۱۳۹۲ فروردین ۱۴, چهارشنبه

نشست اخیر جبهه آزادی آزربایجان جنوبی و ادعاهای ارضی ایران

ساوالان پورت : جبهه ی آزادی آزربایجان جنوبی(گاماج- گونئی آزربایجان آزادلیق جبهه سی) دهم فروردین 92 (سی ام مارس 2013) در شهر باکو پایتخت جمهوری آزربایجان "شمالی" در سالن کنفرانس یکی از هتل های این شهر نشستی با عنوان "فردای آزربایجان جنوبی معاصر" برگزار می کند که در این نشست به موضوعاتی چون نقض حقوق بشر در آزربایجان جنوبی و اهمیت توجه دولت آزربایجان شمالی به مسئله ی آزربایجان جنوبی و مسائلی همچون خشکیدن دریاچه اورمیه و بحث هایی حول موضوعات و مشکلات پیش روی حرکت ملی آزربایجان جنوبی با شرکت فعالان سیاسی آزربایجان جنوبی و افرادی از احزاب آزربایجان شمالی و مقامات و شخصیت های سابق دولتی برداخته می شود.

بعد از برگزاری نشست گاماج در باکو یک روز بعد مصادف با یازدهم فروردین(سی و یکم مارس 2013) ایران یادداشت اعتراض خود را نسبت به برگزاری این نشست در باکو را به سفیر آزربایجان شمالی در تهران تسلیم می کند.

 بنا به گزارش وبسایت گوناز تی وی در این نشست به زندانیان و بازداشت شدگان سیاسی آزربایجان جنوبی در قالب برنامه ی "هارای "و وضعیت بسیار بد حقوق بشر موجود در آزربایجان جنوبی پرداخته شده است، بطوریکه فاضل مصطفی نماینده مجلس ملی جمهوری آزربایجان شمالی اعتراض ایران را بی اساس خوانده و نشست فردای آزربایجان جنوبی معاصر را جلسه ای معطوف به موضوعات حقوق بشری دانسته است.

فاضل مصطفی- نماینده مجلس ملی  

عضو کارگروه روابط بین پارلمانی ایران-آذربایجان در این خصوص به خبرگزاری های جمهوری آزربایجان می گوید : هر انسان آزربایجانی در آزربایجان جنوبی حق تحصیل به زبان تورکی را دارد. نقض حقوق آزربایجانی ها از جمله حق تحصیل به زبان مادری و تسلیم یادداشت اعتراض آمیز به خاطر مطالبه ی این حقوق به هیچ وجه منطقی نیست.




خبرگزاری مهر می نویسد : عراقچی معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه با تسلیم یادداشتی، اعتراض شدید‌اللحن جمهوری اسلامی ایران نسبت به عدم اتخاذ اقدام مناسب از سوی دولت آذربایجان برای جلوگیری از برگزاری این گردهمایی را متذکر گردید  و اظهار داشت در حالی که جمهوری اسلامی ایران همواره تلاش نموده است روابط دو کشور در مسیر پیوندهای عمیق دو ملت تداوم یابد انجام این گونه اقدامات میتواند آسیب جدی به روند مثبت و رو به توسعه روابط فی مابین وارد نماید.

با این حال مقامات جمهوری اسلامی ایران حتی قبل از برگزاری نشست اخیر در باکو به ادعاهای ارضی علیه کشور آزربایجان شمالی دریغ نمی کردند و موضوع برگرداندن شهرهای جدا شده از ایران را پیش می کشیدند. برای مثال اظهارات سردار فیروزآبادی در خصوص مسائل داخلی آزربایجان و اظهار نظرات عجیب و غریب وی به جاری بودن خون ایرانی در رگهای مردم اران که حاکی از دیدگاه راسیستی و نژادپرستانه ی وی و زیر سوال بردن تمامیت ارضی کشور جمهوری آزرایجان با به کارگیری نام اران را یادآوری نمود.

اگر چه ادعاهای ارضی مقامات جمهوری اسلامی بر جمهوری آزربایجان در یک یا دو مورد محدود نمی شود ولی اخیرا با برگزاری نشست گاماج در پایتخت باکو شدت یافته است. از جمله ی این ادعاها و لجن پراکنی ها می توان به یادداشت اخیر سردبیر روزنامه ی کیهان حسین شریعتمداری با موضوع رفراندوم برای بازگرداندن آزربایجان به ایران اشاره نمود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر