۱۳۹۲ خرداد ۱۶, پنجشنبه

گزارشی از احکام حبس، شکنجه، احضار، اعتصاب غذا و بازداشت فعالین آذربایجانی در ایران– علیرضا قولونجو، صدای آمریکا

سایت های اینترنتی آذربایجانی در روزهای اخیر از تایید 1 سال حبس تعزیری مهدی کوخیان و 8 سال حبس تعزیری عباس (اوختای) ولیزاده که از طرف دادگاه انقلاب مراغه محکوم شده بودند در دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان شرقی، از شروع اعتصاب غذای فردین مرادپور، همچنین از فشار شدید حکومت ایران بر چندین تن از فعالین مدنی آذربایجان و تشکیل تجمعات اعتراض آمیز به منظور حمایت از زندانیان سیاسی در کشورهای مختلف دنیا خبر داده اند.

دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان شرقی احکام حبس دو تن از فعالین ملی آذربایجان به نامهای مهدی کوخیان و عباس ولیزاده را که ساکن شهر ملکان از توابع این استان می باشند را تایید کرده است. در ماه های گذشته طبق حکم صادره از طرف دادگاه انقلاب مراغه اتهام این دو فعال آذربایجانی نشر مطالب بر علیه حکومت در اینترنت و فعالیت در شبکه های اجتماعی نظیر فیس بوک اعلام شده است. سایت اینترنتی آرازنیوز از شکنجه شدید مهدی کوخیان توسط نیروهای اطلاعاتی منسوب به سپاه پاسداران خبر داده است. مهدی کوخیان در حال حاضر در زندان مراغه در بازداشت بسر می برد و نزدیکان این فعال مدنی شکنجه وی توسط عوامل حکومت ایران را تایید کرده اند.
فردین مرادپور که هم اکنون در حال سپری کردن حکم 6 سال حبس تعزیری خود در زندان مرکزی تبریز می باشد از اول ماه ژوئن شروع به اعتصاب غذا کرده است. مسئولین زندان تبریز این فعال مدنی را به بند ویژه زندان تبریز منتقل کرده اند که مملو از زندانیان مبتلا به بیماری های واگیردار نظیر ایدز و هپاتیت می باشد. بنا به گزارش سایت گون آذ تی وی معمولا مسئولین زندان در چهارچوب اقدامات تنبیهی زندانیان را به این بند منتقل می کنند. در حالی که این مسئله یک عمل خودسرانه و غیر قانونی می باشد.
بنا به گزارش سایت های خبری حدود 2 هفته پیش مهدی (ائلمان ) نوری توسط ماموران اطلاعاتی دستگیر شده و در بازداشتگاه انفرادی اداره اطلاعات تبریز تحت شرایط سخت بازجویی می شود. احتمال می رود بازداشت این فعال مدنی به سفر ترکیه وی برای ادامه تحصیل در دانشگاه های این کشور ارتباط داشته باشد.
بنا به گزارشات فعالین حقوق بشر حدود یک ماه پیش شاعر و نویسنده آذربایجانی ایلقار موذن زاده هنوز هم در بازداشتگاه اداره اطلاعات تبریز در حبس بسر می برد. دستگیری این فعال فرهنگی در ارتباط با بازداشت خالده خالد عضو آکادمی علوم جمهوری آذربایجان بوده است. خالده خالد در روزهای اخیر آزاد گردید و به کشورش بازگشت.
به گزارش سایت اینترنتی آذوح در شهر گوتنبرگ سوئد فعالین ترک آذربایجانی و فعالین عرب اهوازی برای حمایت از زندانیان سیاسی آذربایجانی و عرب تجمع اعتراضی برگزار کردند. پوستر و عکس های زندانیان سیاسی آذربایجانی » سعید متین پور روزنامه نگار اذربایجانی که در حال سپری کردن محکومیت حبس 8 ساله خود در زندان اوین می باشد» و اعضای شورای مرکزی تشکیلات ینی گاموح » لطیف حسنی، بهبود قلی زاده، شهرام رادمهر، آیت (یورش) مهرعلی بیگلو و محمود فضلی» و همچنین پوستر هایی در مورد زندانیان سیاسی عرب را در متینگ اعتراضی در معرض دید عموم قرار دادند.
علیرضا قولونجو- بخش آذربایجانی صدای آمریکا
ترجمه و تنظیم: ائلچین حاتمی
پی نوشت:
» لازم به ذکر است لطیف حسنی، بهبود قلی زاده، شهرام رادمهر، آیت (یورش) مهرعلی بیگلو و محمود فضلی هر کدام به اتهام تبلیغ علیه حکومت ایران و تشکیل گروه غیرقانونی در دید حکومت توسط دادگاه انقلاب به 9 سال حبس تعزیری محکوم شده اند. این فعالین آذربایجانی در حال حاضر در زندان مرکزی تبریز در بازداشت موقت بسر می برند و به حکم مذکور اعتراض کرده و پرونده جهت بررسی به دادگاه تجدید نظر ارسال شده است. دادگاه انقلاب تبریز با فشار ارگان های امنیتی از آزادی موقت آنان به قید وثیقه امتناع می کند.»


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر