۱۳۹۱ تیر ۴, یکشنبه

پیشنهاد کرزی برای تغییر زبان تحصیل دانشگاهها از فارسی به انگلیسی

ساوالان پورت : حامد کرزای رئیس جمهور افغانستان روز شنبه سوم تیر در سمینار "اعلام فراخوان ملی برای اصلاح نظام آموزشی و کاریابی" در کابل خواستار تغییر زبان تحصیل رشته های پزشکی و مهندسی در دانشگاههای کشورش شد.

وی با بیان اینکه کشورهای هند و پاکستان به علت تدریس دروس رشته پزشکی به زبان انگلیسی از افغانستان پیشرفته تر هستند اضهار داشت : عامل عدم رشد اقتصادی ما این است که تحصیلات در رشته‌های مهم به زبانی نیست که آموزش علوم به آن آسان باشد، یا به دست آوردن کتاب آسان باشد."

به گفته ی وی مشکل کمبود کتابهای تخصصی در رشته های مهندسی و پزشکی به زبان فارسی وجود دارد و این امر از پیشرفت کشور در این زمینه ها جلوگیری می کند.

بنا به گزارش بی بی سی فارسی رئیس جمهوری افغانستان طی سخنانش در این سمینار افزود : که او از مدتی به این سو با وزرای تحصیلات عالی و آموزش و پرورش در این مورد گفتگو کرده و به این نتیجه رسیده که آموزش در رشته‌های پزشکی و مهندسی به زبان انگلیسی باشد. او از وزرای تحصیلات عالی و آموزش و پرورش خواست زمینه را برای آموزش به زبان انگلیسی در رشته های مهندسی و پزشکی، فراهم کند.

با این حال سخنان حامد کرزی در سمینار "اعلام فراخوان ملی برای اصلاح نظام آموزشی و کاریابی" که در کابل برگزار شد با مخالفت برخی اساتید و صاحبنظران افغانی مواجه شده است . به گفته ی مخالفان این پیشنهاد رئیس جمهور افغانستان یعنی خذف زبان فارسی از رشته های دانشگاهی به دور شدن از هویت ملی منجر خواهد شد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر