۱۳۹۱ شهریور ۲۲, چهارشنبه

اوباما: مهاجمان به کنسولگری مجازات می شوند

ساوالان پورت:باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا وعده داده است که عاملان کشته شدن سفیر ایالات متحده در لیبی و سه کارمند دیگر کنسولگری این کشور در بنغازی به عدالت سپرده خواهند شد.

به گزارش بی بی سی ،باراک اوباما چهارشنبه در سخنانی در کاخ سفید گفت حادثه کشته شدن کریستوفر استیونز، سفیر آمریکا در لیبی به روابط دو کشور آسیب نخواهد زد.
آقای استیونز و سه دیپلمات آمریکایی پس از حمله جمعیت خشمگین به کنسولگری آمریکا در بنغازی جان خود را از دست دادند.
این حملات در پی انتشار فیلمی که گفته می شود در آن به پیامبر اسلام توهین شده، صورت گرفته است.
منابع بیمارستانی علت مرگ آقای استیونز را خفگی ناشی از استنشاق دود آتش سوزی عنوان کرده اند.
میت رامنی، نامزد ریاست جمهوری حزب جمهوری خواه با انتقاد از آقای اوباما موضع گیری او را نسبت به حمله به نمایندگی های سیاسی ایالات متحده در لیبی و مصر ضعیف عنوان کرده است.
دولت لیبی از آمریکا به خاطر این حمله که از آن به عنوان "اقدام های مجرمانه بزدلانه" نام برده شده، عذرخواهی کرده است.
بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد و شورای امنیت نیز در بیانیه های جداگانه ضمن تقبیه بی احترامی به ادیان، "خشونت بی معنی" را محکوم کردند.
رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هم با انتقاد از "سکوت سیستماتیک" دولت آمریکا نسبت به توهین به مقدسات اسلامی، از تولید فیلم موهن انتقاد کرد.
بعضی از منابع غربی و عربی می گویند حمله به کنسولگری آمریکا در بنغازی احتمالا از پیش برنامه ریزی شده بوده است و انتشار فیلم توهین آمیز بهانه ای برای این حمله شده است.
این حمله در سالگرد حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ صورت گرفت.
در حمله مهاجمان که با استفاده از آر پی جی صورت گرفت، کنسولگری آمریکا به آتش کشیده شد.
به گفته مقام های آمریکایی، سایر کارکنان کنسولگری ایالات متحده با کمک نیروهای امنیتی لیبی به مکانی امن منتقل شده اند.
واحدی از نیروهای ضدتروریسم تفنگداران دریایی آمریکا برای حفاظت از دیپلمات های این کشور راهی لیبی شده است.

واکنش به اهانت به اسلام

اوباما
اوباما وعده داد مهاجمان به عدالت سپرده شوند
به گفته مقامات لیبیایی، گروهی از افراد مسلح پس از مسدود کردن راه های منتهی به این ساختمان و تبادل آتش با محافظان، وارد محوطه کنسولگری شدند و به تیراندازی و پرتاب نارنجک به سوی ساختمان مبادرت کردند.
رسانه های محلی افراطیون سلفی را عامل این حمله دانسته و براساس برخی گزارش ها، گروهی به نام "انصار الشریعه" مسئول این حمله بود، اما سخنگوی انصار الشربعه این گزارش را تکذیب کرده است.
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، در بیانیه‌ای گفته است که رابطه میان لیبی و ایالات متحده قربانی این اتفاق نخواهد شد.
او با اشاره به پشتیبانی نظامی و سیاسی آمریکا از مخالفان سرهنگ قذافی گفته است: "چه طور چنین اتفاقی در کشوری که ما به آزادی آن کمک کردیم و در شهری که از ویرانی نجاتش دادیم اتفاق می‌افتد؟"
و در ادامه مسئولیت این حمله را متوجه "گروهی کوچک و وحشی" دانسته و مردم و دولت لیبی را از آن مبرا کرده است.
حمله به کنسولگری آمریکا در بنغازی ظاهرا واکنشی به پخش فیلمی در یوتیوب بود که توسط فردی به نام سام باسیل، شهروند پنجاه و دو ساله آمریکایی ساکن کالیفرنیا، ساخته شده و یک مصری ساکن خارج از آن کشور آن را منتشر کرده است.
گفته می‌شود که این دو نفر دارای دیدگاه‌هایی به شدت اسلام ستیزانه هستند. آنچه که در یوتیوب پخش شد فیلم کوتاهی برای تبلیغ این فیلم با ترجمه عربی آن است.
فیلمی که در یوتیوب منتشر شده شخصیت پیامبر اسلام را دستمایه شوخی و استهزا قرار داده، به نحوی که به نظر می‌رسد قصد توهین به او را داشته است.
علاوه بر بنغازی، تظاهراتی هم علیه این فیلم در برابر سفارت آمریکا در قاهره صورت گرفت که در جریان آن، تظاهرکنندگان پرچم آمریکا را که به مناسب سالگرد یازدهم سپتامبر به حالت نیمه افراشته در آمده بود، پائین کشیدند و سوزاندند.
مطالبی هم در شبکه اجتماعی حاوی دعوت به برگزاری تظاهرات در طرابلس، پایتخت لیبی، منتشر شده بود اما این تظاهرات بدون حادثه‌ای خاص پایان یافت.
دولت لیبی حمله به کنسولگری آمریکا در لیبی را به شدت تقبیح کرده است.

واکنش جمهوری اسلامی

در خبری دیگر در همین زمینه، دولت ایران نسبت به انتشار فیلم تهیه کننده آمریکایی واکنش نشان داده است.
رامین مهمانپرست
مهمانپرست پخش فیلم "اسلام ستیز" را محکوم دانسته اما به حمله به کنسولگری آمریکا اشاره نکرده است
به گزارش خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا - رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه، "انتشار فیلم آمریکایی اهانت آمیز" نسبت به پیامبر اسلام را "اقدامی نفرت انگیز دانسته است."
آقای مهمانپرست گفته است: "جمهوری اسلامی ایران توهین به مقدسات اسلامی را قویا محکوم نموده و با احساسات جریحه دار شده امت اسلامی، ابراز همدردی می کند."
سخنگوی وزارت خارجه ایران افزوده است: "دولت جمهوری اسلامی ایران در ادامه هشدارهای قبلی تاکید می کند سکوت سیستماتیک و مستمر دولت آمریکا نسبت به اینگونه اقدامات منزجر کننده که در راستای اسلام ستیزی انجام می شود، عامل اصلی استمرار این اقدامات می باشد.
به گفته آقای مهمانپرست، "اسناد متعدد سازمان ملل و یونسکو بر تعهدات دولت ها در زمینه پرهیز از انتشار تنفر فرهنگی تاکید می نماید و دولت آمریکا فراتر از این تعهدات حقوقی، از نظراخلاقی هم مسئولیت مستقیمی در توقف این روند خطرناک گسترش تنفر فرهنگی و توهین به مقدسات امت عالیه اسلام را دارد."
در این بیانیه، نسبت به حمله به کنسولگری آمریکا در بنغازی اشاره ای نشده است.
در گذشته هم گاه برخی شهروندان آمریکایی به اظهارنظرها و اقداماتی علیه اعتقادات مذهبی گروه های مختلف، از جمله مسلمانان مبادرت کرده اند که از سوی دولت این کشور تقبیح شده است.
در عین حال، مدافعان آزادی های مدنی در ایالات متحده هرگونه اقدام دولتی برای جلوگیری از انتشار عقاید دیگران را مغایر اصل آزادی بیان در قانون اساسی آن کشور دانسته اند.

'احترام عمیق به همه عقاید'

فدریکو لومباردی، یکی از سخنگویان واتیکان، در واکنش به انتشار این فیلم و تبعات آن، "احترام عمیق برای تمامی عقاید، متون، چهره‌های برجسته و نمادهای مذاهب گوناگون" را لازمه هم‌زیستی مسالمت‌آمیز جوامع دانسته است.
آقای لومباردی همچنین از "توهین توجیه‌ناپذیر به حساسیت‌های مسلمانان" انتقاد کرده است.
سخنگوی واتیکان خشونت‌های پیامد انتشار فیلم را "غیرقابل قبول" ولی "قابل درک" خوانده و به نظر می‌رسد در آستانه سفر پاپ بندیکت شانزدهم به لبنان، واتیکان قصد دارد رابطه میان مسلمانان و مسیحیان را بهبود ببخشد.
آقای لومباردی در عین حال گفته است واکنش‌های خشونت‌آمیز به نفرت متقابل و تنش دامن می‌زنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر