۱۳۹۱ خرداد ۱۳, شنبه

حلبی آبادها احیا می شوند

ساوالان پورت : تلاش برای یافتن سرپناهی با اجاره بهای مناسب در کوچه پس کوچه‌های شهر زنجان ادامه دارد، روز به اتمام است، اما خبری از واحد اجاره‌ای 50 و 60 متری، متناسب با درآمد مرد جوان نیست، انگار ماراتن افزایش اجاره بها در این شهر در حال برگزاریست، 35 میلیون تومان رهن در شهرک کارمندان، 10 میلیون رهن و 500 هزار تومان کرایه در اعتمادیه و ... نوبر است چه کسی توان پرداخت این مبالغ را دارد؟ خدا می‌داند اما گناه مرد جوان چیست که حقوق ماهیانه اش 400 هزار تومان بیشتر نیست.

خرداد آغاز فصل نقل و انتقالی مستاجران در زنجان محسوب می‌گردد، اما شروع ماراتن افزایش اجاره بها در روزهای اخیر این فصل را تحت تاثیر قرار داده تا در ماه رجب (ماه برآورده شدن آرزوها) امیدها برای اجاره واحدی کوچک به یاس تبدیل گردد و امسال بیش از سال‌های گذشته شاهد افزایش واحدهای اجاره‌ای خالی از مستاجر در زنجان باشیم.

جعفری، یکی از مستاجران زنجانی می‌باشد که وقت اجاره‌نامه منزلش به اتمام رسیده. و به دنبال سر پناه جدیدی است او می گوید: انگار در این شهر هیچ کس به جز من حقوق ماهیانه 400 هزار تومانی دریافت نمی‌کند چرا که اگر غیر از این بود خانه اجاره‌ای متناسب با این پول پیدا می‌شد. وی با بیان اینکه پرداخت اجاره ماهیانه 300 و یا 400 هزار تومان در این شرایط اقتصادی کار هر کسی نیست ادامه می‌دهد؛ متاسفانه ارزش‌هائی چون انسانیت، عدالت، انصاف، مدارا در این شهر رنگ باخته و همه چیز به تظاهر و استثمار و استعمار منتهی شده است این در شرایطی است که در کنار خلا این ارزش‌ها سیاست‌گذاری اصولی نیز از سوی مسئولان استانی و حتی کشوری برای جلوگیری از افزایش اجاره بهای منازل مسکونی صورت نگرفته تا در آینده شاهد بحران‌هایی در سطح کشور باشیم که کنترل آن‌ها هزینه‌های کلانی در پی خواهد داشت.

حیدری یکی دیگر از مستاجران زنجانی، وضعیت اجاره بها در زنجان را غیر منطقی ارزیابی کرده و می‌گوید: بازار اجاره بها از عدم مدیریت و سیاست‌گذاری رنج می‌برد این در شرایطی است که سیاست‌گذاران حوزه مسکن تنها به تولید مسکن در قالب طرح مسکن مهر تمرکز کرده و سایر حوزه‌ها را به حال خود رها کرده‌اند؛ در نتیجه فضا برای سوء استفاده عده‌ای فراهم شده تا در این میان بیشترین سود را به جیب بزنند.

وی، با بیان اینکه تولید و عرضه مسکن تنها راه کار تعدیل اجاره بها در زنجان نیست می‌افزاید؛ متاسفانه برخی از صاحب‌خانه‌ها دچار توهم شده به گونه‌ای که هر روز اجاره بهای جدیدی را برای واحدی که ماه‌ها خالی از مستاجر است تعیین می‌کنند تا زیان ماه‌های خالی از مستاجری را یک‌باره به جیب بزنند.

این شهروند زنجانی وضعیت مالی مستاجران را نگران کننده عنوان کرده و می‌گوید: با یک حساب سرانگشتی به راحتی می‌توان به این موضوع پی برد. برای نمونه یک کارگر در صورتی که کارفرما حق و حقوق قانونی وی را درست پرداخت نماید ماهانه کمتر از 400 هزار تومان حقوق دریافت می‌کند، از این مبلغ اگر فقط آب و هوا بخورد حداقل 100 هزار تومان کسر می‌گردد همچنین در صورتی که هیچ بیماری خاصی نداشته باشد باز هم حداقل می‌بایست 50 هزار تومان هزینه دارو و درمان پرداخت کند ضمن اینکه پول آب، برق و گاز هم 50 هزار تومانی خواهد بود با این شرایط در خوشبینانه‌ترین حالت این فرد می‌تواند ماهانه 200 هزار تومان در اختیار صاحب خانه قرار دهد پس این فرد با این شرایط می‌توان اجاره بهای 300 هزار تومانی و یا حتی 200 هزار تومانی با دو الی سه میلیون تومان رهن را نخواهد داشت.

وی، با بیان اینکه ادامه این روند منجر به حاشیه‌نشینی و توسعه حلبی آبادها خواهد شد ادامه می‌دهد برخی از؛ مستاجران سال‌های گذشته در حال حاضر در زیرزمین خانه پدری سکونت گزیده‌اند اما همه افراد از چنین نعمتی برخوردار نبوده و افزایش غیر معقول اجاره بها این افراد را در آینده نزدیک به چادرنشینی در سطح و حاشیه شهر وادار خواهد کرد.

غفاری یکی از مشاوران املاک به عوامل اصلی افزایش اجاره بها در شهرها اشاره کرده و می‌گوید متاسفانه عدم عمل به وعده از سوی مسئولان منجر به برگزاری ماراتن افزایش اجاره بها از سوی موجران شده است، موجرانی که برای افزایش غیر منطقی اجاره واحدهای خود، هیچ مانعی را پیش روی خود احساس نمی‌کنند این در شرایطی است که بیش از این مقرر شده بود دولت از واحدهای مسکونی خالی از سکنه که تعداد آن‌ها در زنجان زیاد می‌باشد مالیات یا جریمه اخذ کند مصوبه‌ای که به طور کامل به فراموشی سپرده شد.

وی، عدم برگزاری جشن خانه دار شدن مستاجران در زنجان را یکی دیگر از عوامل افزایش اجاره بها عنوان کرده و می‌گوید: علی‌رغم وعده معاون اول رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی، مبنی بر برگزاری اولین جشن خانه دار شدن مستاجران در بهمن‌ماه سال گذشته این وعده به علت سرعت پایین پروژه‌های مسکن مهر از یک طرف و عدم توانایی متقاضیان مسکن مهر در تامین مبلغ آورده 8 الی 12 میلیون تومانی تا این لحظه عملیاتی نشده تا حداقل با افزایش تعداد واحدهای خالی شاهد ثبات اجاره بها در این شهر باشیم.

وی، افزایش میزان نقدینگی و شکاف طبقاتی را یکی دیگر از عوامل آغاز ماراتن افزایش اجاره بها عنوان کرد و می‌افزود؛ متاسفانه موجرانی که خود از طبقه مرفه محسوب می‌گردند با افزایش در آمد خود برداشت غیر منطقی از درآمد سایر اقشار جامعه به دست می‌آورند، این در شرایطی است که واقعیت برعکس بوده و شواهد نشان از کاهش توان اقتصادی افراد فاقد مسکن در این شهر دارد ضمن اینکه اصولاً اقشار کم درآمد مستاجران را تشکیل می‌دهند.

این فعال عرصه مسکن با بیان اینکه تماشای صرف این روند نامعقول، تبعات غیرقابل جبرانی برای جامعه دارد می‌گوید؛ مسئولان استانی باید سریعا وارد عمل شده و با تعیین سقف و کف برای واحدهای اجاره‌ای و اخذ مالیات از واحدهای خالی به این ماراتن غیر منطقی پایان داده و به داد مستاجرانی برسند که ماه‌هاست اجاره مسکن آن‌ها عقب افتاده و دنبال واحدی 40، 50 متری می‌گردند.

منبع : زنجان نیوز

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر