ساوالان پورت : ما همه يک ملتيم که توسط ديگران از هم جدا شده ايم : اين جمله اي است که اين روزها خيلي از مها در بيان بسياري از خواسته هاي يمان به آن متوسل ميشويم و چه بسا بسيار مواردي هست که از سر ناچاري دست به دامان آن ميشويم .
آيا با مطرح شدن چنين نگرش هايي براي نسل هاي بعدي ، فرصت و مجال تصميم گيري را ميدهيم ؟
بهتر کمي در مورد خودمان انصاف داشته باشيم و بازگشت به خويشتن مااز نوع ايراني آن تعبير نشود .مسائل و مشکلات گريبانگير آذربايجان و نيازهاي امروز آن با تعابير و اصطلاحات ديروزي بر طرف نخواهد شد . خواسته هاي واقعي و نيازهاي ملي ما در چه رده اي قرار گرفته اند ؟ بهتر است قبل از اينکه در مورد اين مسائل حرفي زده شود ، گذشته نيز مورد بررسي قرار گيرد. ايالات قفقاز که آذربايجان هم جزئي از آن بوده است ، در زمان صفويه و با سوء اداره و مديريت حاکمان صفوي از دست رفته بودند و تنها گذر زمان و عدم درک شرايط نوين حاکم بر جهان از سوي حاکمان قاجاريه در ايران باعث شد تا اين جدائي در دوره حاکميت قاجاريه به صورت رسمي اعلام شود . حالا همانند تاريخ نگاران ايراني ، ما آذربايجاني ها نيز تاريخ خودمان را سرو ته ميبينيم .
آنچه که در اين بين جاي تعجب و سوال زيادي دارد و از طرفي مايه خوشحالي است اين است که چنين انگاره هايي از سوي افراد و جريانات خاصي مطرح و تبليغ ميشوند و نخبگان فکري آذربايجان به اين مسئله به عنوان امري انحرافي نگاه ميکنند که توان فکري حرکت ملي را از آن سلب ميکند .
نگاهي به برخي تحرکات سياسي جديد در ايران و منطقه و جهان نشان ميدهد که برخي ازآذربايجاني ها کماکان در مسير احساسات و عواطف و غرق در اوهام به مسير خود ادامه ميدهند.
بيان هر حرفي نبايد از هر شخصي جايز شمرده شود و هر کسي هر حرفي زد نبايد از آن استقبال کرد .
بهتر کمي در مورد خودمان انصاف داشته باشيم و بازگشت به خويشتن مااز نوع ايراني آن تعبير نشود .مسائل و مشکلات گريبانگير آذربايجان و نيازهاي امروز آن با تعابير و اصطلاحات ديروزي بر طرف نخواهد شد . خواسته هاي واقعي و نيازهاي ملي ما در چه رده اي قرار گرفته اند ؟ بهتر است قبل از اينکه در مورد اين مسائل حرفي زده شود ، گذشته نيز مورد بررسي قرار گيرد. ايالات قفقاز که آذربايجان هم جزئي از آن بوده است ، در زمان صفويه و با سوء اداره و مديريت حاکمان صفوي از دست رفته بودند و تنها گذر زمان و عدم درک شرايط نوين حاکم بر جهان از سوي حاکمان قاجاريه در ايران باعث شد تا اين جدائي در دوره حاکميت قاجاريه به صورت رسمي اعلام شود . حالا همانند تاريخ نگاران ايراني ، ما آذربايجاني ها نيز تاريخ خودمان را سرو ته ميبينيم .
آنچه که در اين بين جاي تعجب و سوال زيادي دارد و از طرفي مايه خوشحالي است اين است که چنين انگاره هايي از سوي افراد و جريانات خاصي مطرح و تبليغ ميشوند و نخبگان فکري آذربايجان به اين مسئله به عنوان امري انحرافي نگاه ميکنند که توان فکري حرکت ملي را از آن سلب ميکند .
نگاهي به برخي تحرکات سياسي جديد در ايران و منطقه و جهان نشان ميدهد که برخي ازآذربايجاني ها کماکان در مسير احساسات و عواطف و غرق در اوهام به مسير خود ادامه ميدهند.
بيان هر حرفي نبايد از هر شخصي جايز شمرده شود و هر کسي هر حرفي زد نبايد از آن استقبال کرد .
*مقالات منتشر شده صرفا بازتاب دیدگاههای مجله خبری ساوالان پورت نمی باشد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر