۱۳۹۱ فروردین ۱۱, جمعه

لزوم فعالیت تشکیلاتی در حرکت ملی آذربایجان-ییلماز سالماسلی

ساوالان پورت : در میان فعالین حرکت ملی محورهای اصلی حرکت و هدف نهایی یکسان است. در این میان در حرکتی مدنی بنام حرکت ملی آذربایجان گاه شاهد هزینه های سنگینی میشویم که فعالین متحمل میشوند و به دنبال ضربه زدن به خود ضربه ای بزرگتر به حرکت وارد میسازند و آسیب های احتمالی پیشبینی شده برای حرکت به واقعیت تبدیل میگردند. گاه فعالیت های احساسی به قدری ناشیانه صورت میگیرد که برای هدفی ناچیز هزینه ی گزافی متحمل میشویم.  براستی چاره ی کار کجاست؟ یا بگذارید سوال دیگری مطرح شود ... علت اصلی چیست؟ چه چیزی فرد را به این گونه فعالیت های احساسی و بی برنامه سوق میدهد؟

افراد چه از روی احساسات و چه از روی منطق با قاضی قرار دادن وجدان بیدار وسالم خویش ظلم را لمس کرده و در صدد مبارزه با آن برمی آیند. فرد پس از مدتی فعالیت بدلیل بی برنامگی دچار بی مسولیتی میگردد و پس از گذراندن مدتی که سهوا یا عمدا دچار عدم فعالیت میشود به طور اتفاقی یا تحت تاثیر اتفاقاتی تصمیم به فعالیتی انفرادی یا گروهی میگیرد( البته اگر در این مدت هنوز روحیه مبارزه باقی مانده باشد).. در این شرایط بر اثر عواملی چون کمبود وقت , عدم تسلط بر کار , عدم تجربه ی کافی, عدم شناخت کافی نسبت به افراد و... تصمیم های احساسی بر فعالیت تاثیر میگذارند. اما باید در نظر داشت هر چند در برخی مراحل مبارزه احساسات نقش اصلی را ایفا میکنند اما حرکت مدنی هیچ گاه بر پایه ی احساسات پیش نمیرود. دلیل آن علاوه بر عدم هماهنگی در حرکت هزینه ای ست که داده میشود.

با اینکه برای پاسخ گویی به این سوال باید از تمامی ابعاد مسئله را موشکافی نمود, و بیان دلیل کلی برای آن اشتباه است , اما با کمی دقت پی میبریم که دلیل اصلی چنین فعالیتهای پر هزینه ای فعالیت های انفرادی ست.

فردبا پیوستن به تشکیلاتی برگزیده که اعضای آن شناخته شده و از همه مهم تر افرادی شایسته با تفکر صحیح , ضمن آشنایی با نحوه ی فعالیت صحیح در میان فعالین شناخته میشود که خود امتیاز بزرگی در برخی مراحل است.
 فعالیت تشکیلاتی فرد را در برابر اساسنامه ی تشکیلات متعهد میسازد و این یعنی مسولیت پذیری فرد.

مزایای کار تشکیلاتی بر همه آشکار است و باید چنین گفت که به سرانجام رسیدن حرکتی بدون چنین فعالیتی تقریبا غیر ممکن است.

اکنون پس از سپری شدن سالهای زیادی از آغاز حرکت ملی آذربایجان همه میدانیم که تعداد  افراد مبارز یا به اصطلاح ((میللیتچی)) خیلی بیشتر شده و حرکت شتاب فزاینده ای را دنبال مینماید, اما این به تنهایی کافی نیست! در کنار بیداری افراد فعالین باید برای توان علمی و در واقع نخبه پروری در تمامی ضمینه ها در چارچوب کاری تشکیلاتی نهایت تلاش خود را انجام دهند. چرا که مهم ترین شاخصه ی یک ((میللییتچی)) اندیشه ی اصولی و همه جانبه ی اوست که باید موجب جذب افراد واندیشه ها گردد.

لازم است به این نکته نیز اشاره گردد که فرد قبل از پیوستن به تشکیلات خاصی باید با دقت در مورد انها تحقیق و مطالعه انجام دهد, هر چند در اینجا مهم ترین مسئله پیوستن به تشکیلات است اما مناسب بودن تشکیلات نیز در گام بعدی مسئله ی غیر قابل چشم پوشیست. بیاد داشته باشیم که اکنون زمان فعالیت شبانه روزی ماست چرا که علاوه بر نزدیکی رسیدن به هدف , با زندانی شدن دوستان عزیزمان و ظیفه ی سنگینی بر دوش ماست.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر