است واین گونه اتهامات بی اساس درراستای ایران هراسی و سیاست فشارغیرقانونی به ایران وارد می گردند".

روزنامه آمریکائی واشنگتن پُست درشماره روز دوشنبه خود گزارش داده بود که جمهوری اسلامی طرحی را برای تروردیپلمات های آمریکائی، عربستان سعودی، اسرائیلی و یهودیان درهفت کشورجهان طراحی کرده است.

به گزارش سامانه خبری عصر ایران، به نوشته واشگتن پُست، درنوامبرسال گذشته میلادی دوهزارو یازده هشداری ازسوی آمریکا به سفارت این کشوردرباکو ارسال می شود که طی این هشداربه سفیرآمریکا درباکو گزارش می شود طرح ترور علیه اعضای کادردیپلماتیک آمریکا درباکو درجریان است.
به نوشته واشنگتن پُست پس از آن بود که درماه مارس دو هزارو دوازده پلیس جمهوری آذربایجان بیست و دو تن را به اتهام تلاش برای ترور و جاسوسی دستگیرکرد، ولی هیچ گاه این مسئله روشن نشد که دستورترور ازسوی چه کسانی صادرشده است.

به نوشته روزنامه آمریکائی، اکنون براساس اطلاعاتی که سازمان های اطلاعاتی آمریکا دریافت کرده اند، دولت ایران طرحی را برای ترور اعضای کادردیپلماتیک آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی درهفت کشورجهان تهیه کرده و برای تحقق آنها ازکادرهای حزب الله لبنان نیز بهره می گیرد.
واشنگتن پُست می افزاید: طرح ترور سفیر آمریکا درآذربایجان و نیز ترور شهروندان یهودی دراین کشوریکی از بخش های طرح گسترده حکومت ایران برای ترور اعضای کادرهای دیپلماتیک کشورهای متخاصم خود درکشورهای مختلف بوده است.

دراین حال یک گزارش ازمنابع خبری ایرانی حاکی است که جمهوری آذربایجان روز دوشنبه گذشته ازورود یک مقام ایرانی به این کشورجلوگیری کرده است.
به گزارش پایگاه خبری انتخاب، سفارت ایران درباکو با انتشاربیانیه ای نوشته است: ما با تاسف اعلام می کنیم که روز دوشنبه این هفته از ورود رئیس اداره فرهنگی دفتر رهبر معظم انقلاب به جمهوری آذربایجان ممانعت به عمل آمده است.
بنا براین بیانیه این مقام ایرانی، ازفرودگاه بین المللی باکو به ایران بازگردانده شده است
  دراین حال، چهارروز پس از برگزاری برنامه سالانه انتخاب بهترین ترانه سال اروپا درباکو، دولت جمهوری آذربایجان اعلام داشت که یک توطئه تروریستی را که برای برهم زدن این برنامه طرح ریزی شده بود کشف و خنثی کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از با کو، مقامات امنیتی جمهوری آذربایجان با انتشاربیانیه ای اعلام داشتند که براساس طرح تهیه شده تروریست ها درنظرداشتند با انجام عملیاتی درداخل سالن برگزاری مراسم "یوروویژن" و همچنین درچند نقطه شهرباکو ازجمله هتل های محل اقامت میهمانان خارجی دست به اختلال دربرگزاری این برنامه بزنند.

به گفته یک منبع امنیتی جمهوری آذربایجان دراین رابطه حدود 40 نفر بازداشت شده اند که هم اکنون تحت بازجوئی قراردارند.
بنا برگزارش منابع خبری باکو، درجریان عملیات برای بازداشت این افراد مسلح، شماری ازآنها نیز کشته شده اند.
دراین گزارش از شمارکشته شدگاه سخنی به میان نیامده است.

مقامات دولت باکو می گویند، وزارت امنیت آذربایجان تصمیم گرفت بود این خبررا درطول مراسم یوروویژن فاش نکند تا موجبات نگرانی شهروندان و میهمانان خارجی را فراهم نکند

لازم به یاد آوری است که  هرکشوری که برنده نهائی این رقابت ها باشد سال آینده این کشورمسئول برگزاری رقابت های سال خواهد بود. گروه موسیقی جوانان آذربایجان درسال دو هزارو یازده برنده بهترین ترانه سال اروپا گردیده بود ند که به همین مناسبت مسابقات امسال درپایتخت آذربایجان برگزارشد

با افزایش بحران میان تهران و باکو منابع خبری، امروز گزارش دادند که دولت با کو روزچهارشنبه سی ام ماه مه سفیرخود درتهران را به منظور "رایزنی ومشورت" فراخوانده است. باکو همچنین با تسلیم دو یاداشت دیپلماتیک به مقامات جمهوری اسلامی، بازداشت فرید حسین و شهریارحاجی زاده،  دو نفری که آنها را شاعرو تبعه جمهوری آذربایجان نامیده اعتراض کرده است.


rfi فارسی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر