۱۳۹۱ آذر ۳, جمعه

انتقال آب ارس به دریاچه اورمیه - تحلیلی

ساوالان پورت : نماینده مردم اورمیه نادر قاضی پور در مجلس از صدور دستور توسط احمدی نژاد مبنی بر انتقال آب ارس به دریاچه اورمیه از مسیر شهرستان های خوی و سلماس خبر داده است.

این در حالیست که ایران و جمهوری آزربایجان دارای حق آبه ی مشترک از رودخانه ی ارس (آراز) می باشند و قراردادهای زیست محیطی و اقتصادی بین طرفین موجود است . در این خصوص وزیر محیط زیست و منابع طبیعی آزربایجان حسین قلی باقر اوف در جمع خبرنگاران توضیح داد.

به گزارش خبرگزاری ترند باقر اف برای انتقال آب از ارس به اورمیه مراجعه ی طرف ایرانی به دولت باکو و مذاکره در این خصوص را الزامی دانسته و گفت : در صورتیکه طرف ایرانی به صورت رسمی به ما مراجعه کند و مذاکراتی انجام دهد نه تنها مسائل محیط زیستی، بلکه تمامی جنبه های انتقال آب ارس از جمله مسائل اقتصادی-سیاسی و جنبه های دیگر آن باید در نظر گرفته شود، بگونه ای که منافع هر دو کشور تامین شود.

بنابراین دولت آزربایجان با طرح انتقال آب از ارس به اورمیه در چارچوب قراردادهای موجود و در نظر گرفته شدن منافع دو طرف موافقت کرده است . چندی پیش باقر اف از کمبود آب کشورش خبر داده و از برداشت آب رودخانه ابراز نگرانی نموده بود و در صورت برداشت و یا تغییر مسیر رودخانه از متحمل شدن زیان های فراوانی بر کشاورزی مناطق همجوار در جمهوری آزربایجان خبر داده بود.

به گزارش آینا نیوز وابسته به سپاه ، وحید جلال زاده استاندار آزربایجان غربی در دیداری با مدیران نشریات استانی گفت : طرح انتقال آب از ارس برای نجات دریاچه ارومیه دارای واقعیت های تلخی است از جمله این که هدف اصلی از اجرای این طرح آبیاری اراضی شرقی دریاچه بوده و احیای دریاچه در کنار این امر ممکن نخواهد بود.

با این حال چنانچه از سخنان استاندار بر می آید دولت وقت تصمیم قاطعی برای احیای دریاچه اورمیه اتخاذ نکرده است چنانچه هدف اصلی  انتقال آب ارس نیز آبیاری اراضی کشاورزی اطراف دریاچه بیان می گردد. در چنین شرایطی که ایران تنها می تواند حق آبه ی محدود خود را از ارس برداشت نماید و طبق گفته های استاندار مبنی بر استفاده بخشی از آن برای آبیاری اراضی کشاورزی آیا مقدار آبی که از انتقال آب ارس به دریاچه خواهد رسید برای احیای مجدد دریاچه کافی است؟!

علاوه برآن بنا به گفته ی کارشناسان زیست محیطی ازم مهمترین علل خشک شدن دریاچه اورمیه می توان به عدم برنامه ریزی کارشناسانه در طرح و ایجاد سدها در مسیر رودخانه های منتهی به دریاچه، بهره برداری بیش از حد از منابع آب زیرزمینی در مصارف کشاورزی ، پل غیر اصولی و غیر مهندسی میانگذر اورمیه را نام برد .

با این حال راه حل منطقی آن است که اگر دولت ایران واقعا در مسئله احیای دریاچه اورمیه جدی است، بایستی برای مقابله با خشکیدن آن  از عواملی که باعث خشک شدن دریاچه می گردد جلوگیری به عمل آورد!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر