۱۳۹۱ مرداد ۶, جمعه

منابع دولتی ترک به روزنامه الشرق الاوسط خبر داده اند : همکاری پ.ک.ک با نظام بشار اسد علیه ترکیه

ساوالان پورت : همزمان با هشدار رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه نسبت به تحرک گروه های مسلح کرد در شمال سوریه و تهدید به مداخله نظامی در این کشور برای مقابله با این گروه ها، خبرهایی از همکاری حزب کارگردان کردستان ترکیه (پ.ک.ک) با نظام بشار اسد رئیس جمهور سوریه علیه ترکیه منتشر شده است.

رجب طیب اردوغان پنجشنبه 26-7-2012 در اشاره به گروه پ.ک.ک به دولت سوریه نسبت به "پشیتبانی از گروه های مسلح تروریست" هشدار داد. او دولت بشار اسد را متهم کرد که شماری از مناطق شمال سوریه را به این گروه مسلح کرد واگذار کرده است و تهدید کرد که ترکیه حق مبارزه با شورشیان کرد ترک در داخل سوریه را در صورت ضرورت دارد.

نخست وزیر ترکیه ایجاد منطقه ای حایل در شمال سوریه را یکی از راهکارهایی دانست که ممکن است آنکارا برای حمایت از سرزمین های خود در مقابل شورشیان به کار گیرد.

در همین چارچوب، منابع نزدیک به نخست وزیر ترکیه به روزنامه فرامنطقه ای "الشرق الاوسط" گفته اند که نظام سوریه به خوبی می دانند در صورت عبور از خط قرمز، چه اقدام هایی می توانیم انجام دهید.

یک منبع رسمی در دولت ترکیه که خواسته نامش فاش نشود، به "الشرق الاوسط" گفته است: "آنکارا اطلاعات موثقی دارد مبنی بر این که نظام سوریه شماری از رهبران پ.ک.ک را از آلمان به دمشق فراخواند."

این گزارش می افزاید که رهبران این گروه مسلح کرد جلسات مشترکی با سران نظام سوریه و برخی از رهبران کرد سوریه برگزار کردند.

این منبع افزود که ترکیه بسیار از آن چه که در مناطق کرد نشین سوریه در جریان است، نگران است. او افزود اطلاعات رسیده حاکی از آن است که نظام سوریه واگذاری تدریجی مناطق کرد نشین به گروه های مسلح کرد را آغاز کرده است و حضور نیروهای پ.ک.ک در این مناطق چشمگیر شده است.

این مقام دولتی ترکیه افزود که دولت سوریه در حال آمادگی برای واگذاری شهر قامشلی به گروه های کرد است و پیشتر شهرهای کوبانی و عفرین را به آن ها واگذار کرده بود.

او تاکید کرد: "دولت ترکیه اجازه نخواهد داد که این مناطق به پایگاهی برای تروریست هایی تبدیل شود که امنیت ترکیه را هدف قرار می دهند." او ادامه داد که ترکیه هر اقدام لازم در چارچوب میثاقتامه های بین المللی و توافق های دوجانبه را به کار خواهد بست.

همچنین اردوغان خاطرنشان کرده است که وزیر امور خارجه ترکیه به اربیل پایتخت اقلیم کردستان عراق خواهد رفت تا درباره "این مساله حساس" با مقام های اقلیم گفت و گو کند.

العربیه

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر