۱۳۹۱ مرداد ۱, یکشنبه

زنجان سیزدهمین استان مهاجرفرست کشور است

ساوالان پورت : مدیر علمی طرح تدوین سند توسعه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان زنجان گفت: استان زنجان سیزدهمین استان مهاجرفرست کشور است.

علی نصیری‌اقدم امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان با اشاره به اینکه مطالعات پشتیبانی سند توسعه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان در هفت بخش بوده است، اظهار داشت: این بخش‌ها شامل مطالعات جمعیت، نیروی انسانی، اشتغال و بیکاری، تحلیل رشد اقتصادی و تحولات ساختاری اقتصادی استان زنجان، سنجش محیط کسب و کار و فضای سرمایه‌گذاری، بررسی طرح‌های در دست اجرا و طرح‌های شناسایی برای اجرا در برنامه پنجم در زمینه اشتغال و سرمایه‌گذاری و تهیه اسناد دستگاهی توسعه اشتغال و سرمایه‌گذاری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در تدوین سند توسعه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان زنجان سرشماری سال 75 بر اساس تصمیمات جدید کشوری بازسازی شده است، خاطر نشان کرد: استخراج و دسته‌بندی شکایات واصله به ستاد سرمایه‌گذاری استان از دیگر اقدامات مهم در تنظیم این سند محسوب می‌شود.

مدیر علمی طرح تدوین سند توسعه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان زنجان با بیان اینکه عدم محاسبه تولید ناخالص داخلی استان به روش هزینه و در نتیجه عدم دسترسی به اطلاعات سرمایه‌گذاری در سطح استانی، عدم انتشار سرشماری کارگاه‌های صنعتی در سطح ملی و استانی و عدم انتشار جدول داده ستانده در سطح ملی و استانی را از جمله کاستی‌های اطلاعاتی در تدوین سند مورد نظر برشمرد و افزود: عدم تولید و انتشار سالانه اطلاعات جمعیتی، نیروی انسانی، اشتغال و بیکاری نیز از دیگر کاستی‌ها به شمار می‌رود.

وی همچنین یادآور شد: عدم استفاده از نظام آمار ثبتی در سطح ملی و استانی از دیگر کاستی‌های اطلاعاتی در تدوین و تنظیم سند توسعه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان زنجان محسوب می‌شود.

نصیری‌اقدم با اشاره به اینکه در تدوین سند توسعه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان زنجان به مواردی چون تنظیم سند بر اساس شرح خدمات و روش‌های پیشنهادی مشاور، تمرکز بر مشکلاتی که راهکار استانی دارد و واگذار کردن مشکلات ملی به اسناد ملی توجه ویژه شده است، ادامه داد: امعان نظر سازگاری سند با اسناد بالا دست ملی و استانی، اشتغال به عنوان ستاده و خروجی نظام اقتصادی و سرمایه‌گذاری لازمه توسعه فرصت‌های شغلی از دیگر ملاحظات اساسی در این سند است.

وی با تاکید بر اینکه در سال‌های اخیر سهم نرخ جمعیت استان زنجان از کشور کاهش پیدا کرده است، تصریح کرد: اگر روند به همین شیوه پیش رود شاهد تخلیه جمعیتی می‌شویم.

مدیر علمی طرح تدوین سند توسعه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان زنجان با اشاره به اینکه نرخ جمعیتی استان زنجان باید سالانه 2.52 درصد افزایش پیدا کند، اضافه کرد: در این صورت سهم استان از جمعیت کشور 1.4 می‌ماند.

وی با تاکید بر اینکه ایجاد شغل کافی با هدف دست‌یابی به بیکاری هفت درصد در افق برنامه از مهم‌ترین اهداف تدوین سند توسعه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان زنجان محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: پایداری مشاغل ایجاد شده نیز از دیگر اهداف این طرح است.

نصیری‌اقدم با بیان اینکه 78 هزار فرصت شغلی جدید و پایدار طی برنامه در استان زنجان ایجاد می‌شود، ادامه داد: برای ایجاد این تعداد شغل باید سالانه 15 هزار و 800 شغل در استان ایجاد شود.

وی اظهار داشت: برای رشد اشتغال چهار درصدی در سال باید استان زنجان از نظر اقتصادی 9.37 درصد رشد پیدا کند.

مدیر علمی طرح تدوین سند توسعه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان زنجان تصریح کرد: استان زنجان سیزدهمین استان مهاجر فرست در کشور است.
منبع : فارس نیوز

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر