۱۳۹۱ اردیبهشت ۹, شنبه

غارت هر چه بیشتر معادن آزربایجان در سال حمایت از تولید ملی

ساوالان پورت : معدن سرب و روی انگوران زنجان از جمله معادنی است که کنسانتره ی سرب قابل عرضه به بازارهای جهانی تولید می کند.

طبق اطلاعات موجود در پایگاه ملی داده های علوم زمین کشور این معدن غنی و نزدیک به 30 سال عمر دارد که در حال حاضر بيشتر خوراک کارخانه  فرآوری سرب و روی تيران که در 45 کيلومتری جنوب غربی اصفهان واقع شده است شامل موادی است که کارخانه ذوب و روی اصفهان از معدن انگوران خريداری مي نمايد. هم اکنون اين کارخانه به صورت خصوصی اداره مي شود و ظرفيت اين کارخانه 100 تن در روز است.




طبق آخرین خبرهای سایت زنجان نیوز مدیر عامل شرکتهای توسعه معادن روی ایران ، خواستار تولید خاک معدن سرب و روی انگوران در سال حمایت از تولید ملی شده است. طبق گفته های وی بایستی در سال جاری تولید خاک از معدن سرب و روی انگوران به یک میلیون و 500 هزار تن در سال افزایش یابد.

ساوالان پورت به نقل از سایت زمین کاو : "حدود دو سال پيش بود كه انتقادات كارشناسان و فعالان بخش خصوصي به نحوه باطله‌برداري، استخراج و تحويل خاك معدن انگوران به كارخانه‌هاي فرآوري كننده، به اوج رسيد. در آن زمان برخي فعالان اين صنعت، مديريت وقت شركت تهيه و توليد مواد معدني را به فعاليتهاي غيركارشناسي در معدن انگوران و بعضا سياسي كاري متهم مي‌كردند. در يكي از اين انتقادات يوسف مرادلو - رئيس انجمن سرب و روي كشور، گفته بود: " روند فعاليتها در معدن انگوران غيركارشناسي بوده و تخصيص سهميه خاك به صنايع فرآوري كننده به طور درست صورت نمي‌گيرد".

در آن زمان هوشنگ احمدپور - كارشناس صنعت سرب و روي، نيز در يكي از انتقادات پرشمارش گفته بود:" مديريت شركت تهيه و توليد مواد معدني در معدن انگوران بيشتر از آنكه كارشناسي باشد، سياسي است و به همين دليل حجم باطله‌برداري و استخراج خاك در اين معدن به هيچ وجه مناسب نيست".

گویا سال حمایت از تولید ملی کشور به معنای حقیقی کلمه سال غارت هر چه بیشتر ثروت های آزربایجان و تولید برای مناطق فارس نشین خواهد بود.

از جمله یکی دیگر از معادن بزرگ آزربایجان معدن مس سونگون می باشد که شاهد غارت مواد معدنی به شهرها و استان های فارس نشین کشور و استفاده در صنایع مختلف وابسته هستیم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر