۱۳۹۱ تیر ۴, یکشنبه

24 ژوئن سالروز تولد ابولفضل ائلچی بی

ساوالان پورت : امروز سالروز تولد رهبر حرکت ملی آذربایجان شمالی و بنیانگذار حزب جبهه خلق آذربایجان ( آذربایجان خالق جبهه سی پارتی سی) ابولفضل ائلچی بی نخستین رئیس جمهور دموکراتیک جمهور آذربایجان است.

نام ائلچی بی تداعی کننده ی ملی گرایی دموکراتیک و استقلال بخش شمالی آذربایجان و همچنین ایده ی آذربایجان واحد است که در تاریخ مبارزات حرکت ملی آذربایجان جنوبی به نقطه ی عطفی بدل گشته است.

وی به سال 1938 در روستایی به نام کلکی از توابع نخجوان به دنیا آمد و در22 اوت سال 2000 در ترکیه دار فانی را وداع گفت.
ابولفضل ائلچی بی سرآمد ملی گرایی دموکراتیک بود بطوریکه بعد از به روی کار آمدن در 1992 یکی از اولین فرمان هایی که به امضای وی رسید به رسمیت شناختن حقوق اقلیت هایی ساکن در جمهوری بود.

وی اولین رئیس جمهور آذربایجان بود که با رای دموکراتیک مردم برگزیده شد و ایده ی آذربایجان واحد را به صورت رسمی و علنی در دنیا مطرح نمود.

جمهوری آذربایجان در بین کشورهای تازه استقلال یافته از شوروی در دوره ریاست جمهوری وی  اولین کشوری بود که توانست نیروهای نظامی روسی را از اخراج نماید. 

وی یکی از موسسین حزب و رهبر جبهه خلق آذربایجان (AXC) بوده و بعد از وفات نیز به عنوان رهبر معنوی آن حزب ماندگار شده است.
در ژانویه 1975 از طرف کمیته امنیت دولت آذربایجان(دوران شوروی) حبس و تا جولای 1976 از آزادی محروم و به کارهای سنگین در کارخانه سنگ قاراداغ محکوم می شود.

در سایه مبارزات بی وقفه و شجاعانه این حزب به رهبری ائلچی بی آذربایجان شمالی توانست در18 اکتبر سال 1991به استقلال ملی دست یابد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر