۱۳۹۰ دی ۲۵, یکشنبه

افزایش تخلفات اداری در اردبیل/ اعلام موارد تخلف مدیران

ساوالان پورت : مدیر دفتر ارزیابی، بازرسی و پاسخگویی به شکایات مردمی استانداری اردبیل از افزایش گسترده تخلفات اداری در بین دستگاههای اجرایی این استان خبر داد و گفت: هم اکنون بررسی این تخلفات از سوی بازرسان و کارشناسان استانداری در حال پیگیری است.

عبدالله دلیر گلستان روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: پس از بازرسیها و بررسیهای دقیق به عمل آمده و نیز در پی شکایات مردمی رسیده به مرکز سامد در استانداری، تخلفات گسترده ای از ادارات آشکار شد که با جدیت در حال بررسی و اقدام است.

وی بیشترین تخلفات دستگاههای دولتی و اجرایی را نحوه جذب نیروی انسانی و حتی تغییر بی ضابطه در پست سازمانی کارکنان عنوان کرد و افزود: در برخی ادارات مشاهده شده که با تبعیض و سفارشهای غیر قانونی افرادی مشغول به کار و یا فردی از کار محروم شده که در نظر داریم ضمن مستند سازی، با چنین تخلفاتی برخورد کنیم.

مدیر دفتر ارزیابی، بازرسی و پاسخگویی به شکایات مردمی استانداری اردبیل، جا به جاییهای غیر قانونی در ادارات را از دیگر تخلفات ادارات استان برشمرد و با بیان اینکه نمونه های متعدد از هر دو مورد در دست اقدام است، یادآور شد: با پایان یافتن بررسیها با متخلفین به شدت برخورد خواهد شد.

بکارگیری مجدد 50 نیروی بازخرید در یکی از ادارات

وی نمونه این تخلفات را بکارگیری مجدد 50 نیروی بازخرید شده در اداره کل راه و ترابری استان برشمرد و افزود: در این اداره نیروهای بازخرید به جای تصفیه حساب و ترک سازمان به دستور مدیران دوباره مشغول به کار شده اند که با دخالت استاندار مانع از ادامه این روند شدیم.

دلیر، دلایل مقاومت معاونان این اداره در برخورد با این موضوع را استفاده به صورت پیمانکاری از نیروها عنوان کرد و افزود: بکارگیری این نیروها به صورت پیمانکاری از نظر قانونی ایرادی ندارد اما این افراد حق فعالیت در چارت سازمانی دستگاههای اجرایی را ندارند.

دلیر با اشاره به بحث اشتغال و کاهش بیکاری به عنوان مهمترین دغدغه دولت و مدیران استان، تشدید بیکاری جوانان استان را از عواقب این تخلفات برشمرد و تصریح کرد: در حالی که دولت با اجرای طرحهای گسترده تلاش می کند تعهد اشتغال را تا پایان امسال اجرا نماید، بکارگیری مجدد نیروهای بازخرید ظلم در حق بیکاران تحصیل کرده و متخصص استان است.

وی تخلف اداره کل برق استان در بکارگیری نیروهای بازنشسته، سازمان میراث فرهنگی استان در استخدام نیروهای فامیلی و اقوام با جعل سابقه خدمت و اداره تامین اجتماعی به علت تبعیض در جذب نیرو را از دیگر موارد تخلف در استان برشمرد و عنوان کرد: علاوه بر این موارد متعدد دیگری نیز در دست بررسی و اقدام قانونی است.

عملکرد مدیران ارزیابی می شود

دلیر، علت عمده گسترش این تخلفات را عدم وجود نظارت به عملکرد مدیران برشمرد و افزود: اختیارات قانونی و سازمانی، دست مدیران را برای تخلف باز گذاشته است.

وی با ابراز تاسف از فراگیر شدن تخلفات اداری متذکر شد: به نظر می آید در صورتی که نظارت و برخورد قانونی نباشد برخی مدیران خود را ملزم به رعایت قانون نمی دانند.

دلیر همچنین با اشاره به فرمهای ارزیابی عملکرد مدیران بر اساس شرح وظایف سازمانی آنها تصریح کرد: در این فرمها تمامی موارد اعم از نحوه جذب نیروهای سازمانی، نحوه برخورد با کارمندان و مخاطبان برون سازمانی، پایبندی به قوانین اداری، نحوه برخورد مدیر با تخلفات اداری و سلامت رفتار و... درج شده که پس از بررسیهای انجام شده نمره مدیر تعیین می شود.

وی اضافه کرد: در برخی موارد مدیر تقدیر می شود و در برخی موراد به خاطر نمره پایینی که کسب کرده تذکرات لازم به او داده شده و یا برکنار می شود.

هراس مدیران از گزارشهای انتقادی رسانه ها

دلیر با اشاره به برکناری مدیر کل تامین اجتماعی استان اردبیل به علت تبعیض گسترده در جذب نیروهای سازمانی، گفت: اغلب ادارات از این بازرسیها تمکین می کنند اما در نظر داریم با اتخاذ اهرمهای نظارتی قوی تمامی ادارات و سازمانها را ملزم به رعایت قوانین کنیم.

وی یکی از موضوعات مورد بررسی در تخلفات اداری را گزارشهای درج شده در مطبوعات و رسانه های گروهی برشمرد و افزود: بسیاری از مدیران از مشاهده گزارش انتقادی بر علیه اداره خود بر روی میز استاندار به شدت هراس داشته و به همین دلیل بیشتر به گزارش آگهی رغبت دارند.

رسانه ها به تریبون مدیران ناکارآمد تبدیل نشوند

دلیر با بیان اینکه سامانه 111 استانداری آماده دریافت پیشنهادات، انتقادات و شکایات مردمی است، از مطبوعات خواست صرف خوشایند مدیران، رسانه خود را به تریبون این مدیران ناکارآمد تبدیل نکنند و برای مقابله با بداخلاقیهای اجتماعی و تخلفات قانونی حقیقت موجود در عملکرد ادارات را انعکاس دهند.
منبع : مهرنیوز

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر