۱۳۹۱ تیر ۶, سه‌شنبه

پدر یونس آقایان: ما کرد نیستیم ما ترک آذربایجان هستیم

ساوالان پورت : پس از آن که برخی سایت های خبری از جمله سایت ندای سبز آزادی از یونس آقایان به عنوان زندانی سیاسی کرد نام برده اند پدر این زندانی سیاسی در مصاحبه با روزآنلاین ضمن اعلام امیدواری از عدم اعدام وی گفت: “ما کرد نیستیم ما ترک آذربایجان هستیم و اصلیت ما آذربایجانی است.


ما کاری به کسی نداریم. اعتقادات خودمان را داریم اما خوب ما را قبول ندارند میگویند کافر هستید مرتد هستید ما هم امیدمان فقط به خدا است و از مسئولان هم خواهش میکنم یکبار پرونده یونس را عادلانه در دادگاهی بررسی کنند، یونس بی گناه است و اتهاماتی که به او زدند درست نیست.”

اهل حق، از مکاتب عرفانی است که در برخی مناطق از کرمانشاه، لرستان، آذربایجان غربی و خراسان وجود دارد. پیروان این آیین مراسم عرفانی خود را که شامل راز و نیاز است در محل خاصی که به آن جمخانه گفته می شود برگزار می کنند؛ مراسمی که همراه با سازهای تنبور و دف و سماع یا همام رقص دراویش است. 

جمهوری اسلامی پیروان اهل حق را به عنوان یک گروه مذهبی به رسمیت نمی شناسد و آنها را مرتد میداند.مهدی قاسم زاده، یونس آقایان، عبادالله قاسم زاده، سهند علی محمد و بخشعلی محمدی از پیروان این مسلک و از اهالی روستای اوچ تپه میاندوآب (قوشاچای) در پی درگیریهای مسلحانه در مهر83 بین نیروی انتظامی و جمعی از پیروان این گروه دستگیر و به اعدام محکوم شدند.

دادگاه تجدید نظر حکم اعدام سهند علی محمدی و بخشعلی محمدی را به 13 سال حبس و تبعید به زندان یزد کاهش داد، اما حکم اعدام مهدی قاسم زاده و یونس آقایان در دادگاه تجدید نظر تایید شد. حکم اعدام مهدی قاسم زاده اجرا شد ولی حکم یونس آقایان اجرا نشده است و وی چند سال است که در انتظار تجدیدنظر مراجع قضایی ایران است.

https://turkdilindemedrese.wordpress.com/2012/06/26/yunis-agayan

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر