۱۳۹۲ خرداد ۱۱, شنبه

قطع درختان استانبول را لرزاند

 معترضان می‌گویند در شهر استانبول فضای سبز چندانی باقی نمانده است و همین نیز به تجمع چند روزه آنها در این پارک انجامید. آنچه پس از چند روز با دخالت پلیس به خشونت کشیده شد.معترضان نمی‌خواهند که ساخت و سازی در این پارک (پارک قزی) و فضای سبز اطراف میدان تقسیم انجام شود؛ آنچه مسئولان در پی انجام آن‌اند و دلیلش را «آسان کردن رفت و آمد» در اطراف «تقسیم» عنوان کرده‌اند. در این ساخت و سازها، طرح ایجاد یک مرکز تجاری به جای فضای سبز موجود نیز وجود دارد.


رسانه‌‌ها و خبرگزاری‌ها می‌گویند تجمع اولیه در حمایت از محیط زیست در استانبول، عملا به تظاهرات علیه دولت اردوغان تبدیل شد؛ به ویژه که این اعتراضات به آنکارا و «چند شهر دیگر» هم کشیده شده است.
اردوغان، نخست وزیر ترکیه، هنوز از تصمیم دولت برای اجرای طرح میدان تقسیم عقب ننشسته است و می‌گوید آن را انجام می‌دهد. اما دادگاهی در آن شهر حکم داده که فعلا قطع درختان در میدان تقسیم و اطراف آن معلق شود.
برخی از تصاویر و نوشته‌هایی که شهروندان ترکیه‌ای در شبکه‌های اجتماعی مانند توئیتر یا فیس‌بوک گذاشته‌اند نشان می‌دهد که اعتراضات همچنان تا نیمه‌های شب ادامه داشته است.
برخی رسانه‌ها می‌گویند اعتراضات میدان تقسیم، انواع گروه‌های معترض شرکت‌کننده در آن، که از سوسیالیست‌ها تا بخشی از گروه‌های اسلامی را هم در بر می‌گیرد و نیز کشیده شدن آن به شهرهای دیگر، حکایت از «گستردگی» آن دارند. البته رجب طیب اردوغان و حزب او، عدالت و توسعه، از هواداران بسیاری نیز برخوردارند. این حزب اسلام‌گرای میانه‌رو، تا کنون پیروز سه دوره پی‌درپی از انتخابات آن کشور بوده است. ترکیه در زمان دولت آقای اردوغان به یکی از سریع‌ترین اقتصادهای در حال رشد جهان تبدیل شده است.
Social Share Toolbar

۱ نظر:

  1. Erdoğanın Ahmedinejat ve Haminei dan hiç bir farkı yok,her ikisininde güçte kalmak için yapmayacakları şey yoktur, islamı kullanmaktan tutun insanları öldürmeye kadar.

    پاسخحذف