۱۳۹۱ فروردین ۱۱, جمعه

پناهندگان سوری در ترکيه از تجاوز سربازان اسد به زنان خبر می دهند

ساوالان پورت : ترکيه شاهد ورود موج جديدی از پناهندگان سوری به آن کشور است. شدت گرفتن درگيری ها بين دولت سوريه و مخالفان رژيم بشار اسد در استان اِدلب موجب شده تا گروه های بيشتری از مردم به سوی مرزهای ترکيه سرازير شوند. دولت ترکيه نيز دو اردوگاه جديد برای پناهندگانی که تازه از راه می رسند راه اندازی کرده است.

مردم شهرهای جنگ زده سوريه خانه و کاشانه خود را در پی آينده ای نامعلوم ترک و با هر وسيله ممکن به سوی مرزهای ترکيه حرکت می کنند. مقام های ترک نيز نهايت تلاش خود را بکار می برند تا کارخانجات تنباکوی شهر مرزی اصلاحيه را به محل زندگی موقت پناهندگان تبديل کنند.

بنا به تخمينها تنها در هفته گذشته هزار نفر پس از عبور از خط مرزی وارد ترکيه شده اند. اردوگاه ديگری نيز در منطقه جنوبی تر مرزی در حال ساخته شدن است. اين اردوگاه قرار است پذيرای گروه های جديد مردم علاوه بر ۱۷۰۰ نفری باشد که از پيش به ترکيه رسيده اند.

اين روزها در مرز بين ترکيه و سوريه رديف چادرهای صليب سرخ و مردمی که از آنها به عنوان سرپناه استفاده می کنند، منظره آشنايی به نظر می رسد. زنان به ندرت مقابل دوربين می آيند که با غريبه ها صحبت کنند اما گهگاه کسی يافت می شود که پا روی اين عادت بگذارد.

يک زن پناهنده سوری می گويد: من از شهر جسرالشغور آمده ام، سربازهای اسد به خانه های ما حمله کردند مردم را در خواب کشتند و به زنان تجاوز کردند، اگر از خانه خارج شوی هر چيزی ممکن است برايت اتفاق بيفتد.

اردوگاه تنها چند کيلومتر با مرز فاصله دارد اما تحت اقدامات امنيتی شديد محافظت می شود. شماری از ژنرال های ارتش سوريه که از رژيم اسد جدا شده و به مردم پيوستند در ميان پناهندگان هستند. 

آنها که خود را عضو ارتش آزاديبخش سوريه می خوانند، می گويند ارتش حملات بيرحمانه ای عليه مردم شهرهای شمالی استان ادلب انجام داده است. ويديوها نيز اين ادعا را تاييد می کنند.

يکی از اعضای ارتش آزاد سوريه می گويد: شرايط آنجا بسيار وحشتناک است ارتش در حمله به ادلب از سلاح های سنگين استفاده می کند. سربازها فقط دنبال نيروهای ارتش آزاد سوريه نيستند بلکه زنان، کودکان و افراد مسن را هم می کشند.

بسياری از پناهندگان نوجوان هستند اما همه عليه رژيم اسد شعار می دهند. قرار است اين گروه به اردوگاه ديگری که چهار ساعت از مرز فاصله دارد، منتقل شوند. دولت ترکيه می گويد اين جابجايی ها ناگزير است، زيرا هر روز گروه های بيشتری از مردم سوريه وارد ترکيه می شوند.

منبع : voa

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر