۱۳۹۰ بهمن ۴, سه‌شنبه

بازداشت مهندس ابراهیم رشیدی(ساوالان) و افشین شهبازی فعالین مدنی آزربایجان در تبریز

ساوالان پورت : امروز 3 بهمن ماه 90فعالین مدنی آذربایجانی مهندس  ابراهیم رشیدی ( ساوالان ) و افشین شهبازی در تبریز از سوی نیروهای اطلاعاتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده اند.

بر اساس گزارش این فعالین در منزل دانشجویی افشین شهبازی فعال مغانی حرکت ملی آذربایجان ساعت 4:30 بعد از ظهر در تبریز صورت گرفته است.

لازم به یاد آوری استکه مهندس ابراهیم رشیدی بارها توسط مامورین اداره‌ی اطلاعات بازداشت، شکنجه و محکوم به زندان شده است. هنوز هم چند پرونده‌ی مهندس رشیدی در دادگاه شهرهای مختلف آذربایجان به خاطر فعالیتهای ملی مفتوح می ‌باشد. مهندس رشیدی مدرس زبان ترکی آذربایجانی و جامعه‌شناسی، دبیر سابق و از بنیانگذاران کانون ادبی شهریار، عضو هیئت موسس موسسه غیر دولتی آذر توپراق، دبیر کنگره گرامیداشت پروفسور زهتابی، ستارخان و کنگره‌ زبان ملل ساکن در ایران بوده است.  همچنین مهندس رشیدی مدیر مسئول نشریه اولدوز و صاحب امتیازی نشریه‌ی‌ بولود،  عضو هیئت تحریریه نشریه باخیش و نشریه‌ی اویانیش بوده. مقاله‌ها و نوشته‌های مهندس در رشیدی در بیشتر نشریات آذربایجانی، از جمله نشریه لاچین، بایرام و ... چاپ شده اند.

همچنین افشین شهبازی، فعال حرکت ملی آذربایجان، عضو فعال کانون آذربایجان ‌شناسی دانشگاه تبریز و دانشجوی رشته‌ی مهندسی کشاورزی دانشگاه تبریز می‌باشد. این فعال آذربایجانی نیز بارهای دستگیر و تحت فشار نیروی اطلاعاتی جمهوری اسلامی قرار گرفته است. افشین شهبازی پیش از این در هنگام بازگشت از مراسم سالگرد شهدای آذربایجان در سولدوز،  در جریان اعتراضات ملت آذربایجان نسبت به خشکانیدن دریاچه اورمیه دستگیر شده بود.

همچنین آقای شهبازی به خاطر فعالیت‌های دانشجویی بارها با حضور مامورین اطلاعاتی و مسئولان بخش حراست دانشگاه تبریز مورد توهین و تهدید قرار گرفته بود و از امکانات رفاهی دانشگاه هم محروم شده بود. افشین شهبازی هم از فعالان معترض به دستگیری دوست و همسنگرش مهرداد کرمی توسط مامورین اطلاعاتی بوده و چندین مقاله در این راستا نوشته‌اند. جو امنیتی حاکم بر دانشگاه تبریز فشارها را بر فعالین ملی این دانشگاه بیش از پیش نموده است.
منبع خبر:تبریز سسی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر