۱۳۹۲ مهر ۵, جمعه

اسناد تازه ی ویکی لیکس در رابطه با دخالت ایران در امور داخلی جمهوری آزربایجان



ویکی لیکس اسناد تازه ای از روابط پنهان ایران و ارمنستان و دخالت در امور داخلی آزربایجان شمالی را افشا کرد. به گزارش ساوالان پورت به نقل از بخش آزربایجانی رادیو آزادی، ویکی لیکس اسناد جدیدی از روابط پنهان ایران و ارمنستان و تخریبات و دخالت های گسترده در امور  داخلی کشور آزربایجان شمالی در اختیار خبرگزاری های جهان قرار داده است.
یکی از این اسناد از روابط پنهان ایران و ارمنستان در رابطه با خرید و انتقال سلاح های پیشرفته اشاره کرده و از خرید راکت و سلاح های اتوماتیک به واسطه ی ارمنستان خبر می دهد. در یکی از این اسناد ملاقات الهام علی اوف رئیس جمهور آزربایجان و معاون وزیر امور  خارجه آمریکا بیل بورنز در خصوص ایران افشا شده است که موارد جالب و قابل تاملی از سوی رئس جمهور علی اوف ذکر می  شود.وی به تخریبات و مشکلاتی که از سوی دولت ایران نسبت امنیت کشورش اعمال می شود اشاره کرده است.

بورنز در دیدار با رئیس جمهوری آزربایجان از جزئیات اقدامات انجام شده برای برقراری گفتگو و مذاکره با تهران بر سر برنامه هسته  ای این کشور خبر داده و در صورت رد پیشنهاد مذاکرات از سوی ایران از طرح قطعنامه ی جدیدعلیه ایران از سوی شورای  امنیت ملی سازمان ملل تاکید کرد. در مقابل الهام علی اوف در جواب طرف آمریکایی خود از روابط ایران و  آزربایجان پرده گشوده و اضافه می کند
روابط ایران-آزربایجان در نگاه اول عادی به نظر می رسد لیکن واقعیت امر با چیزی که  در نگاه اول به نظر می رسد متفاوت است.
بنابراین به نظر من این روابط می تواند پیچیده تر از حال حاضر نیز بشود. طبق اسناد منتشر شده از ویکی لیکس الهام علی  اوف از تحریم های اعمال شده بر ایران استقبال می کند ، با این حال از ناخرسندی روسیه از اعمال فشار بر ایران از سوی  آمریکا اشاره کرده و گفته است " روسیه موافق اعمال فشار بر ایران نیست اما در عین حال با اتمی شدن این کشور نیز مخالف است".

همچنین رئیس جمهور آزربایجان در این دیدار به طرف آمریکایی خود از افزایش دخالت ها و تخریبات ایران در کشورش ابراز نارضایتی  کرده است. وی با اشاره به کمک های مالی رژیم ایران به تروریست های حزب الله در خاک آزربایجان شمالی همچنین از دیگر تخریبات ایران بر کشورش پرده برداشت
-تشکیل میتینگ هایی در مقابل کنسولگری های آزربایجان در تبریز و استانبول
-ایجاد مناقشه در دریای خزر
-کمک های مالی به گروههای افراطی مذهبی که مستقیما از رژیم ایران تغذیه مالی و ایدئولوژیکی می شوند
-تخریب دولت و کشور آزربایجان از طریق برنامه های پخش ترکی آزربایجانی شبکه ماهواره ای "سحر" بطوریکه دولت آزربایجان را
دست نشانده ی اسرائیل تبلیغ میکند.

وی در این دیدار می افزاید که کشورش هرگز برای برداشتن رژیم ویزا با ایران حاضر نخواهد شد و از طرح ایجاد یک شبکه فارسی
زبان برای ایران خبر داده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر