۱۳۹۰ دی ۲۷, سه‌شنبه

سی هزار پرنده مهاجر ميهمان تالاب‌هاي اردبيل

ساوالان پورت : بيش از 30 هزار پرنده براي زمستان گذراني وارد تالابهاي استان اردبيل شدند.

 به گزارش واحد مركزي خبر، درناي خاكستري، قوي گنگ، قوي فرياد كش، پليكان، غاز خاكستري، عروس غاز، انواع اردك، فاخته، زنگوله بال، خروس كولي معمولي از جمله پرندگان مهاجر هستند.

همه ساله همزمان با سرد شدن هوا، هزاران قطعه از انواع پرندگان مهاجرآبزي و كنار آبزي كه اغلب گونه‌هاي نادر، كمياب و حفاظت شده هستند در تالاب سد ميل ومغان پارس‌آباد فرود مي‌آيند.

حميدي مديركل محيط زيست استان اردبيل گفت: پيش بيني مي‌شود اين تعداد تا پايان زمستان به 50هزار قطعه برسد.

به لحاظ قرار گرفتن منطقه پارس آباد در مسير مهاجرت و كوچ آنان و مساعد بودن شرايط آب و هوا و امكان تغذيه مناسب، براي زمستان گذراني بيشترين مهاجرت پرندگان به تالابهاي اين شهرستان به ويژه ميل ومغان است.

ساليانه حدود 35 هزار قطعه انواع درناي خاكستري، پليكان، غاز، اردك، فاخته و زنگوله‌بال به تالابهاي پارس آباد مغان به وسعت 400هكتار مهاجرت مي‌كنند.

مجرد رييس محيط زيست پارس اباد گفت: برخي از اين گونه‌ها تا پايان زمستان در اين تالابها زندگي مي‌كنند و برخي ديگر عبوري اند يعني پس از استراحت به مهاجرت خود حتي تا آفريقا ادامه مي‌دهند.

منطقه مغان چون هم مرز جمهوري آذربايجان است، شكار كردن ممنوع است و به همين دليل پرندگان اين امنيت را درك كرده و ماهها در آنجا مي‌مانند.

حدود 5 هزار قطعه پرنده مهاجر ديگر هم به تالابهاي گرمي، مشگين شهر و خلخال كوچ كرده‌اند.

بر اساس تحقيقات دانشمندان پرنده‌ها از طريق ميدان مغناطيسي اطراف كره زمين و بعضي هم از علائم ويژه‌اي چون رودها، كوهها يا امتداد سواحل مسيرخود را پيدا مي‌كنند.

بعضي از گونه‌هايي كه در اين تالاب‌ها زمستان‌گذراني مي‌كنند در ليست پرندگان در خطر انقراض يا كمياب اتحاديه بين‌المللي حفاظت و طبيعت قرار دارند.



خروس كولي، قوي فرياد كش، قوي كنگ، عروس غاز و پليكان خاكستري از آن جمله انداكنون هزاران قطعه پرنده مهاجر در تالابهاي بين‌المللي انزلي، آبگيرهاي لاهيجان، پارك ملي بوجاق كيانشهر، تالابهاي آستارا، آمل، محمودآباد گلستان و اروميه زمستانگذراني مي‌كنند.

در زمان حاضر زيستگاه‌هاي اصلي حيوانات و پرندگان وحشي از جمله پرندگان نادر و كمياب پوشيده از برف است و اين حيوانات براي يافتن غذا به ناچار خود را به نزديكي سكونت گاه‌هاي انساني رساندند.

حذف كانال‌ها و نهرهاي آب رساني سنتي، به منظور اجراي طرح‌هاي نوين آبياري از جمله كانالت‌گذاري در مزارع و تسطيح تپه‌ها و تبديل آن به اراضي كشاورزي، سبب از بين رفتن زيستگاه‌ها و مخفي گاه‌هاي پرندگان و جانواران وحشي اين منطقه به ويژه در فصل سرما شده است.

جام جم آنلاین

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر