۱۳۹۱ تیر ۸, پنجشنبه

تناقض آماری در تعداد معتادان اردبیل/ واقعیتهایی که کتمان می شوند

 ساوالان پورت : اعتیاد به عنوان چهارمین بلای مرگ و میر جهان در حالی لایه های اجتماعی به ویژه جوانان را نشانه گرفته که مسئولان استان اردبیل به جای چاره اندیشی و ارائه راهکارهای علمی، با ارائه آمارهای متناقض وجود این مشکل در استان را تکذیب می کنند.


به گزارش خبرنگار مهر، استان اردبیل به عنوان مرکز و خواستگاه تشیع و با برخورداری از پیشینه فرهنگی و تاریخی از اعتقادات قوی دینی در کشور برخوردار بوده و همین امر در برهه ای جوانان را از اعتیاد و مصرف مواد مخدر دور نگه داشته بود.

اما با گسترش انواع مواد مخدر و تغییر شیوه های زندگی و همچنین دسترسی آسان به مواد مخدر به خصوص از نوع صنعتی سبب شده که طی سالهای اخیر به تعداد معتادان بویژه در سنین نوجوانی و جوانی افزوده شود و زنگ هشدار را برای مسئولان و متولیان استان به صدا درآورد.

شهروندان: وضعیت اعتیاد در اردبیل حاد است

یک شهروند اردبیلی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به افزایش چشمگیر اعتیاد در اردبیل گفت: علاوه بر افزایش استعمال موادمخدر، سن اعتیاد در اردبیل نیز کاهش یافته و بیشترین معتادان استان مربوط به هرم سنی جوانان زیر 30 سال است.

رامین پورسیفیان با بیان اینکه در دهه هفتاد اعتیاد در اردبیل مختص پیرمردهایی بود که بنا به توصیه های نادرست از موادمخدر سنتی به عنوان دارویی برای درمان دردهایی نظیر کمردرد، خستگی ناشی از کار سنگین و... استفاده می کردند، افزود: باید قبول کنیم که در حال حاضر وضعیت اعتیاد در اردبیل حاد و وخیم است.



وی با اشاره به ضرورت برنامه ریزی برای کاهش اعتیاد در جوانان اردبیلی گفت: تجربه ثابت کرده که جوانان اردبیلی سرشار از پتانسیلهای مختلف ورزشی، فرهنگی و هنری هستند، اما امروز به دلیل اعتیاد این استعدادهای بالقوه کم رنگ شده که باید با بررسی دلائل گرایش جوانان به مصرف اینگونه مواد خانمان برانداز آن را ریشه کن کرد.

پورسیفیان بیکاری را یکی از دلائل اصلی اعتیاد جوانان اردبیلی برشمرد و تصریح کرد: استان اردبیل در بین پنج استان بیکار کشور قرار دارد که این بیکاری سبب شده جوانان قهوه خانه ها را محلی برای تجمع خود قرار دهند که در این مکانها قلیان و سیگار از پایین ترین نوع مواد مخدر مصرفی است.

وی اعتیاد به موادمخدر را یکى از عوامل اصلى شیوع بیماریهاى ایدز و هپاتیت دانست و یاداور شد: بر اساس نوع مواد مصرفی در افراد مختلف بیماریهای متنوعی در معتادان و مصرف کنندگان بروز پیدا می کند که مهمترین آنها بیماری ایدز به عنوان بلای قرن حاضر است.

پورسیفیان با اشاره به عوارض مصرف مواد مخدر تصریح کرد: مواد مخدر سلولهای دفاعی بدن را که مسئول از بین بردن مهاجمان به بدن هستند، کاهش می‌دهند که این امر سبب کاهش مقاومت بدن در برابر باکتریها و ویروسها و سبب رشد سلولهای سرطانی می شوند.

تاثیر مثبت فرهنگ سازی در جامعه برای کاهش مصرف مواد مخدر

مسئول انجمن پیشگیری از اعتیاد در اردبیل نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اطلاع رسانی و آگاه سازی رده های مختلف سنی را موجب کاهش میل افراد به سمت مصرف انواع مواد مخدر دانست و تاکید کرد: تعداد معدودی از مصرف کنندگان مواد مخدر با آگاهی کامل وارد چرخه مصرف مواد مخدر می شوند اما عده زیادی از مصرف کنندگان به خصوص در سنین نوجوانی و جوانی بدون آگاهی از عوارض مصرف مواد مخدر به جرگه مصرف کنندگان می پیوندند.

مینا میرقاسمی با اشاره به تاثیر مثبت آگاه سازی جامعه برای کاهش مصرف مواد مخدر تصریح کرد: جوانان و نوجوانان با اطلاع  از عوارض ناشی از مصرف مواد مخدر در زمینه روحی، روانی و جسمی کمتر پای در وادی مصرف مواد مخدر می گذارند که این امر می تواند با اطلاع رسانی جامعه محقق شود.

وی با بیان اینکه پیشگیری از اعتیاد افراد جامعه به مواد مخدر کم هزینه تر از ترک اعتیاد و درمان بیماریهای ناشی از اعتیاد است، افزود: پیشگیری از اعتیاد به معنای دور کردن مواد مخدر یا گرفتن مواد مخدر از دستان مصرف کننده نیست بلکه ایجاد زمینه ذهنی برای دور کردن فکر و اندیشه افراد از مواد مخدر و عدم ترغیب مردم جامعه به مصرف مواد مخدر به دلائل عوارض ناشی از مصرف آن مواد است.

میرقاسمی با اشاره به روشهای پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر اضافه کرد: در روشهای پیشگیری اولیه می توان با انجام برنامه های فرهنگی و شناسایی محرومیتها در نقاط آسیب‌ پذیر مراحل پیشگیری از اعتیاد را در این نقاط به راحتی پیاده کرده و از ورود افراد جدید به دایره مصرف کنندگان جلوگیری کرد.

تناقض آشکار در آمار معتادان اردبیل

در حالی که برخی از مدیران فعال در زمینه مبارزه با موادمخدر استان اردبیل بر ضرورت فرهنگ سازی، اطلاع رسانی شفاف و ارائه آمارهای درست از این حوزه به منظور هدف گذاری و برنامه ریزی تاکید دارند، اما بیان آمارهای متناقض در خصوص تعداد معتادان و سایر آمار نشان می دهد که بسیاری از حرف های مسئولان بدون کار کارشناسی و تعمق است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به سوالی در مورد تعداد معتادان استان اردبیل افزود: سه درصد مردم استان اردبیل به مواد مخدر اعتیاد دارند و ریشه کنی آن نیازمند بسیج عمومی است اما هدف ستاد مبارزه با مواد مخدر استان مصون سازی 97 درصد مردم که اعتیاد ندارند، بوده تا جلوی افزایش تعداد معتادان گرفته شود.

فخیمی با اشاره به رده بندی استانهای کشور در مرگ و میر ناشی از مواد مخدر گفت: در سال گذشته استان اردبیل رتبه 14 کشوری را در بین استانهای مصرف کننده مواد مخدر به خود اختصاص داده است.

الله شکر فخیمی با بیان اینکه رده بندیهای استانهای مصرف کننده مواد مخدر باید در برنامه ریزیها مورد توجه قرار بگیرد، تصریح کرد: رده بندی استانهای کشور در مصرف مواد مخدر نشان می دهد که استان اردبیل بالاتر از 16 استان دیگر قرار دارد و باید در این زمینه اطلاع رسانی شود.

وی از افزایش مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر در کشور خبر داد و اضافه کرد: مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر در کشور 46.2 درصد افزایش یافته اما این آمار هنوز در استانهای کشور مشخص نیست.

کتمان آمار واقعی در حوزه مبارزه با موادمخدردرست نیست

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان با اشاره به تعداد افراد فوت شده در سطح استان اردبیل اضافه کرد: در سال گذشته 38 نفر در استان جان خود را به دلیل مصرف مواد مخدر از دست داده اند که می توان با اطلاع رسانی و آگاه سازی خانواده ها و جوانان و نوجوانان میزان اعتیاد را کاهش داد.

فخیمی برخورد سیاسی و امنیتی در زمینه اطلاع رسانی در امر اعتیاد و مصرف مواد مخدر را کار اشتباهی دانست و گفت: برخی از خبرنگاران به دلیل برخورد سیاسی و امنیتی به مباحث مواد مخدر ورود پیدا نمی کنند که این برخورد ها آسیب بزرگی برای مبارزه با مواد مخدر می زند و نباید چنین برخوردهایی با خبرنگاران انجام شود.



وی با بیان اینکه سرپوش گذاشتن بر آمار و اطلاعات معتادان استان کار درستی نیست، تصریح کرد: عوارض ناشی از مصرف مواد مخدر می تواند هر فردی از اعضای جامعه را درگیر کند بنابراین نباید با خبرنگارانی که قصد تهیه خبر و گزارش در مورد اعتیاد و آمار و ارقام معتادان دارند، برخورد سیاسی و امنیتی شود.

فخیمی: تعداد معتادان اردبیل 3 درصد

در حالی که دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اطلاع رسانی و ارائه آمار درست را موجب کاهش مصرف مواد مخدر در بین میردم می داند، اما مدیر کل سازمان بهزیستی استان اردبیل تعداد معتادان استان را به اندازه نصف ارقام ارائه شده توسط دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اعلام کرد.

رویا احمدیان در مراسم تجلیل از بهبودیافتگان و تارکان اعتیاد به مواد مخدر اتان با اشاره به تعداد معتادان استان اردبیل عنوان کرد: در حال حاضر مطابق با آمارهای جمع آوری شده 1.5 درصد جمعیت استان اردبیل گرفتار اعتیاد هستند.

وی با بیان اینکه هم اکنون 18 مرکز درمانی ترک اعتیاد و پنج مرکز معالجه سرپایی برای ترک اعتیاد معتادان فعال شده است، افزود: طی سال گذشته سه هزار نفر در این مراکز تحت درمان سرپایی قرار گرفتند.

اعتیاد یک نوع بیمارى است که مضرات جسمى و روانى فراوانی را به فرد مبتلا وارد می کند و تا زمانی که علل گرایش اقشار مختلف به مواد مخدر شناسایی و راهکارهای علمی و عملی توسط نهادها و ارگانهای مربوطه ارائه نشود عوارضات روحی و روانی این بیماری قرن خانواده ها را تهدید کرده و بهار عمر انسانها را به پاییزی بی روح و حزن انگیز تبدیل می کند.

در حالی که آمار پایه های اساسی برای برنامه ریزی دقیق و علمی در هر رشته محسوب می شود اما در استان اردبیل که به زعم برخی از شهروندان اعتیاد به مواد مخدر در وضعیت وخیم قرار دارد، در طول کمتر از یک هفته دو مسئول دو آمار متفاوت ارائه کردند که درصد تفاوت این آمارها هم طوری نبود که بتوان آن را به دلیل اشتباهات سهوی یا محاسباتی عنوان کرد، بلکه حاکی از اختلاف 50 درصدی است و اینگونه تناقض گوییها می تواند از عدم برنامه ریزی برای مبارزه با مواد مخدر در استان پرده بردارد.
منبع : خبرگزاری مهر

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر